ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: خروج آمریکا از سوریه نباید به سود کردها تمام شود

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید توافق بر سر منبج با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نهایی می‌شود. اردوغان و چاووش‌اوغلو می‌خواهند با مسکو درباره پیامدهای خروج آمریکا از سوریه گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نباید به سود گروه‌های کرد در مرزها تمام شود. ترکیه قصد دارد درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مسکو وارد گفت‌وگو شود. چاووش‌اوغلو اعلام کرد که این کشور و آمریکا موافقت کرده‌اند که توافق‌نامه خود در مورد شهر منبج سوریه را در پایان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نهایی کنند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه ۲۵ دسامبر / ۴ دی در یک نشست خبری گفت: «ما به روشنی به آمریکا گفتیم که خروج آن‌ها از سوریه نباید به سود جدایی‌طلبان یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه تمام شود.»

ترکیه مخالف حضور شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) در نزدیکی مرز خود است، زیرا این سازمان را یک گروه تروریستی و بخش سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که با آن در جنوب شرقی ترکیه در حال جنگ است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر از بازگرداندن حدود دو هزار سرباز آمریکایی مستقر در سوریه خبر داد. نیروهای آمریکایی در شمال سوریه از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (DFS) در جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) پشتیبانی می‌کنند و یگان‌های مدافع خلق نیروی اصلی این نیروها را تشکیل می‌دهند.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

تصمیم غافلگیرکننده رئیس جمهوری آمریکا با واکنش برخی از کشورهای هم‌پیمان ایالات متحده مواجه و به استعفای جیمز متیس، وزیر امور خارجه آمریکا منجر شد.

کردهای سوریه بیم آن دارند که قربانی این عقب‌نشینی آمریکا شوند و در منگنه ارتش ترکیه و نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن‌ها قرار گیرند.

ترکیه از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استقبال کرده اما معتقد است این اقدام مسئله حضور گروه‌های کرد در مرز این کشور را حل نمی‌کند و پایان حمایت آمریکا از کردها تهدیدآن‌ها علیه ترکیه را کاهش نمی‌دهد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از سوی دیگر برخی از کشورها، از جمله فرانسه نسبت به آینده گروه‌های کرد در این منطقه اظهار نگرانی کرده‌اند.

چاووش‌اوغلو در این‌باره گفت: «اگر فرانسه با هدف حفاظت از یگان‌های مدافع خلق در سوریه بماند، نه به‌سود فرانسه خواهد بود و نه نیروهای کرد.»

فرانسه که عضوی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، با نیروهای دموکراتیک سوریه در نبرد با داعش همکاری می‌کند. یک دستیار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هفته گذشته گفته بود که پاریس دغدغه‌های مشابهی با نیروهای کرد شمال سوریه دارد و نگران حمله احتمالی ترکیه و توقف جنگ با داعش است.

پیش از این، گزارش‌هایی از وعده فرانسه برای بر عهده گرفتن نقش آمریکا و حمایت از کردها در برابر حمله احتمالی ترکیه منتشر شد اما این گزارش‌ها رسماً‌ تأیید نشد.

چاووش‌اوغلو با اشاره به مبارزه علیه داعش گفت ترکیه حتی می‌تواند «به تنهایی» این سازمان تروریستی را خلع سلاح و خنثی کند.

شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گفته است که چاووش‌اوغلو در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد تا درباره پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مقامات مسکو گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار دارد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ملاقات و درباره خروج آمریکا از سوریه بحث کند. او تاریخ این دیدار را اعلام نکرد. اما کرملین اعلام کرد که پوتین این دیدار را در دستور کار آینده نزدیک خود قرار نداده است.

اردوغان و ترامپ یکشنبه گذشته موافقت کردند که اقدامات خود را برای جلوگیری از خلاء قدرت در این منطقه هماهنگ کنند. اردوغان از همتای آمریکایی خود برای دیدار رسمی به ترکیه در سال ۲۰۱۹ دعوت کرده است.

