ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کشمیر: پاکستان از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده کرد

پاکستان اقدام دولت هندو و ملی‌گرای هند در لغو خودمختاری کشمیر را تهدیدی برای صلح بین‌المللی‌ دانست و نسبت به وقوع پاکسازی قومیتی و نسل‌کشی هشدار داد.

همزمان با بالاگرفتن تنش میان هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در نامه‌ای به شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوق العاده برای بررسی بحران کشمیر داد. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پاکستان از کشمیری‌های بخش هند برای تعیین حق سرنوشتشان حمایت می‌کند.

هند با برقراری حکومت نظامی در کشمیر توانست اعتراضات را مهار کند

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان چهارشنبه ۱۴ اوت/۲۳ مرداد و همراه با آغاز جشن‌های روز استقلال پاکستان در بیانیه‌ای تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات جامو و کشمیر را محکوم کرد. عمران خان در این بیانیه به مردم کشمیر که در بخش هند زندگی می‌کنند اطمینان داد که از آن‌ها در مبارزه برای حق تعیین سرنوشتشان حمایت خواهد کرد و اعلام کرد پاکستان «مردم کشمیر را تنها نخواهد گذاشت».

عمران خان از روز استقلال پاکستان در بخش پاکستانی کشمیر به عنوان فرصت بیان همبستگی با کشمیری‌هایی که در قسمت هندی کشمیر زندگی می‌کنند یاد کرد. نخست وزیر قصد دارد در یک سخنرانی در شورای قضائی پاکستان به نقض حقوق بشر در کشمیر اعتراض کند.

دولت هند سه‌شنبه ۶ اوت/ ۱۵ مرداد در اقدامی یک‌جانبه لایحه لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را تصویب و همزمان در حکمی بند ۳۷۰ قانون اساسی (خودمختاری ایالت کشمیر) را لغو کرد. کشمیر در زمان استعمار هند توسط امپراتوری بریتانیا، به عنوان یک منطقه مستقل با حاکمیت پادشاهی شناخته می شد.

هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷، زمانی که بریتانیایی‌ها شبه‌قاره هند را ترک کردند، به استقلال رسیدند. یک‌سال بعد هر دو کشور بر سر منطقه کشمیر وارد جنگ شدند و این جنگ به تقسیم کشمیر میان دو کشور منتهی شد. با این وجود هر دو کشمیر را بخشی از خاک خود می‌دانند. به موجب بند قانونی ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند اجازه داده می‌شد تا به صورت خودمختار قوانین مجزا وضع کند.

هند پس از اعلام لغو خودمختاری کشمیر یک فضای امنیتی بی‌سابقه ایجاد کرد و در تلاش است از بروز اعتراضات خشونت‌آمیز به لغو امتیازات کشمیر جلوگیری کند. به‌رغم وجود اعتراضات خیابانی و درگیری، هند با برقراری حکومت نظامی و قطع راه‌ها و شبکه‌های ارتباطی توانسته واکنش مردم کشمیر را مهار کند.

درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت

همزمان با این تحولات شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با ارسال نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تشکیل جلسه فوق‌العاده دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه پاکستان در این نامه نوشت:

«پاکستان آغازگر یک درگیری جدید نخواهد بود اما هند نباید خویشتنداری را با ضعف اشتباه بگیرد. اگر هند مرتکب خشونت شود، پاکستان به اجبار و با تمام توان از خود دفاع خواهد کرد.»

پاکستان می‌گوید اقدام دولت هندو و ملی‌گرای هند در لغو خودمختاری کشمیر تهدیدی برای صلح بین‌المللی‌ست و ممکن است به پاکسازی قومیتی و نسل‌کشی بدل شود. هر دو کشور پاکستان و هند مجهز به تسلیحات اتمی هستند.

 لهستان ریاست کنونی شورای امنیت را بر عهده دارد. وزیر خارجه این کشور اعلام کرد اعضای این شورا نامه پاکستان را بررسی خواهند کرد.

هند پنج‌شنبه روز استقلال خود را جشن می‌گیرد و مقدمات جشن را در دهمین روز خفقان امنیتی در منطقه هیمالیایی کشمیر آماده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود دست کم در روز پنج‌شنبه از فضای امنیتی در کشمیر کاسته شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    به عبارتی که درشهریزد رواج دارد که می گویند اگر درخانه اهالی خانه ات به خودشان اجازه داده تو را با سنگ بزنند همسایه ها هم بخودشان اجازه داده تورا با آجربزنند ...برای مسلمانان با انچه درکشورهایشان درحق کشی و خفقان وجنایت رواج داشته ودارد و همچنین کشتن مردمان مسلمان به هربهانه ای که اسلام گرایان حکومتی ها و مراجع مذهبی وهمچنین کشتارهای فله ای توسط طالیبان و القاعده و داعش و بوکوحرام ها صلاح دانند انجام میدهند دیگرنه هویتی انسانی و نه شخصیتی درقرن بیست ویکم ولابلای کشورهای مدرن صنعتی برجا مانده است..و دیگرکشورهای غیراسلامی هم بخودشان اجازه داده ومیدهند وخواهند داد که کشورشان ازمردمان مسلمان پاکسازی کنند...فقط درطول گذشت چهل سال باید به آمارهای هیولائی کشتارهای مردمان مسلمان درافغنستان و پاکستان وعراق و سوریه و نیجریه و یمن وهمچنین درایران نگاه کرد که همزمان درهندوستان چنین کشارهائی برعلیه هندوها نبوده است...شرایط پذیرش یوگسلاوی دراتحادیه اروپا آن بود که رد وبودی ازمسلمانان دریوگسلاوی نباید باشد و به این دلیل هم صرب های یوگسلاوی درصدد کشتارو بیرون راندن مسلمانان ازیوگسلای برامدند..وانکارشرایط سرمایه گذاری های اروپائی وامریکائی درهندوستان هم منوط به یکپارچه بودن هندوستان توسط هندوها و پاکسازی ازمسلمانان است..