ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه، ایران را به تحریم اقتصادی تهدید کرد

ژانو ایو لودریان قبل از اعلام رسمی ساز و کار ویژه توسط اتحادیه اروپا و ارسال ماهواره بعدی ایران به فضا نسبت به شکست مذاکرات با ایران درباره برنامه موشکی سپاه هشدار داد.

ژانو ایو لودریان قبل از اعلام رسمی ساز و کار ویژه توسط اتحادیه اروپا و ارسال ماهواره بعدی ایران به فضا نسبت به شکست مذاکرات با ایران درباره برنامه موشکی سپاه هشدار داد. وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد چنانچه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران پیشرفت محسوسی نداشته باشد، فرانسه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا سازوکار ویژه (SPV) برای تهاتر نفت در برابر خدمات را به زودی رسماً اعلام می‌کند. قرار است فرانسه میزبانی ساز و کار ویژه مالی اروپا را به عهده بگیرد و آلمان هم ریاست آن را در دست داشته باشد. برای جمهوری اسلامی، اعلام رسمی ساز و کار ویژه توسط اتحادیه اروپا قبل از آغاز کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» که اواسط فوریه به ابتکار آمریکا در دو روز پیاپی در ورشو برگزار می‌شود اهمیت دارد. این امر بدان معناست که اتحادیه اروپا همچنان از برجام دفاع می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن در جمع خبرنگاران گفت:

«اگر گفت‌وگوها [با ایران] به نتیجه نرسد، آماده‌ایم تحریم‌های اقتصادی را مجدداً برقرار کنیم و آن‌ها [مقامات جمهوری اسلامی] هم از این موضوع اطلاع دارند.»

وزارت خارجه ایران درخواست فرانسه برای مذاکرات بیشتر با تهران بر سر برنامه موشکی سپاه را «زورگویی و زیاده‌خواهی» خوانده و آن را رد کرده بود. لودریان اکنون از احتمال شکست این گفت‌وگوها خبر داده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران‌اند. سه دیپلمات اروپایی به رویترز گفته بودند تحریم چند مقام امنیتی جمهوری اسلامی که در توسعه برنامه موشکی سپاه نقش دارند، در اتحادیه اروپا در دست بررسی است.

دو روز قبل امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دومین ماهواره ایران در سال جاری در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب به فضا پرتاب خواهد شد.

سه‌شنبه ۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد اما بعد از طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید. فتح‌الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا یک روز بعد از سقوط ماهواره پیام در اقیانوس هند گفته بود که برد موشک‌های سیمرغ به عنوان ماهواره‌بر در این مدت چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد از اعلام پرتاب ماهواره پیام با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این اقدام ایران تهدیدی برای اروپا و آمریکا به شمار می‌‌آید. اگنس ون درمول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز برنامه موشکی ایران را «منبعی برای نگرانی جامعه بین‌الملل» دانسته  بود:

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سه‌شنبه گذشته هشدار داد که اروپا اگر در پرداخت هزینه‌ حفظ برجام مردد است، باید بداند که ایران معطل نخواهد ماند. شمخانی گفته بود:

«آنها نباید انتظار داشته باشند که ما از حقوق خود و امکاناتی که برجام برای عمل متقابل در اختیار ما گذاشته است، صرف‌نظر کنیم.»

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که برنامه موشکی این کشور جنبه دفاعی دارد و ناقض قطعنامه سازمان ملل در چارچوب برجام نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    بهتر یه عمر پولی رو که می تونستیم بدیم بنز و بی ام و سوار شیم دادیم آشغال فرانسوی سوار شدیم. خیر پیش برید دیگه هم بر نگردید.