ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله ارتش اسرائیل به تونل‌های زیرزمینی حزب‌الله لبنان

ارتش اسرائیل می‌گوید حزب‌الله لبنان برای نفوذ به شمال اسرائیل تونل‌هایی حفر کرده است. عملیات انهدام تونل‌ها آغاز شد.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه ۴ دسامبر/۱۳ آذر عملیاتی را با هدف «آشکارسازی و بی‌اثر کردن» تونل‌های ساخته‌شده توسط حزب‌الله لبنان که گفته می‌شود ازداخل لبنان تا شمال مناطق تحت تسلط اسرايیل کشیده شده‌اند، آغاز کرد.

دیوار حائل مرزی بین اسرائیل و لبنان

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ارتش اسرائیل این عملیات را در داخل «اراضی اسرائیل» انجام خواهد داد. بر اساس اعلام ارتش این تونل‌ها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. با وجود اینکه اسرائیل به ساکنان مناطق شمالی دستور ویژه‌ای نداده است، این عملیات ممکن است تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله را افزایش دهد. هر دو طرف پس از جنگ سی‌روزه سال ۲۰۰۶ در مناقشات دیگری درگیر بوده‌اند و باهم درگیری گسترده‌ای نداشته‌اند.

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل در این خصوص گفت:

«ما فعالیت‌های حزب‌الله را نقش آشکار و توهین‌آمیز حاکمیت اسرائیل و قطعنامه‌های سازمان ملل می‌دانیم. این نوع تحرکات نمونه دیگری از تاثیرات منفی سنگرگیری ایران در منطقه است».

ارتش افشا نکرده است که این تونل‌ها تا کجا در اراضی تحت تسلط اسرائیل نفوذ کرده‌اند یا از چه ابزارها و تکنولوژی‌هایی برای مقابله با آن‌ها استفاده خواهد شد، اما اعلام کرده که این عملیات ممکن است هفته‌ها طول بکشد. اسرائیل سال‌هاست سعی می‌کند شبکه ای از تونل‌های زیرزمینی که از نوار غزه تا داخل اراضی اشغالی ادامه دارند را منهدم کند یا از بازسازی آنها جلوگیری به‌عمل بیاورد.  تاکنون نیز با استفاده از ماشین‌های گودبرداری و دیگر ماشین‌آلات سنگین مشغول ساختن یک دیوار عظیم بتونی در مرز شمالی بوده‌است و می‌گوید قصد دارد بدین وسیله از شهروندان اسرائیلی در مقابل حملات حزب الله محافظت کند. درحالیکه ساختن این دیوار بتونی اعتراض ارتش لبنان را به دنبال داشته است حزب‌الله تاکنون به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

— اسرائیل به فارسی (@IsraelPersian) 4. Dezember 2018

یکی از مقامات ارتش لبنان که مایل به فاش‌شدن نامش نبود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که سه‌شنبه نیروهای ارتش لبنان و ماموران اطلاعاتی همراه با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که در جنوب لبنان مستقر هستند با هدف حفظ آرامش در منطقه مرزی،‌ مرزبانی کرده‌اند.

اسرائیل این عملیات را در حالی آغاز کرده است که تنها چند ساعت از ملاقات نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل می‌گذرد. در این ملاقات هر دو درباره "راه حلی برای متوقف کردن دخالت‌های ایران در منطقه" از جمله در لبنان، تبادل نظر کرده بودند.

در لبنان نیز ناراضایتی‌ها از نفوذ ایران در بن‌بست سیاسی این کشور و تاثیر تحریم‌های علیه ایران بر اقتصاد لبنان بالا گرفته‌است. گروهی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وکیلان و دانشگاهیان پنجشنبه ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر حزب‌الله را متهم کردند که بعد از خروج ارتش سوریه از این کشور و اعلام استقلال لبنان، به بهانه «ایجاد ثبات» از هر فرصتی برای ایجاد اخلال در کار دولت و پارلمان استفاده کرده‌ و تلاش کرده‌است که دولت لبنان را در اختیار بگیرد. آن‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای در رسانه‌های جهان عرب اعلام کردند که برای مقابله با نفوذ حزب‌الله و پیاده‌سازی اهداف حکومت ایران در کشور و با هدف انحلال شبه‌نظامیان شیعه در این کشور گروه «اقدام مشترک برای بازگشت به حاکمیت» را بنیان گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.