ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه در حال اعزام نیروی نظامی بیشتر به مرز با سوریه

بخشی از تجهیزات و پرسنل نظامی ترکیه در مرز با سوریه مستقر می‌شود و بخشی دیگر وارد سوریه خواهد شد. ترکیه ادعا کرده بود جنگ همزمان علیه کردهای شمال سوریه و داعش را رهبری خواهد کرد.

بعد از تصمیم آمریکا بری خروج از سوریه، ترکیه نیروهای نظامی بیشتری را به منطقه مرزی خود با سوریه اعزام می‌کند. ۱۰۰ وسیله نقلیه شامل کامیون‌های یدک‌کش و خودوهای حامل تسلیحات به منطقه وارد شده اند. این اقدام ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهوری این کشور چند روز پیش، از تعویق عملیات نظامی علیه کردهای شمال سوریه خبر داده بود. او در عین حال گرفته بود که کشورش جنگی همزمان علیه داعش و نیروهای کرد شمال سوریه را رهبری خواهد کرد.

بخشی از مرز سوریه و ترکیه

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کاروان نظامی ترکیه در حال حرکت به سمت شهر مرزی کیلیس است. این کاروان شامل تانک‌، توپ، تفنگ‌های اتوماتیک، و اتوبوس‌های حامل کوماندوهای ترک می‌شود.

بخشی از این تجهیزات و پرسنل نظامی قرار است در مرز با سوریه مستقر شوند، و بخشی دیگر از طریق منطقه البیلی وارد سوریه خواهند شد.

البیی در ۴۵ کیلومتری منبج واقع است. منبج در شمال سوریه محل نزاع آنکارا و واشنگتن بود. در ماه ژوئن دو کشور آمریکا و ترکیه، و دو متحد در ناتو، به این توافق دست یافتند که «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) در آینده نزدیک از این منطقه خارج شود. ترکیه اما شکایت دارد که برنامه خروج این نیروهای کردِ موردِ حمایت آمریکا، با تاخیر مواجه شده است.

هنوز علت حرکت نیروهای نظامی ترکیه به سمت مرز مشخص نیست و مقامات ترکی نیز در این باره توضیحی نداده‌اند.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از «تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه» گفته بود که عملیات نظامی خود علیه نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) را به تعویق خواهد انداخت.

وضعیت کردهای شمال سوریه بعد از خروج آمریکا

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با شدت‌گرفتن تهدیدهای آنکارا علیه کردهای شمال آن کشور همزمان بود. ترکیه مخالف حمایت نظامی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) بود. چند روز پیش از خبر خروج آمریکا از سوریه، اردوغان گفته بود در حمله به کردها در شرق رود فرات در سوریه «تعلل نمی‌کنیم».

کردها خواهان تجدیدنظر واشنگتن شده‌اند. کردهای سوری معترض به تصمیم ترامپ و تهدیدهای ترکیه، پنج‌شنبه در شهر رأس العین (الحسکه) در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه راهپیمایی کردند.

اردوغان روز جمعه اعلام کرد که ترکیه از حالا به بعد، جنگ با داعش در سوریه را رهبری خواهد کرد و افزود که عملیات برنامه‌ریزی‌شده کشورش ی‌پ‌گ و داعش را همزمان هدف قرار خواهد داد.

آنکارا «ی‌پ‌گ» را سازمانی تروریستی و وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. از دهه‌ ۸۰ به این سو دولت ترکیه با پ‌ک‌ک در جنگ است.

ترکیه تاکنون دو عملیات نظامی در سوریه انجام داده است. عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» هر دو علیه نیروهای کرد ی‌پ‌گ و نیروهای داعش در شمال صورت انجام شد.

یوست هیلترمان، مدیر بخش خاورمیانه اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» نیز در این‌باره گفته است که عقب‌نشینی شتاب‌زده ایالات متحده کردها را بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد: «ترکیه و سوریه،‌ هر دو خواهان نابودی یگان‌های مدافع خلق (YPG) به عنوان بازیگری نظامی هستند.»

در عین حال، برخی از کارشناسان نظامی آمریکا با تصمیم خروج این کشور مخالفت کردند. آنها نسبت به خطر قدرت‌گرفتن مجدد داعش در منطقه هشدار داده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های ارتش آمریکا و تحلیل‌گران جنگ سوریه گفته‌اند که داعش هنوز ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز در عراق و سوریه دارد و اغلب آنها مخفی شده‌اند. این تعداد عضو مسلح معادل است با تخمین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از شمار سربازان داعش در ابتدای قدرت‌گرفتنش در سال ۲۰۱۴.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.