ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران به‌دنبال استفاده پنهانی از نفتکش‌های خارجی است»

رویترز در گزارشی نوشته که با تحریم‌های آمریکا شرکت‌ها و کشورهای خارجی از ثبت نفتکش‌های ایران هراس دارند و ایران تلاش می‌کند نفتکش‌های خارجی را جایگزین ناوگان کشتی‌رانی‌اش کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش تازه‌ای نوشته است که ایران به شکل پنهانی به‌دنبال نفتکش‌های خارجی است تا آن‌ها را جایگزین ناوگان کشتی‌رانی کهنه خود برای صادرات نفت کند.

عکس از آرشیو

رویترز این گزارش را به‌نقل از منابع صنعتی ایرانی و خارجی منتشر کرده و گفته است که با خروج آمریکا از برجام، ایران با مشکل نفتکش برای صادرات نفت خود مواجه شده است.

بر این اساس، مذاکرات ایران با کره جنوبی برای خرید ۱۰ نفتکش بی‌نتیجه بوده و پاناما نیز دست‌کم ۲۱ نفتکش ایرانی را دیگر با پرچم کشور خود ثبت نمی‌کند و ایران در تلاش است تا پرچم کشورهای دیگر همچون ویتنام را جایگزین پاناما کند. آمریکا پیش از این گفته بود که پاناما دیگر اجازه ندارد پرچم خود را در اختیار نفتکش‌های ایرانی قرار دهد.

یک مقام ایرانی به رویترز گفته است که ۱۰ نفتکشی که ایران در مورد آن‌ها با کره جنوبی مذاکره می‌کرد می‌توانستند ۲ میلیون بشکه نفت جابه‌جا کنند اما تحریم‌ها مانع از ادامه این معامله شد.

این مقام مسئول همچنین گفته است که مذاکرات با کره جنوبی ادامه دارد اما طرف کره جنوبی می‌گوید مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خدمات بیمه‌ای و بندری به نفتکش‌های ایران با محدودیت روبه‌رو شده و ایران به‌منظور دور زدن تحریم‌ها، بخشی از نفتکش‌های خود را در خارج ثبت کرده و با پرچم کشورهای دیگر برای صادرات نفت به آب‌های بین‌المللی می‌سپارد.

در گزارش رویترز گفته شده که در دور اول تحریم‌های جهانی علیه ایران و تحریم شبکه ناوگان نفتکش‌های ثبت‌شده در یونان از سوی آمریکا، شرکت‌ها و کشورهای خارجی از ثبت نفتکش‌های ایران بیم دارند.

در دور اول، ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش پنهانی نفت از روش‌های گوناگونی مانند تغییر پرچم کشتی، تغییر نام، رنگ و ثبت در کشورهای دیگر، خاموش کردن سیگنال ردیابی نفتکش، تخلیه نفت به نفتکش‌های دیگر در آب‌های آزاد استفاده می‌کرد.

با این حال از آن دوران تاکنون تجهیزات فنی برای ردیابی کشتی‌ها پیشرفت زیادی کرده و آمریکا نیز با دقت صادرات نفت ایران و شبکه‌هایی که به آن کمک می‌رسانند زیر نظر می‌گیرد.

رویترز به نقل از کارشناسان نوشته است که نفتکش‌های بزرگ از انتقال نفت ایران اجتناب می‌کنند و حتی چین نیز می‌خواهد تحریم‌های آمریکا را رعایت کند اما یک مقام رسمی ایران که نامش منتشر نشده گفته که بسیاری از کشورها مایل به همکاری با ایران هستند.

چهار ماه است که نفت ایران مجدداً تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته در سخنانی در اندیمشک درباره اثرات تحریم نفتی ایران گفته بود: «ما در حال حاضر با یک جنگ تمام‌عیار درگیر هستیم که تفاوت آن با سایر جنگ‌ها این است که کشته و زخمی ندارد. من همه بمباران‌ها را تجربه کرده‌ام، اما فشاری که الان وجود دارد شدیدتر است تا ما را خفه کند.»

زنگنه گفت تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها و ادامه صادرات نفت انجام می‌شود اما «ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند. این موضوع به من فشار می‌آورد، اما باید تحمل کنم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۶ مارس / ۱۵ اسفند جامعه جهانی را به جلوگیری از اقدام ایران در دور زدن تحریم‌ها از «راه دریا یا هر راه دیگر» فرا خواند. نتانیاهو تلویحاً اعلام کرد که مأموریت تازه‌ای برای نیروی دریایی ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده: توقف نفتکش‌های حامل نفت ایران.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در پاسخ اعلام کرد که اقدام اسرائیل علیه نفتکش‌های ایرانی ناامنی بین‌المللی تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی آن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه ۱۲ مارس / ۲۱ اسفند، در کنفرانس «انجمن پژوهش کمبریج» (CERA) در هیوستون تگزاس بار دیگر از ضرورت تحریم‌ نفتی ایران گفت. او ضمن بیان این‌که ایران از صادرات نفت و گاز برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه و به‌ویژه در عراق استفاده می‌کند، گفت: «ما قصد داریم زمانی که شرایط بازار اجازه دهد، صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم.»

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در همین اعلام کرد که «تحریم‌ها از سال ۲۰۱۷، درآمد نفنی ایران را ۱۰ میلیارد دلار کاهش داده و روزانه ۱،۵ میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی حذف شده است.»

آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته بازار جهانی نفت را با معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران، شگفت‌زده کرد اما استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است که معافیت این کشورها دائمی نیست و همه کشورها باید واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد

    کفگیر "جمهوری برادران قاچاقچی اسلامی" بدجوری ته دیگ خورده.

  • علیرضا

    حاکمان ایران تا خودشان در خطر نباشند نرمش گندزنانه نمیکنند. فقط ملت مظلوم ایران را خوب بیچاره که کردند تسلیم میشوند