ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده نیروی هوافضای سپاه: کلید برنامه موشکی دست دولت نیست

سردار امیر علی حاجی‌زاده رسماً اعلام کرد آزمایش‌های موشکی نه تنها متوقف نشده، بلکه این آزمایش‌ها شامل موشک‌های برد بلند نیز می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه رسماً اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی نه تنها متوقف نشده، بلکه این آزمایش‌ها شامل موشک‌های برد بلند نیز می‌شود. سردار امیر علی حاجی‌زاده گفت «کلید موشکی دست دولت نیست» و حدود اختیارات دولت در این زمینه فقط در این حد است که از سپاه بخواهد آزمایش‌های موشکی را به خاطر مصالح بین‌المللی تبلیغ نکند.

امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پشت یک تریبون در حال سخنرانی
سردار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همایش موسوم به «مثبت چهل» در جمع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان

اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۵ بهمن /۵ فوریه با صدور بیانیه‌ای ۱۲ ماده‌ای، نسبت به برنامه موشکی سپاه و افزایش برد و دقت موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«همراه با افزایش تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی عملیاتی، ایران کماکان تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را افزایش دهد. این فعالیت‌ها موجب عمیق شدن بی‌اعتمادی شده و به بی‌ثباتی منطقه‌ای کمک می‌کند.»

پیش از صدور این بیانیه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که گفت‌وگو با ایران درباره برنامه موشکی سپاه بی‌ثمر مانده است. وزارت خارجه ایران اما هرگونه گفت‌‌وگو درباره برنامه موشکی را تکذیب کرده بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در سخنانی که در همایش موسوم به «مثبت چهل» در جمع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایراد کرد، چنین گفت‌وگوهایی را تأیید کرد:

«صحبت‌هایی در جریان بوده اما کلید موشکی دست دولت نیست. ما موشک‌ها و میراژهایی که فرانسوی‌ها به صدام دادند را فراموش نکرده‌ایم. توان موشکی غیر قابل مذاکره است. قدرت بازدارندگی برای کشور ایجاد شده و به هیچوجه و با هیچکس درباره آن مذاکره نمی‌کنیم.»

حاجی‌زاده در ادامه این سخنان اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران همچنان ادامه دارد:

«روند آزمایش‌های موشکی متوقف نشده و این شامل آزمایش‌های برد بلند نیز می‌شود و در این مورد دولت دخالتی ندارد و تنها می‌تواند بخواهد که تبلیغ داشته باشیم یا نداشته باشیم. انجام تست‌های موشکی در حوزه دولت نیست و جیغ بنفش غرب نیز به خاطر این روند توسعه و پیشرفت موشکی است.»

در لایحه بودجه ۹۸ به سپاه پاسداران برخلاف ارتش ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر بودجه تعلق گرفته و با تخصیص بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به این نهاد نظامی، بودجه سپاه در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر شده و بیش از دو برابر بودجه کل ارتش است. در مجموع اما بودجه نظامی ایران در سال ۹۸، ۳۰ درصد کاهش یافته است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره کاهش بودجه سپاه گفت:

«کاهش اعتبارات دفاعی یک واقعیت است اما ما سال به سال هزینه‌ها را با ارزان‌سازی مدیریت می‌کنیم و البته مواضع اخیر دشمنان باعث شد گشایش‌هایی از سوی مجلس در این ارتباط شکل بگیرد.»

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۱ آذر اعلام کرده بود که «تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس به بعد از اعمال اصلاحات مد نظر رهبر جمهوری اسلامی موکول شده‌.» سه روز قبل (۱۵ بهمن) علی خامنه‌ای عجالتاً با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی» موافقت کرد. روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور چهار ماه مهلت تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    همه میدانند که دولت و رئیس جمهور تنها نامی هستند . در واقع قدرت در دست ولی فقیه متمرکز است. همه چیز بستگی به نظر و خواست او دارد. ولی عده ای انگار این حکومت را نمی شناسند چنان از دولت و رئیس جمهور حرف میزنند که گویی اینها متناسب با عنوان خود دارای قدرت و اختیارند ! مجلس هم اختیار ندارد. نمایندگان مانند کاندیدای ریاست جمهور را نخست جنتی و خامنه ای انتخاب می کنند بعد هم باید انتخابات را تایید کنند. مصوبه مجلس بشرطی قانون میشود که جنتی و خامنه ای تایید کنند !