چاووش‌اوغلو درباره توافق ترکیه و آمریکا درباره سرنوشت شهر منبج سوریه گفت: «آنکارا و واشنگتن موافقت کرده‌اند تا نقشه راه منبج را تا پایان خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه تکمیل کنند.»

بر اساس توافق دو کشوردر مورد منبج، آنکارا و واشنگتن باید به طور مشترک امنیت این شهر در شمال سوریه را تضمین کنند و شبه‌نظامیان کُردِ «یگان‌های مدافع خلق»  باید از آن عقب‌نشینی کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامی

    یگانهای مدافع خلق متشکل از مردم کُرد سوریه است. هرکس که بتواند اسلحه حمل کند به صفوف یگانهای مدافع خلق می‌پیوندد. بنابراین دولت ترکیه با مردم شمال سوریه در حال دشمنی است. با احتساب بخشی از عربهای سوریه که تحت حمایت کردها هستند، و دوش بدوش نیروهای مدافع خلق می‌جنگند، جمعیت کثیری در شمال سوریه و هم مرز با ترکیه در مقابل متجاوزین قرار دارند. این مردم "گروهی" شبهه نظامی نیستند که بشود با یک حمله نظامی منطقه را پاکسازی کرد. آنها مردم کشور سوریه‌اند (میلیونی هستند)، که بدنبال حقوق مشروع خود مطابق با منشور ملل متحد هستند. اگر ترکیه بصورت تمام عیار دست به کشتار کُردها بزند، قطعاً یک بازنده بزرگ خواهد بود. نکته بعدی اتکای یگانهای مدافع خلق به آمریکا و یا هر کشور دیگری است. بعنوان یک فرد بی‌طرف که هر ازگاهی مطلبی از سوریه می‌خوانم برایم بسیار جالب است که آنها تنها مردمی در جهان بوده‌اند که با وجود نیاز بسیار به حمایت، هرگز تمام تخم مرغهای خود را در یک سبد نمی‌چینند. کُردها قرنهاست که از دیگران خیانت می‌بینند، از هموطنانشان، از استعمارگران، از استثمارگران، از همه و همه. به قول خودشان آنها فقط یک دوست دارند: کوهستان! سالها قبل از شروع اعتراضات سوریه، دوستان و آشنایان بسیاری برای سیاحت راهی سوریه می‌شدند. از آنها شنیده بودم که جمعیت کثیری از کردهای سوریه بدون شناسنامه‌اند. دو دیکتاتور اسد (پدر و پسر) حاضر نمی‌شدند به آن مردم حتی شناسنامه بدهند تا مبادا آنها بیاد استیفای حقشان بیافتند. امروز کردهای سوریه در شرایط دیگری هستند. آنها قدر این وضعیت را بیش از هر کسی می‌دانند. بعید است آن را به راحتی از دست بدهند. این آزادی برای آنها به سختی بدست آمده، شاید مرگ آن را بتواند از آنها بگیرد. اما هزینه کشتن و جنایت این روزها بسیار بالا رفته است، امروزه جنایتکاران جرأت هر کاری را ندارند.

  • سیاوش

    کوردها برای تغییر در این نظم ظالمانه خاورمیانه نیازمند پشتیبانی خارجی هستند. زیرا طی صد سال گذشته دولتهای هر 4 کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه توانسته اند نیروهای امنیتی، نظامی و بوروکراسی خود را گسترش دهند. درحالیکه کوردها از این مزیت بی بهره بوده اند. باید ابتدا این نظم معیوب رافرو ریخت و سپس به احداث نظم عادلادنه توفیق یافت. لذا در این مسیرکوردها نباید از حمایت خارجی شرمسار باشند بلکه باید به استقبال آن بروند.

  • سهیل بشردوست

    تکیه کردن بر کشورهای دیگر همین است؛ خیانت پشت خیانت به کردها صورت می گیرد