ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: حضور نظامی حزب‌الله لبنان در منطقه غیرقابل قبول است

در ادامه تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران، معاون وزیر خارجه آمریکا در لبنان حزب‌الله این کشور را به‌دلیل ساختن تونل‌هایی در مرز اسرائیل و انبار هزاران موشک‌ مورد انتقاد قرار داد.

آمریکا در حال پیشبرد سیاست انزوای هر چه بیشتر ایران در منطقه خاورمیانه است. سفرهای مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه نیز در این چارچوب ارزیابی می‌شود. دیوید هیل، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به لبنان رفت و در آن‌جا حزب‌الله لبنان، نیروی مورد حمایت ایران را مورد انتقاد قرار داد. او گفت حضور نظامی حزب‌الله لبنان در منطقه برای آمریکا غیرقابل قبول است و آمریکا تلاش‌هایش را برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه، ادامه می‌دهد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا

دیوید هیل، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان با اشاره به گروه حزب‌الله گفت: «لبنان حق دارد از خود دفاع کند، اما این حق تنها متعلق به دولت لبنان است. غیرقابل قبول است که یک گروه شبه‌نظامی، خارج از کنترل دولت عمل کند، تونل حفاری کند، زرادخانه با ۱۰۰ هزار موشک ایجاد کند که می‌تواند تهدیدی برای ثبات منطقه باشد و مردم لبنان هم پاسخگوی این مسائل باشند.»

آمریکا نزدیکترین متحد اسرائیل، حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند و قصد دارد نفوذ ایران، حامی اصلی حزب‌الله را در منطقه خاورمیانه کاهش دهد اما همچنان از دولت لبنان که نمایندگان حزب‌الله در آن حضور دارند، و همچنین ارتش این کشور، حمایت می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در روزهای اخیر به مصر، اردن، عراق، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی سفر کرده، هفته گذشته در سخنانی که در دانشگاه آمریکایی قاهره ایراد کرد، اعلام کرد که تا زمانی که حتی یک سرباز ایرانی در سوریه حضور دارد، ایالات متحده آمریکا از مقابله با حضور نظامی ایران در این کشور دست برنمی‌دارد. ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه در کنار نیروهای بشار اسد می‌جنگند و اسرائیل بارها پایگاه‌های این دو نیرو را در خاک سوریه مورد حمله هوایی قرار داده است.

پمپئو دوشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی پس از دیدار با مقامات سعودی در ریاض، درباره این‌که آمریکا با دخالت‌های ایران در یمن و سوریه چه برنامه‌ای در دستور کار دارد، گفت: «هدف اصلی ما مقابله با هرگونه افراط‌گرایی است. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که این‌ها همه به نحوی به ایران مرتبط است؛ شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه، حوثی‌های مورد حمایت ایران و دیگر فعالیت‌های انقلابی‌گرایانه در سرتاسر منطقه.»

دیوید هیل، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در بیروت

وزیر خارجه آمریکا گفت با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در این موارد گفت‌وگو کرده است.

دیوید هیل نیز در بیروت گفت: «ما تلاش‌هایمان را برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه، از جمله تأمین مالی سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله، ادامه می‌دهیم.»

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایالات متحده از نهادهای رسمی لبنان مانند ارتش و نیروهای امنیتی برای حفاظت از مرزها و تأمین امنیت داخلی این کشور حمایت می‌کند.»

در هفته‌های گذشته نیروهای اسرائیلی عملیاتی را با هدف «آشکارسازی و بی‌اثر کردن» تونل‌های ساخته‌شده توسط حزب‌الله لبنان که گفته می‌شود ازداخل لبنان تا شمال مناطق تحت تسلط اسرائیل کشیده شده‌اند، آغاز کرد.

اسرائیل که حزب‌الله لبنان را بزرگترین تهدید در مرزهای خود می‌داند روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که تلاش‌های خود را برای پیدا و نابود کردن تونل‌های مرزی به انجام رسانده است. گفته می‌شود حزب‌الله لبنان این تونل‌ها را برای جنگ احتمالی آینده با اسرائیل حفر کرده بود تا بتواند نیروهای خود را از آن‌ها عبور دهد.

حزب‌الله درباره این تونل‌ها اظهارنظری نکرده است.

از سوی دیگر لبنان از ایجاد دیوار مرزی توسط اسرائیل در منطقه مورد مناقشه مرزی که در قلمرو لبنان است، ناراضی است.

هفته گذشته شورای امنیت ملی لبنان اعلام کرد که ساخت یک دیوار مرزی از سوی اسرائیل در قلمرو لبنان اقدامی تجاوزگرانه است.

رهبران لبنان در ماه‌های گذشته اسرائیل را متهم به تهدید ثبات منطقه مرزی کرده‌اند. بحث در مورد ساختن دیوار و برنامه‌های لبنان برای استخراج نفت و گاز از منطقه آبی مورد مناقشه، تنش میان دو کشور را تشدید کرده است.

با این وجود، به نظر می‌رسد که هر دو طرف آماده باشند تا مسائل را حل کنند.

ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، هفته گذشته پس از اتمام دوره ریاست خود بر ارتش و آغاز بازنشستگی‌اش گفت: «علاقه اسرائیل به حفظ وضعیت آرام است. من فکر می‌کنم که این علاقه برای آن‌ها (حزب‌الله) بیشتر باشد.»

روز گذشته، دوشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی، دیوید هیل ابتدا با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و سپس در طول روز با چندین نفر از مسئولان دولتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیل در دیدار با میشل عون بر حمایت «قدرتمند» آمریکا از لبنان و تعهد واشنگتن بر امنیت، ثبات و رفاه این کشور تأکید کرد.

رئیس جمهوری لبنان نیز در این دیدار گفت: «هر زمان که آمریکا از روند صلح در منطقه خاورمیانه حمایت کرده وضعیت در لبنان آرام و آرامش بر مرز‌های جنوبی کشور حاکم شده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.