ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوبل صلح ۲۰۱۸ به دختر کُرد ایزدی و پزشک کنگویی رسید

نادیا مراد که سه ماه در اسارت داعش بود پس از آزادی جنایت‌های این گروه علیه زنان را پیگیری کرده و دنیس موکویگی هم به زنان قربانی خشونت جنسی کمک کرده است.

کمیته صلح نوبل جایزه امسال خود را به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موکویگی، پژشک کنگویی اهدا کرد. این دو جایزه نوبل صلح را به‌خاطر مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان گرفته‌اند.

نادیا مراد و دنیس موکویگی

کمیته صلح نوبل، اسامی برندگان جایزه نوبل امسال را جمعه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر اعلام کرد. این کمیته در بیانیه خود گفته است جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در مبارزه با خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی تعلق گرفته است.

نادیا مراد از اواسط تابستان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که ۲۱ سال سن داشت به‌مدت سه ماه به‌عنوان برده‌ جنسی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اسارت این گروه تروریستی بود.

او شش برادرش را در یورش شبه‌نظامیان داعش به روستای «کوچو»، محل زادگاهش، در حومه شهر شنگال از دست داد.

نادیا پس از فرار از چنگ داعش به آلمان پناهنده شد و از تحمل سه ماه رنج خود و دو خواهر دیگرش سخن گفت. او همچنین گفت پس از اسارت به مقر نیروهای داعش منتقل شده و بارها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است.

نادیا در سازمان ملل نیز سخنرانی کرد و از اتحایه اروپا خواست تا قوانین پناهندگی را برای زنان ایزدی آسان‌تر کنند.

نادیا مراد، سفیر حسن نیت سازمان ملل است و پیش از این در سال ۲۰۱۶ جایزه حقوق بشری واسلاو هاول از شورای اروپا را به‌دست آورد و به همراه لامیا حاجی‌بشر، دختر کرد ایزدی دیگر از عراق به‌طور مشترک جایزه حقوق بشری ساخاروف را از پارلمان اروپا دریافت کرد.

دنیس موکوِگی پزشک متخصص زنان و اهل کنگو نیز پیش از این در سال ۲۰۱۴ جایزه ساخاروف را دریافت کرده است.

موکویگی در سال ۱۹۸۹ در شهر بوکاوو واقع در شرق کنگو یک بیمارستان زنان دایر کرد. در این منطقه در بسیاری از درگیری‌های مسلحانه از تجاوز به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌شود.

دنیس موکویگی مدت‌ها به‌عنوان کارشناس درمان آسیب‌های ناشی از تجاوزات گروهی که تأثیرات مخرب فیزیکی به‌جای می‌گذارند، در جهان مشهور بود.

در سال ۲۰۱۲ سوء‌قصدی به جان موکویگی شد و او مجبور شد به اروپا نقل مکان کند اما پس از آن‌که شنید بیمارستان زنان بدون وجود او کارکردی ندارد در سال ۲۰۱۳ به بوکاوو بازگشت و از سوی ساکنان این شهر مورد استقبال قرار گرفت. او در همان سال نامزد دریافت جایزه نوبل آلترناتیو شد.

پنج عضو هیئت ژوری کمیته نروژی صلح نوبل، امسال از مجموع ۲۱۶ شخصیت و ۱۱۵ سازمان و نهادِ کاندیدای دریافت این جایزه، نادیا مراد و دنیس موکویگی را برگزیدند. جایزه نوبل صلح ۹ میلیون کرون سوئد، معادل ۸۶۰ هزار یورو است.

سال گذشته کمپین مبارزه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    نادیا مراد و دنیس موکویگی هر دو لیاقت این جایزه داشتند. هر دو زجر بسیار زیادی کشیدند و امیدوار هستند تا زحماتشان دنیایی بهتر را برای کودکان و نسل آینده مهیا کند. ارزش این جایزه گذشته از شهرت و موقعیتی که برای فرد فراهم می کند می تواند الگویی شود برای دیگران تا در جهت صلح و آرامش قدم بردارند. درخشیدن دوباره نام یک کُرد در عرصه بین المللی، بار دیگر لبخند شادی و رضایت را بر لبان کُردها در سرتاسر جهان جاری ساخت. اما نباید فراموش کرد که در سالهای گذشته کُردها چه مشکلات و مصائبی را پست سر گذاردند! به امید دیدن روزی که در هیچ جای جهان جنگ و خونریزی نباشد و مردم بتوانند آزادانه زندگی راحتی داشته باشند.

  • شکیبا از تهران

    اسلام دین تجاوز است. دین تجاوز به خاک به آب به زن به پسر به دختر. اصلا شما بروید سخنان حیرت انگیز وفا سلطان را بشنوید. می گویم جیرت انگیز نه به خاطر اینکه نمی دانیم یا نمی دانستیم بلکه به خاطر اینکه کتمان می کردیم خودمان میزدیم به نادانی و ناشنوایی و سرانچام زنی پیدا شده که چون پتک نه بر بلکه در سر ما می کوبد که اسلام اسلام است و نه رحمانی دارد و نه معتدل و نه شیعی و نه سنی و نه داعشی و غیر داعشی و طالبانی و غیر. فقط سه واژه اسلام اسلام است!. اسلام سرتاسرش همان است که پیامبر بود و رابطه اش با عایشه به عنوان یک طفل و سپس یک کودک! کودکی که هرگز روی خوش ندید. اگر مظلومی در اسلام باشد و مظلومانی همانا اولینشان زنان پیامبرند. و اینان این زنان که البته پیروان اویند. و عجبا که ملت ما همچنان مسلمان است. و عجبا به آنها که روشنفکران دینی و فیلسوف و چه و چه هستند و لام تا کام سخنی نمی گویند. شرم بر ما وارثان سرزمین ایران! شرم باد بر زنان محجبه و چادری و در گونی پیچیده شده. و آری شرم. من در برابر این زن شجاع که اتفاقا همین الان پیدایش کردم و گوشش دادم و دوباره و سه باره سر تعظیم فرود می آورم و همگان را تشویق می کنم که بروند و صدبار گوشش دهند شاید که بشنوند که چه می گوید. مشکل بشریت امروز اسلام است. و اسلام اسلام است ولاغیر!