ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه پرونده خاشقجی را به نهادهای بین‌المللی ارجاع می‌دهد

مولود چاووش‌اوغلو می‌گوید برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند قتل جمال خاشقجی را پنهان کرده و نادیده بگیرند اما ترکیه تا پایان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور در نظر دارد در پیوند با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تحقیقات بین‌المللی را آغاز کند و در روزهای آینده اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

خبرگزاری آناتولی سه‌شنبه ۲۲ ژانویه / ۲ بهمن گزارش داد که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی گفته که برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا قتل خاشقجی را پنهان کنند و افزوده است که ترکیه خود را برای آغاز تحقیقات بین‌المللی در این مورد آماده کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دوم اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند.

عربستان سعودی پس از تکذیب اولیه و تلاش برای غیرعمدی نشان‌دادن قتل خاشقجی، سرانجام قتل او به دست «عوامل اطلاعاتی خودسر» را تأیید کرد.‌ با این حال بسیاری، از جمله آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی را آمر قتل او می‌دانند.

مولود چاووش‌اوغلو گفته است: «کشورهای غربی تلاش دارند تا این مورد را پنهان کنند. دلایل آن‌ها را می‌دانیم. ما می‌دانیم و می‌بینیم چه نوع معاملاتی انجام شده است. ما می‌بینیم که چگونه کسانی که از آزادی مطبوعات سخن می‌گویند، پس از دیدن پول، آن را پنهان می‌کنند.»

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد: «با این حال ما تا پایان ادامه خواهیم داد و در روزهای آتی تحقیقات بین‌المللی را آغاز خواهیم کرد و تدابیر لازم را در پیش خواهیم گرفت.»

ترکیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که با کشورهای دیگر در مورد قتل خاشقچی کار کرده است و عربستان سعودی را متهم کرده بود که برای کشف ماجرای قتل این روزنامه‌نگار همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

با وجود تحقیقات مشترک با مقامات عربستان سعودی، از جمله بازرسی کنسولگری سعودی در استانبول، محل اقامت کنسول و چندین مکان دیگر، محل نگهداری بقایای جنازه خاشقجی هنوز ناشناخته است.

رسانه‌های ترکیه به‌تازگی ویدئویی منتشر کردند که در آن نشان داده می‌شود تیم ضربت سعودی تعدادی کیف‌ بزرگ تیره رنگ را به داخل اقامتگاه سرکنسول حمل می‌کنند. در رسانه‌ها گفته شده که این کیف‌ها احتمالاً حامل بقایای جسد خاشقجی هستند. پیش از این بارها احتمال بسته شدن پرونده بدون یافتن ردی از جسد خاشقجی مطرح شده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده که قتل جمال خاشقجی به دستور چندین مقام بلندپایه عربستان سعودی انجام شده اما ریاض این اتهامات را که نوک اصلی آن به سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است، رد کرده‌اند.

دادگاه ۱۱ نفر از متهمان قتل جمال خاشقجی در عربستان سعودی آغاز شده و دادستانی این کشور برای پنج تن از متهمان درخواست حکم اعدام داده است.

پس از قتل جمال خاشقجی عربستان سعودی تحت فشار شدید بین‌المللی، از جمله از سوی آمریکا، نزدیکترین متحد خود قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.