ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: به زودی ماهواره «پیام» به فضا پرتاب می‌شود

رئیس جمهوری اسلامی در گنبدکاوس اعلام کرد که ماهواره ایرانی در ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه گفت اقدام ایران مغایر قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

حسن روحانی که به استان گلستان سفر کرده، در سخنانی در جمع گروهی از مردم اعلام کرد که در روزهای آتی ایران ماهواره به فضا پرتاب می‌کند. ایالات متحده آمریکا هشدار داده که پرتاب ماهواره پوششی است برای آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و به همین سبب ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۲۴ دی برای سفری دو روزه از طریق فرودگاه کلاله وارد استان گلستان شد. روحانی در دومین سفر خود به گلستان، در استادیوم تختی گنبد کاووس در سخنانی اعلام کرد که ایران در روزهای آینده ماهواره به فضا پرتاب می‌کند:

«در روزهای آتی ماهواره پیام به زودی توسط ماهواره بر ساخت داخل به فضا پرتاب خواهد شد و در ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. هم ماهواره و هم ماهواره‌بر توسط جوانان و دانشگاهیان کشورمان به ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است.»

وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به ماهواره پیام که قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران به فضا پرتاب شود گفت:

«در چند روز آینده خواهید دید که ایرانی‌ها قصد دارند یک موشک به فضا پرتاب کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند ماهواره به فضا بفرستند اما در حقیقت گام دیگری برمی‌دارند به این سمت که چگونه می‌توان موشک‌های قاره‌پیما پرتاب کرد.»

وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر اعلام کرد که در نظر ایالات متحده آمریکا این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و گفت که «جهان باید یک‌صدا با این اقدام مخالفت کند.»

قرار است در در ۱۳ و ۱۴ فوریه به ابتکار ایالات متحده آمریکا اجلاسی در سطح بین‌المللی در لهستان برای بررسی نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خاورمیانه برگزار شود. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که در این اجلاس برنامه موشکی ایران نیز به بحث گذاشته می‌شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه ۲۴ دی یک بار دیگر اعلام کرد که اقدامات ایران در عرصه هوا و فضا مغایر با هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

قاسمی همچنین تأکید کرد که ماهواره‌‌ای که ایران قراراست به فضا پرتاب کند، یک اقدام غیر نظامی است و کاملاً جنبه علمی دارد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ایران برای انجام اینگونه اقدامات علمی منتظر اجازه هیچ کشوری نمی‌ماند.»

حسن روحانی در سخنانی که در گنبدکاوس ایراد کرد درباره مأموریت ماهواره پیام گفت:

«این ماهواره روزی ۶ بار از بالای سر ما می‌گذرد. پیام با دوربین‌هایش اطلاعاتی درباره‌ آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها برای ما ارسال می‌کند. این ماهواره تحقیقاتی نبوده، بلکه اولین ماهواره عملیاتی ماست.»

 روحانی با اشاره به تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران گفت:

«ایجاد ارتباط بانکی با سایر کشورها آسان نیست ولی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. حمل و نقل کالا هم ساده نیست.»

همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ ارتش ایران که حامل گوشت وارداتی از قرقیزستان بود در حوالی کرج سقوط کرد. روحانی در سخنانش درباره دشواری حمل کالا در شرایط تحریم به این حادثه هم اشاره کرد.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nobody

    به اسم فعالیت ماهواره ای، رژیم جلادان ولایی، موشک میفرستد فضا (ترامپ فقط نظاره گر است و هیچ کاری نمیکند! حتی از امکانات دفاع فضایی امریکا استفاده نمیکند و این موشکهای قاره پیمای نظام ولایی نابود نمیکند!)، حالا این وسط جنگل رژیم ولایی که به فکر نوامیس مردم است؟! امریکا بایست یک حرکتی بزند و یک گوشمالی درست و حسابی رژیم جلادان بدهد.