ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: برای مقابله با ایران به یک ائتلاف جهانی نیاز داریم

مایک پمپئو در دومین بخش سفرش به خاورمیانه گفت خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه یک هدف بلندپروازانه است. دستیابی به آن جز با یک ائتلاف بزرگ میسر نیست.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است. پمپئو در مصاحبه با واشنگتن فری‌بیکن گفت مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی که در همان حال به برنامه هسته‌ای ایران هم ربط دارد نیازمند یک ائتلاف جهانی است.

ژوئیه ۲۰۱۸: مایک پمپئو و شیخ عبد الله بن زاید آل نهیان، وزیران خارجه آمریکا و امارات متحده عربی (عکس: آرشیو)

رئیس‌جمهوری آمریکا دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. متحدان آمریکا، از جمله عراق از تصمیم غیرمنتظره ترامپ خشنود نیستند. وزیر خارجه آمریکا اکنون در سفرش به خاورمیانه در تلاش است سیاست ترامپ در خاورمیانه را به شرکای آمریکا در منطقه توضیح دهد و آن‌ها را همراه کند. روز گذشته مایک پمپئو برای دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ابوظبی شد. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به ماهواره پیام که قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران به فضا پرتاب شود گفت:

«در چند روز آینده خواهید دید که ایرانی‌ها قصد دارند یک موشک به فضا پرتاب کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند ماهواره به فضا بفرستند اما در حقیقت گام دیگری برمی‌دارند به این سمت که چگونه می‌توان موشک‌های قاره‌پیما پرتاب کرد.»

وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر اعلام کرد که در نظر ایالات متحده آمریکا این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و گفت که «جهان باید یک‌صدا با این اقدام مخالفت کند.»

پمپئو جمعه گذشته در سخنانی که در دانشگاه آمریکایی قاهره ایراد کرد، اعلام کرده بود که تا زمانی که حتی یک سرباز ایرانی در سوریه حضور دارد، ایالات متحده آمریکا از مقابله با حضور نظامی ایران در این کشور دست برنمی‌دارد. وزیر خارجه آمریکا گفت:

«خروج همه نیروهای ایران هدفی بلندپروازانه است اما این هدف و مأموریت ماست. ما ابزارهایی را به کار می‌گیریم که گسترده‌اند. خروج دو هزار نیرو از سوریه یک تغییر تاکتیکی است. این اقدام اما در توانایی ما برای به انجام رساندن اقدامات نظامی ضروری تأثیری نخواهد گذاشت.»

وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد که خروج نیروهای آمریکا از سوریه به معنای خروج آمریکا از خاورمیانه نیست و سایر نیروهای آمریکایی در منطقه هر آن که نیاز باشد، می‌توانند به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه حمله کنند.

مایک پمپئو گفت اما این تنها هدف آمریکا نیست، بلکه ایالات متحده قصد دارد ائتلافی در سطح بین‌المللی بر ضد جمهوری اسلامی و برای ایجاد «جهانی بهتر» ایجاد کند.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این در در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه فاکس‌نیوز در قاهره اعلام کرده بود که فوریه ۲۰۱۸ ایالات متحده آمریکا در لهستان اجلاسی در سطح بین‌المللی برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه برگزار می‌کند. ایران در مرکز توجه این اجلاس قرار دارد. پمپئو گفت ائتلاف [علیه ایران] بزرگ‌تر می‌شود و اگر همه کشورهای عضو این ائتلاف همکاری لازم را انجام دهند، ابزار لازم را در اختیار ایالات متحده قرار می‌دهد:

«ما خوشحالیم که عضو این ائتلاف هستیم. این بخش مهمی از برنامه رئیس‌جمهوری بوده و خطرات گسترش برنامه هسته‌ای از سوی ایران واقعی است. مأموریت ما قطعاً این است که تامین مالی حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه و حوثی‌ها در یمن را متوقف کنیم.»

اقدام به برگزاری یک اجلاس بین‌المللی با توجه ویژه به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی تازه‌ترین ابتکار آمریکا در سطح جهانی برای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران است.  وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اعلام کرد که حکومت بشار اسد بخشی از مذاکرات در اجلاس لهستان است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.