ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت هلند: جمهوری اسلامی در ترور دو شهروند ایرانی در هلند دست دارد

دو وزیر دولت هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور جمهوری اسلامی را به دست‌داشتن در ترور محمدرضا کلاهی و احمد نیسی متهم کردند.

دو وزیر دولت هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور جمهوری اسلامی را به دست‌داشتن در ترور دو ایرانی ساکن هلند متهم کردند. یک فعال عرب ایرانی و یک عضو سابق سازمان مجاهدین خلق قربانی این ترورها بوده‌اند.

احمد نیسی (چپ) و محمدرضا کلاهی صمدی (راست) در هلند ترور شده‌اند ــ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری هلندی ان‌ او‌ اس، استف بلوک (Stef Blok)، وزیر خارجه و کایسا اولونخرن (Kajsa Ollongren)، وزیر کشور و معاون نخست وزیر سه‌شنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی در نامه‌ای به مجلس نمایندگان هلند از دست‌داشتن ایران در این قتل‌ها خبر دادند و نوشتند:

«سازمان اطلاعات هلند (AIVD) شواهدی محکمی دارد که ثابت می‌کند ایران در دو قتل در هلند دست داشته است، قتل محمد صمدی (کلاهی) در سال ۲۰۱۵ در شهر آلمیره و قتل احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه. »

علی معتمد ۲۰۱۵ در شهر آلمیره هلند در ۵۶ سالگی به قتل رسید. پس از چند سال دادگاهی در ماه مه سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که او به احتمال بسیار محمد رضا کلاهی است. کلاهی متهم اول پرونده انفجار دفتر جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ است. بر اساس آمار رسمی، در این بمب‌گذاری ۷۳ تن از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد بهشتی کشته شدند.

سال گذشته روزنامه هلندی «پارول» گزارش داد که کلاهی در سال‌های آخر زندگی‌اش از ترس شناخته‌شدن و برای حفظ جانش، دوست نداشت تصویری از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر شود.

همسر او به پارول گفته بود حکومت ایران در قتل علی معتمد (محمد رضا کلاهی صمدی) دست داشته است. یکی از دوستان مقتول نیز احتمال می‌داد که سازمان مجاهدین خلق در قتل او نقش داشته باشد. گفته می‌شود او از اعضای سابق مجاهدین خلق بود اما بعدتر از این سازمان جدا شد.

احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، یکى از رهبران و بنیانگذاران «جنبش آزادى‌بخش الأحواز» ‌۸ نوامبر ۲۰۱۷ مقابل منزلش در کوچه «یان فان ری بیک استرات» در شهر لاهه بر اثر اصابت سه گلوله به سرش به قتل رسید.

رسانه‌های هلندی به نقل از کسانی که با احمد مولا ابوناهض (احمد نیسی) رفت و آمد داشتند، گزارش داده‌ بودند که ظاهراً جمهوری اسلامی او را تحت نظر داشته است. همراهان نیسی به پلیس گفته‌ بودند که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی احمد نیسی را ترور کرده‌اند. به گفته آنها، تهران در تلاش بود که نیسی را از طریق پلیس بین‌الملل به ایران بازگرداند، اما موفق نشد و به همین جهت به ترور او روی آورد.

به گزارش منابع هلندی، جنبش آزادى‌بخش الأحواز در سال ۱۹۹۹ توسط احمد نیسی تأسیس شد و گروهی از شورشیان ناسیونالیست عرب را زیر سقف خود گرد آورد.

تحقیقات جنایی در رابطه با ترورهای شهر آلمیره و لاهه هنوز در جریان هستند. اما دخالت ایران هنوز به طور کامل تأیید نشده است. به گفته مجلس نمایندگان هلند این موضوع تعجب‌آور نیست و ارزیابی اطلاعات در سیستم عدالت کیفری با ارزیابی اطلاعات توسط سرویس‌های اطلاعاتی تفاوت دارد.

ایران در ترورهای ناکام دیگری در اروپا دخالت داشته که در دانمارک و فرانسه رخ داده‌اند. در نامه دو وزیر هلندی نیز آمده است: «به ایران اطلاع داده شده که دخالت ایران چنین اقداماتی از سوی اروپا پذیرفته شده نیست و باید فورا متوقف شود. اگر ایران دست از دخالت در این ترورها برندارد، تحریم‌ها بیشتری خواهد شد.»

اتحادیه اروپا نیز در راستای دخالت ایران در ترورهای اروپا، وزیر اطلاعات و امنیت ایران و دو فردی که در این دو ترور دست داشته‌اند را تحریم کرده است. در راستای این تحریم حساب بانکی این دو نفر مسدود شد.

در  همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.