ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ نماینده اصفهان استعفا دادند

تنها یک نماینده از استان در مجلس استعفا نداد. نمایندگان مستعفی به کم‌آبی در استان اصفهان معترض‌اند. رئیس مجلس هنوز استعفای آن‌ها را نپذیرفته است.

از ۱۹ نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ۱۸ نماینده در اعتراض به بحران آب در این استان استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هنوز استعفای این نمایندگان را نپذیرفته است.

زاینده‌رود (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران خبر استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان اصفهان را بازتاب داده‌اند. خبرگزاری فارس نامه این نمایندگان را هم منتشر کرده است. نمایندگان مستعفی می‌گویند نه تنها وعده دولت برای احیای زاینده‌رود تحقق نیافته، بلکه حتی دولت در لایحه بودجه ۹۸ برای حل بحران آب آشامیدنی استان نیز ردیف مجزایی در نظر نگرفته است. در این نامه گفته شده:

«در صورتی که حداقل نتوانیم حق مردم استان و جمعیت چندین میلیونی را برای تأمین آب شرب آنها از طریق این دولت تأمین نماییم دلیلی برای حضور در مسئولیت نمایندگی نمی‌بینیم.»

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو مجمع نمایندگان اصفهان به باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است:

«جاری شدن آب زاینده رود پیش‌کششان! کار به جایی رسیده که آب آشامیدنی اصفهان به مخاطره افتاده. در بودجه سال ۹۸ که قرار بود برای پروژه‌های آب‌رسانی اصفهان ردیف قرار داده شود این اتفاق نیفتاده است. آقای نوبخت در جلسات مجمع نمایندگان شخصاً قول دادند که به پروژه‌های اصفهان ردیف بودجه اختصاص دهند، اما این کار را نکردند پس وقتی ما نمایندگان اصفهان در خانه ملت کارایی نداریم، بهتر است استعفا دهیم.»

بحث بر سر احداث سد کوهرنگ ۳ برای انتقال آب از زردکوه به زاینده‌‌رود است. در مهر سال جاری استانداری اصفهان ۳۴ میلیارد تومان به اتمام این پروژه اختصاص داد. پروژه سد تونل سوم کوهرنگ پنج سال متوقف مانده بود.

فعالان محیط زیست و شماری از نمایندگان و مسئولان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان با احداث این سد مخالف‌اند. کوهرنگ سوم یکی از سرشاخه‌های کارون است. در خوزستان اجرای طرح‌های انتقال آب از جمله کوهرنگ ۱ و ۲ و تونل چشمه لنگان در بالادست سرشاخه‌های رود کارون و احداث سد‌های عظیم در مسیر رودهای بزرگ دز و کارون تأمین حق‌آبه‌های طبیعی در این استان را با مشکل مواجه کرده است.

مخالفت‌ها با انتقال آب از سرچشمه‌های کارون از چندین سال پیش آغاز شده بود.

به سبب همین مخالفت‌ها اداره کل محیط زیست استان چهار محال و بختیاری به‌ دلیل عدم اجرای تعهدات وزارت نیرو در قبال این پروژه، مجوز آن را باطل اعلام کرد.

به گفته هومان خاک‌‌پور، فعال محیط‌زیست ابتدا قرار بود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب از بهشت‌آباد به اصفهان، یزد و کرمان منتقل شود. اما با وقوع خشکسالی اداره آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که ظرفیت بهشت‌آباد کمتر از ۲۴۰ میلیون متر مکعب است. بنابراین انتقال ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد کوهرنگ به کرمان و یزد و اصفهان اصولاً میسر نیست.

یکی از دلایل استعفای نمایندگان اصفهان هم توقف انتقال آب از کهکیلویه و بویراحمد به استان اصفهان است. سید ناصر موسوی لارگانی، عضو مجمع نمایندگان اصفهان گفته است که ۱۰ درصد شهدای ایران به این استان تعلق دارند. فعالان محیط زیستی اما می‌گویند مجوز سد کوهرنگ ۲۰ سال قبل صادر شده و در این مدت شرایط اقلیمی فلات ایران تغییر کرده و به دلیل خشکسالی اجرای آن در نهایت به خشکی رودخانه کارون می‌انجامد.

استانداری اصفهان برای حل بحران بی‌آبی طرح‌های هفتگانه‌ای شامل تامین منابع آبی جدید، مدیریت مصرف بهینه، ساماندهی زاینده‌رود، مدیریت برداشت از حوضه این رودخانه (پایش، کنترل و توزیع عادلانه)، مدیریت پساب و استفاده بهینه از آب خاکستری، جریان دائمی آب در زاینده‌رود (شامل محدوده شهر اصفهان) و رساندن آب دائمی به تالاب گاوخونی در نظر گرفته. اما این طرح‌ها تاکنون ثمر نداده است.

از زمستان ۹۶ تاکنون کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به حق‌آبه و شیوه توزیع آن تجمعاتی برگزار کرده‌اند. گاهی این تجمعات به خشونت کشیده شده. کشاورزان تاکنون بارها خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد را از بین برده‌اند.

همزمان با اعتراضات کشاورزان اصفهان، ساکنان چهار محال و بختیاری نیز در شهرکرد، مرکز استان علیه انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ به اصفهان راهپیمایی برگزار کردند. ویدئوی زیر از ۲۳ اسفند ۹۶ مربوط به این اعتراض‌ها است:



استقرار صنایع فولاد، آهن و پالایشگاه با مصرف بالای آب در استان اصفهان و همچنین کشت محصولاتی مانند برنج به بحران بی‌آبی در استان اصفهان دامن زده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    این نمایندگان درواقع نمایندگان بورژوازی صنعتی اصفهان هستند که دغدغۀ صنعت توریسم و ذوب آهن و فولاد را دارند. زحمتکشان و کارگران و دهقانان اصفهانی نباید تصور کنند این افراددلشان به حال آن ها سوخته و برای حق آن ها دست به این اعتراض زده اند. واقعیت این است که این افراد خودشان هم در مورد آب و هم در مورد دیگر جنبه های زندگی مردم از عوامل بدبختی مردم اصفهان و نیز دیگر مناطق ایران هستند و نباید فریب این حرکت نمایشی آنان را بخوریم. مردم تنها می توانند بر پاهای خودشان تکیه کنند.