ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع: اقدام اسرائیل علیه نفت‌کش‌های ایرانی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

نیروی دریایی اسرائیل مأموریت تازه‌ای برای خود در نظر گرفته: توقف صدور غیرقانونی نفت ایران. امیر حاتمی می‌گوید ایران امنیت نفت‌کش‌هایش را تأمین می‌کند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرد که اقدام نیروی دریایی اسرائیل علیه نفت‌کش‌های ایرانی برای جلوگیری از صدور نفت ایران، ناامنی بین‌المللی تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی آن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (عکس: آرشیو)

نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۶ مارس/ ۱۵ اسفند در آیین پایانی دوره افسری نیروی دریایی ارتش این کشور جامعه جهانی را به جلوگیری از اقدام ایران در دور زدن تحریم‌ها از «راه دریا یا هر راه دیگر» فرا خواند. بنیامین نتانیاهو لویحاً اعلام کرد که مأموریت تازه‌ای برای نیروی دریایی ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده: توقف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران. خبرگزاری رویترز نوشته بود: معلوم نیست اسرائیل چگونه می‌تواند جز با درگیری مستقیم دریایی، فعالیت‌ کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف کند.

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهارشنبه ۲۲ اسفند/ ۱۳ مارس به خبرگزاری ایرنا گفت:

«قطعاً اگر چنین قصدی داشته باشند این موضوع به عنوان یک ناامنی بین‌المللی و راهزنی تلقی خواهد شد.»

وزیر دفاع در ادامه سخنانش تأکید کرد که جمهوری اسلامی توان لازم برای رویارویی با چنین تهدیداتی را دارد.

 «با تمام توان و اقتدار از خطوط کشتیرانی خود در قبال مخاطره‌های مختلف حمایت می‌کنیم. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قطعاً امنیت خطوط کشتیرانی و امنیت آبراه‌های بین‌المللی را برای خود و تمام کسانی که در حوزه مسئولیت امنیتی ما حرکت می‌کنند، با اقتدار تأمین خواهند کرد.»

با خروج آمریکا از برجام، چهار ماه است که نفت ایران مجدداً تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است. تغییر نام نفت‌کش‌های حامل نفت ایران، تغییر پرچم نفت‌کش‌ها، انتقال نفت از یک کشتی به کشتی دیگر در آب‌های آزاد از روش‌های قاچاق نفت در جهان است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته در سخنانی در اندیمشک درباره اثرات تحریم نفتی ایران گفته بود:

«ما در حال حاضر با یک جنگ تمام‌عیار درگیر هستیم که تفاوت آن با سایر جنگ‌ها این است که کشته و زخمی ندارد. من همه بمباران‌ها را تجربه کرده‌ام، اما فشاری که الان وجود دارد شدیدتر است تا ما را خفه کند.»

وزارت نفت درباره میزان تولید و صدور نفت کاملاً سکوت کرده است. زنگنه گفت:

«ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند. این موضوع به من فشار می‌آورد، اما باید تحمل کنم.»

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا آبان سال جاری اعلام کرده بود که نفت‌کش‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار گیرند:

«کشتی‌های ایرانی، حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند. احتمال بروز حادثه برای آنها زیاد است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی نخواهند توانست خسارت را پرداخت کنند.»

نیروی دریایی ایران علاوه بر خلیج فارس، در اقیانوس هند، دریای مدیترانه و در دریای سرخ حضور دارد. نتانیاهو، هفته گذشته در جمع افسران نیروی دریایی اسرائیل گفته بود هر چه ایران تقلاها برای صدور غیرقانونی نفت را گسترش دهد، نیروی دریایی اسرائیل «وظیفه مهم‌تری در تلاش برای جلوگیری از این اقدامات دارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.