ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع نخست وزیر هند از سلب خودمختاری از کشمیر

مودی در سخنانش به مناسبت روز استقلال هند ادعا کرد که خودمختاری کشمیر سبب فساد و تضییع حقوق زنان و کودکان و تبعیض اجتماعی شده بود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در یک سخنرانی‌‌ به مناسبت «روز استقلال» از اقدام جنجال‌آمیز دولتش در سلب خودمختاری از کشمیر، و همینطور لغو یک اصل قانون اساسی در اعطای استقلال به این منطقه مورد مناقشه، حمایت کرد. مودی در حالی از سلب خودمختاری از کشمیر دفاع کرد که به خاطر اقدامات امنیتی دولت در منطقه و قطع راه‌های ارتباطی، چهار میلیون کشمیری برای روز یازدهم خانه‌نشین شده اند.

پنجشنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد، دهلی نو: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هنگام سخنرانی روز استقلال

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مودی پنجشنبه ۱۵ اوت / ۲۴ مرداد در سخنانی که به مناسبت روز استقلال هند ایراد کرد گفت که وضعیت سابق منطقه کشمیر (شامل خودمختاری سیاسی منطقه، و منع غیرکشمیری‌ها از خرید زمین و کسب مشاغل عمومی) موجب شعله‌ور شدن جنبش جدایی‌طلبی شده و برای زنان کشمیری نیز ناعادلانه بوده زیرا بر اساس قوانین اسلامی آنها در صورت ازدواج با فردی غیرکشمیری از حقوق خود در ارث محروم می‌ماندند.

مودی در سخنرانی خود به مناسبت هفتاد و دومین سال استقلال هند از استعمار بریتانیا گفت:

«شرایط سابق در جامو، کشمیر و لداخ به فساد و خویشاوندسالاری دامن می‌زد، اما در مورد حقوق زنان، کودکان، دالی‌ها و قبایل بی‌عدالتی وجود داشت،»

لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) چندی پیش با طرح دولت ناسیونالیست هندو با لغو خودمختاری منطقه «جامو و کشمیر» و لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی موافقت کرد. در پی این موافقت، ارتش ۴ اوت (۱۵ مرداد) با محاصره این منطقه، قطع راه‌های ارتباطی تلفنی و اینترنتی و بازداشت صدها تن از فعالان و سیاستمداران محلی، اداره امور را به دست گرفت.

جامو و کشمیر، تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان، اکنون به دو منطقه مجزا تقسیم شده است. قانون جدید هند اجازه می‌دهد که هر فردی از خارج از ایالات بتواند در آنجا زمین بخرد. کشمیری‌ها نگرانند که شرایط جدید به قصد تغییر فرهنگ و ترکیب جمعیتی منطقه تحمیل شده است. برخی منتقدان وضعیت را با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی مقایسه کرده‌اند.

وزیر خارجه هند اعلام کرده که وضعیت در کشمیر به حالت عادی بازگشته است. اما آسوشیتدپرس گزارش داده که محدودیت‌ حقوق مدنی ساکنان کشمیر همچنان پابرجاست. قطع اینترنت، گوشی‌های همراه، و خطوط تلفن، و همچنین بستن راه‌ها با استفاده از سیم خاردار ادامه دارد.

با وجود اعتراضات روزانه در کشمیر، اقدامات دولت مودی در مناطق دیگر هند از حمایت عمومی برخوردار شده است.

منتقدان می‌گویند که میزان مخالفت و اعتراض مردم هند نسبت به اشغال کشمیر از سوی دولت ناچیز بوده است.

پاکستان و چین دو کشور همسایه اما با این اقدام دولت هند مخالفت کردند. هفته گذشته دولت پاکستان آخرین مسیر حمل و نقل عمومی میان کشمیر و دهلی نو را لغو کرد. همچنین روز گذشته این کشور از شورای امنیت درخواست کرد تا برای بررسی وضعیت کشمیر جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل دهد.

جمهوری خلق چین نیز پنجشنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد از شورای امنیت سازمان ملل خواست تشکیل جلسه فوق‌العاده دهد.

هند و پاکستان سال‌ها بر سر منطقه کشمیر مناقشه داشتند. پاکستان می‌گوید اقدام دولت هندو و ملی‌گرای هند در لغو خودمختاری کشمیر تهدیدی برای صلح بین‌المللی‌ست و ممکن است به پاکسازی قومیتی و نسل‌کشی بدل شود. هر دو کشور پاکستان و هند مجهز به تسلیحات اتمی هستند.

وعده رشد اقتصادی

مودی روز پنجشنبه بار دیگر با اشاره به برنامه دولتش برای تبدیل اقتصاد هند در پنج سال آینده به اقتصادی پنج تریلیون دلاری گفت که تحولات کشمیر سبب خواهد شد که این منطقه به رشد اقتصادی هند کمک بیشتری کند. مودی گفت:

«در ۷۰ سال گذشته به اقتصادی ۲ تریلیون دلاری تبدیل شدیم، اما در پنج سال گذشته یک تریلیون دلار به اندازه اقتصاد افزودیم. این به من اطمینان می‌دهد که در سال‌های آینده به اقتصادی پنج تریلیون دلاری دست خواهیم یافت.»

نخست‌وزیر هند که حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا»ی او پیروزی‌ای چشمگیر در انتخابات ماه مه کسب کرد، از تشکیل ریاست جدید نیروهای دفاع،  برای هماهنگی عملیات امنیتی در سرتاسر کشور خبر داد.

او همچنین وعده داد که نظام انتخاباتی هند را بازسازی کند تا انتخابات مجلس سفلی و ریاست‌جمهوری همزمان برگزار شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.