ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار بر فعالان مدنی کرد ادامه دارد: شش‌روز بی‌خبری از زهرا محمدی پس از بازداشت

نیروهای امنیتی دوم خرداد به خانه سه تن از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» سنندج حمله و آنها را دستگیر کردند. از میان آنها، زهرا محمدی همچنان در بازداشت به سر می­‌برد.

در ماه‌­های گذشته فضای امنیتی در کردستان ایران شدت گرفته و دستگیری و احضار فعالان مدنی، فعالان محیط­زیستی و کارگری افزایش یافته است. این بار نیروهای امنیتی انجمن‌­های مردم نهاد (ان جی اوها) را هدف قرار داده‌­اند. موج گسترده بازداشت­‌های توأم با خشونت و ضرب و شتم از اعضای حزب وحدت ملی در شهرهای کامیاران و سنندج شروع شد و با بازداشت دیگر فعالان مدنی و صنفی ادامه یافت. در آخرین نمونه از این بازداشت­‌ها، پنج­شنبه دوم خرداد ۱۳۹۸ نیروهای امنیتی به خانه سه تن از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام­‌های زهرا محمدی، ادریس منبری و ریبوار منبری در شهر سنندج حمله، و آنها را دستگیر کردند.

فعالان مدنی در کردستان خواستار آزادی فوری زهرا محمدی هستند ــ ۶ خرداد

هنوز مشخص نیست که آنها به چه دلیل بازداشت و با چه اتهاماتی روبه‌­رو هستند. ریبوار منبری و ادریس منبری چهار روز پس از بازداشت، یکشنبه پنجم خرداد با قرار وثیقه آزاد شدند، اما زهرا محمدی همچنان در بازداشت به سر می­‌برد. شبکه حقوق بشر کردستان از وخامت حال ادریس منبری یک روز قبل از آزادی­ و انتقال به بیمارستان توحید سنندج خبر داده بود.

انجمن نوژین روز یک­شنبه در سومین بیانیه خود با اشاره به تداوم بازداشت زهرا محمدی و آزادی ریبوار و ادریس منبری نوشت:

زهرا محمدی، فعال مدنی بازداشت‌شده

«بعد از چهار روز بازداشت، دو تن از همراهان خوب ما به نام‌­های ریبوار منبری و ادریس منبری آزاد شدند. اما همچنان خانم زهرا محمدی به شیوه­ای غیرقانونی و ناعادلانه در بازداشت به سر می‌­برد و هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. به همین جهت از مردم دل­سوز و نهادهای مدنی در کردستان خواستاریم این روند را محکوم کرده و ما را حمایت نمایند. در همین راستا انجمن نوژین خواستار آزادی خانم زهرا محمدی است.»

یکی از نزدیکان زهرا محمدی که بنا به ملاحظات امنیتی نخواست نامش فاش شود، به «زمانه» گفت: «هنوز نمی­دانیم زارا (زهرا) با چه اتهامی روبه‌روست و در کجا زندانی شده است. از روزی که دستگیر شده اطلاعی از او نداریم و زهرا تاکنون نتوانسته با خانواده‌­اش تماس بگیرد و از وضعیتش خبر بدهد. همچنین تلاش­‌های خانواده برای گرفتن خبری از او بی­‌نتیجه مانده است.»

زهرا محمدی ۲۹ سال دارد و اهل سنندج است. او مدرس زبان کُردی برای کودکان، فعال مدنی و از اعضای هیئت مدیره انجمن نوژین از زمان تأسیس این انجمن در سال ۱۳۹۰ تاکنون است. او همچنین دانش‌­آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است. زهرا محمدی پیشتر به دلیل فعالیت‌هایش بارها توسط نهادهای امنیتی احضار، بازجویی و تهدید شده بود.

انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین در سال ۱۳۹۰ با اخذ مجوز رسمی از استانداری کردستان، فعالیتش را رسما آغاز کرد. فعالیت­‌های انجمن نوژین بر آموزش زبان کُردی و فعالیت­‌های محیط­زیستی تمرکز دارد و کلاس­‌های مختلفی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگ­سال و بازاریان برای آموزش زبان کُردی برگزار می­‌کند. این انجمن علاوه بر سنندج در دیگر شهرهای استان کردستان مانند سقز، بانه، دهگلان و کامیاران و بسیاری از روستاهای این شهرها شعبه دارد و کلاس­‌های آموزشی برگزار کرده است. انجمن نوژین همچنین برای کمک‌­رسانی به مردم مناطق سیل­‌زده در استان لرستان نقش پررنگی داشت و بسیار فعال بود.

منبع نزدیک به زهرا محمدی، در این‌باره می­‌گوید: «انجمن نوژین کاملا مستقل است و کوچک­ترین ارتباطی با هیچ سازمان­ دولتی و غیردولتی و یا هیچ حزب و گروهی ندارد و تنها دغدغه‌­اش تلاش برای دستیابی به یک جامعه پاک و پیشرفته و یک زندگی انسانی است. فعالیت­‌های انجمن تاکنون در چهارچوب قانون بوده است.»

با گذشت چند روز از بازداشت زهرا محمدی و بی­‌خبری مطلق از وضعیت او، فعالین مدنی در کردستان و انجمن نوژین کمپینی را برای حمایت از او به راه انداخته و خواستار آزادی زهرا محمدی شده‌اند. ششم خرداد ۹۸ جمعی از فعالان مدنی در مقابل دادگستری استان کردستان در شهر سنندج با در دست داشتن برگه­‌هایی که بر روی آنها نوشته شده بود «همه ما زهرا هستیم»، دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان آزادی فوری زهرا محمدی شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

موج اخیر دستگیری فعالان مدنی در کردستان ایران از اسفند گذشته آغاز شد. فعالان کرد همان موقع به زمانه گفتند که اعضای حزب «وحدت ملی» (شاخه کردستان)٬ فعالان محیط زیست و سازمان‌دهندگان مراسم نوروز در کرستان ایران سه طیف عمده از افرادی هستند که یا بازداشت شدند و یا تحت فشار قرار گرفتند. وزارت اطلاعات و اطلاعات س‍پاه هر دو در بازداشت‌ها نقش داشته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.