ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کابوس داعش در باغوز به پایان می‌رسد؟

در باغوز وضعیت آشفته است؛ صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد. اعضای داعش در کانال‌ها مخفی شده‌اند و مسیر نیروهای ائتلاف دموکراتیک را مین‌گذاری کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف کرد تحت حمایت آمریکا) یکشنبه ۳ مارس/۱۲ اسفند منتظر «نبرد نهایی» با نیروهای داعش هستند. درگیری‌ها میان دو طرف در باریکه باغوز در استان دیرالزور که آخرین منطقه تحت تسلط داعش به‌شمار می‌رود، شدت پیدا کرده و نیروهای دموکراتیک سوریه شنبه‌شب‌ با پیش‌روی در منطقه باغوز را با آتش توپخانه و حملات هوایی مورد هدف قرار دادند.

دود ناشی از حملات نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش در آسمان باغوز

اسوشیتدپرس گزارش کرد: صدای شلیک گلوله در سراسر منطقه شنیده شده است. خبرنگاران اسوشیتدپرس می‌گویند دود سیاهی آسمان منطقه را فراگرفته که احتمالا از بمباران بشکه‌های سوخت ناشی می‌شود. در زمین‌های اطراف ماشین‌ها سوخته رها شده اند و جنگجویان داعش در حال پرسه زدن در اطراف زمین‌ها دیده‌ شده‌اند.

مروان قمیشلو از مقامات ارتشی و نظامی نیروهای دموکراتیک می‌گوید: «نیروهای ما برای جلوگیری از وقوع هر مشکلی در حال پیش‌روی آرام هستند. داعش تمام منطقه را به‌طور گسترده مین‌گذاری کرده است و در همین مسیر کوتاه هزاران مین بر سرراه ما قرار دارد».

او به خبرگزاری «رویترز» گفت: انتظار داریم نبرد سنگین نهایی صبح اتفاق بیفتد. قمیشلو همچنین گفت که جنگجویانی که باقی مانده‌اند عمدتا خارجی‌هایی هستند که از تونل‌ها برای پنهان شدن استفاده می‌کنند و دست به عملیات‌های غافلگیرانه علیه نیروهای دموکراتیک می‌زنند. به‌گفته یکی از فرماندهان نیروهای ائتلاف پیش‌بینی می‌شود نیروهای داعش به‌دلیل نداشتن دید در شب در طول روز حمله کنند.

تصرف این منطقه توسط نیروهای ائتلاف می‌تواند پایانی بر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان خلافت داعش در سوریه باشد. با این وجود طبق گزارش خبرگزاری الجزیره جنگجویان داعش همچنان تهدید به‌شمار می‌روند و با استفاده از تاکتیک‌های چریکی کنترل چند منطقه پراکنده را در غرب در دست گرفته‌اند. در صورت سقوط باغوز و چیزی که بسیاری آن را شکست «نهایی» برای داعش می‌خوانند، این گروه و اعضای آن همچنان تهدیدی جدی باقی خواهند ماند.

یکی از تحلیلگران المونیتور به الجزیره گفته: «این به هیچ‌وجه پایان داعش نخواهد بود. ما دیده‌ایم داعش و گروه‌های مانند آن چطور در آفریقا پیشرفت کرده‌اند. برای من تعجبی نخواهد داشت اگر همین گروه‌ها مردم عادی را هدف قرار دهند یا در داخل اروپا و آمریکا دست به عملیات نظامی بزنند. تمام کینه‌ها و غرض‌ورزی‌هایی که به ظهور این گروه منجر شدند هنوز بر سر جای خود باقی هستند».

شاهدان محلی می‌گویند داعش در باغوز ضعیف شده اما جای دیگری درحال بازسازی و توسعه خود است. باغوز هفته‌ها در تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه بود و در این مدت هزاران تن از نیروهای داعش، طرفداران آن‌ها و شهروندان غیرنظامی از باغوز خارج شدند. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰۰ نفر از اعضای داعش و خانواده‌های آنان با تابعیت کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و هزاران داعشی با تابعیت عراقی توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به اسارت گرفته‌ شده‌اند که در زندان‌هایی در شمال سوریه نگهداری می‌شوند. با وجود اعلام آمادگی عراق برای بازگرداندن اسیران داعشی عراقی،‌ اروپا و آمریکا بازگشت نیروهای داعش را رد کرده و نسبت به آن اظهار نگرانی کرده‌اند.

از سوی دیگر به‌رغم تاکید بر پایان خلافت داعش، هنوز هیچ‌یک از نیروهای درگیر در سوریه قصد خروج کامل از کشور را ندارند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرده بود اما کاخ سفید در نهایت از این تصمیم عقب‌نشینی و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۰۰ سرباز آمریکایی برای مدتی مشخص با هدف تثبیت صلح در سوریه باقی خواهد ماند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد ایران تا زمانی‌که بشار اسد بخواهد در این کشور حضور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.