ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«برای مبارزه با خشونت علیه زنان باید روایت کرد»

گفت‌وگو با نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار ساکن سوئد

نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار از دلیل تمرکز کمیته صلح نوبل بر موضوع خشونت جنسی و همچنین امکان‌های دادخواهی مدنظر نادیا مراد، زن ایزدی برنده صلح نوبل با زمانه سخن گفته است.

جمعه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر کمیته صلح نوبل اعلام کرد جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ را به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در ارتباط با توقف خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی اهدا کرده است. این جایزه سه‌شنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر در مراسمی رسمی در استکهلم به این دو اهدا شد. نادیا مراد از اواسط تابستان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که ۲۱ سال سن داشت به‌مدت سه ماه به‌عنوان برده‌ جنسی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اسارت این گروه تروریستی بود. دنیس موکوِگی پزشک متخصص زنان و اهل کنگو نیز پیش از این در سال ۲۰۱۴ جایزه ساخاروف را دریافت کرده است.

نادیا مراد و دنیس موکویگی برندگان جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸

دنیس موکویگی در سخنان خود به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل گفت که «بی‌تفاوتی جامعه ما را می‌خورد و می‌تراشد»، حکومت کنگو در حال غارتگری منابع به قیمت خشونت‌های مختلف از جمله خشونت جنسی است و رهبران جهان نیز تجارت و سود اقتصادی را به حمایت از زنان و مقابله با اعمال خشونت علیه آنان اولویت می‌دهند.

نادیا مراد نیز در این مراسم به انتقاد از بی‌توجهی و بی‌عملی جامعه بین‌المللی پرداخت و گفت: «من به دنبال همدلی بیشتر نیستم. می‌خواهم این احساسات به عمل بدل شوند.» نادیا مراد در این مراسم همچنین خواهان اعطای پناهندگی به قربانیان نسل‌کشی داعش شد و در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت دریافت نوبل صلح گفت: «تنها جایزه در جهان که می‌تواند کرامت انسانی ما را به ما بازگرداند، مجازات جانیان و برقراری عدالت است.»

در پیوند با مراسم اهدای جایزه نوبل امسال با نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار ساکن سوئد گفت‌وگو کردیم. او در این گفت‌وگو از دلیل تمرکز کمیته صلح نوبل بر موضوع خشونت جنسی و همچنین رابطه خشونت علیه زنان با سودجویی اقتصادی می‌گوید. نعیمه دوستدار همچنین در ارتباط با خواست نادیا مراد مبنی بر اعطا پناهندگی از سوی کشورهای غربی به قربانیان داعش و دادخواهی مدنظر این برنده صلح نوبل با زمانه سخن گفته است.

این‌ گفت‌وگو را در ادامه بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دیدار

    دیدار نادیا مراد با وزیر خارجە ترکیە نادیا مراد ابزار دست دولت‌هایی که خلق شنگال را نسل‌کشی کردند، پس از حضور در کنار خودفروشان خط شبه ناسیونالیزم نفت محور در هولیر، چنان کە قابل پیش بینی بود به حضور اربابان فاشیست شان شرفیاب اش کردەاند! و دین خود را به دشمنان و قاتلان خلق‌اش ادا کرد! چاووش اوغلو در تویتر شخصی اش نوشته است که در دیدار با نادیا مراد, "دربارە نقش جنگ طلبانه ی YPG و PYD و PKK با او گفتگو کردەام!"