ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار کار تنها ۱۷ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را جذب می‌کند

به گفته مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار، بر اساس آمار سال ۱۳۹۷، ۴۲ درصد از کل بیکاران کشور را جمعیت دانش‌آموخته دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

به گفته مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار، تنها ۱۵ تا ۱۷ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب بازار کار می‌شوند و این به علت ساختار بازار کار است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، علاءالدین ازوجی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما، ۱۶ آبان گفت بیش از ۸۵ درصد جویندگان کار دانش آموخته در ایران فاقد مهارت هستند.

به گفته ازوجی، بر اساس آمار سال ۱۳۹۷، ۴۲ درصد از کل بیکاران کشور را جمعیت دانش‌آموخته دانشگاهی تشکیل می‌دهند. او دراین باره گفت:

«جمعیت دانش آموخته و در حال تحصیل کشورمان حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که یا شاغل و یا دانشجو و یا بیکارند. از این تعداد، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دانش آموخته هستند که بخشی از آن‌ها شاغل و بخشی از آن‌ها یعنی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکارند.»

ازوجی مشکل را در سیستم مهارتی کشور دانست. به گفته او نظام آموزش عالی ما به صورت انبوه، نیروی کار تولید می‌کند درحالی‌که به تقاضای بازار توجهی ندارد: «دانشگاه‌ها باید در خدمت نظام اداری کشور باشد که این اتفاق افتاده است، اما نگرانیم که آیا دانشگاه در خدمت نظام درآمد و رفاه کشور است یا خیر؟»

او یکی از راهکارهای حل این مشکل را بررسی ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در بازار کار و ظرفیت جویندگان کار در قالب نظام آموزشی عالی خواند. این درحالی است که آمار و اطلاعات رسمی و مشخص در این باره وجود ندارد. به گفته او تمرکز همواره بر عرضه بود و تقاضا در نظر گرفته نشده و این باعث شده نرخ بیکاری در دانش آموختگان دانشگاه از نرخ بیکاری بقیه مردم بیشتر باشد.

بیکاری تنها به تحصیل کرده‌ها محدود نمی‌شود. طبق آمارهای اردیبهشت ۱۳۹۸ حدود ۶۰ درصد ایرانی‌ها کار نمی‌کنند. البته در واقعیت، درصد بیکاران باید بیشتر از اینها باشد.

براساس این آمارها، ۵۹,۵ درصد جمعیت ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند. جمعیت غیرفعال اقتصادی ایران به‌طور عمده در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند: خانه‌دارها، افراد در حال تحصیل، بازنشستگان، افراد غیربازنشسته‌ای که از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام امرار معاش می‌کنند، و در نهایت، کسانی که در هیچ کدام از این گروه‌ها جای نمی‌گیرند. خانه‌دارها با ۲۱ میلیون نفر بیشترین تعداد را دارند. جمعیت کسانی که درآمدشان از املاک و مستغلات، سود بانکی و سود سهام تأمین می‌شود یک ‌میلیون و ۸۹۸ هزار نفر گزارش شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    انکاراین معضل درست شباهت عجیبی دارد که فردی با تصورات آنچنانی که اگرلباس شیک و جذابی داشته باشم حتما" شغلی مناسب لباسم بمن داده میشود و با هزینه های انچنانی و صرف وقت لباسی را طبق آرزویش برپیکرش می پوشاند و ازدرب منزلش خارج میشود که به شغل ارزویش برسد ولی آنچه دربیرون ازمنزلش برآروزهایش خط بطلان می کشد که صحرائی خشک و بی آب وعلف است ...اکراروپائی وامریکائی و ژاپنی وچینی خروجی های دانشگاهی را درصنعت و تکنیک و اقتصاد جذب می کنند درحقیقت موجودیت فن وتکنیک واقتصاد آنچه که نسل گذشته گانشان به نسل کنونی تحویل داده اند...ولی این چه ربطی به ایران دارد که کشوری که اصلا" زیربنای فن و تکنیکی ازنسل های گذشته نداشته وندارد ودرحقیقت کشوری وابسته به تکنیک فن خارجی ها و دستگاه آلات خارجی بوده است...با ظهور حکومت آخوندی و بنای گذاشتن فحاشی به کشورهای غربی درحقیقت تمامی سرمایه گذاران مالی و فنی و تکنیکی غربی را به چین و کره جنوبی ومالزی و فلیپین و همچنین ترکیه فراری داد ...انکارکه حکومت آخوندی می بایست نگذارد درایران به شبه کره جنوبی و یا چینی وحتی ترکیه تبدیل شود که چنین هم شده است ..بسیاری ازجوانان با ارزوهای آنچنانی با صرف وقت وهزینه کلان و سعی وکوشش های آنچنانی دردانشگاه ها درحقیقت درک صحیحی ازانچه درکشورشان حکم فرماست و تنها به گول زدن آنها مشغول است متضررشده اند...بسیاری ازفارغ التحصیلان دانشگاهی درایران لاعلاجانه به دستفروشی و ساندویچ فروش و مسافرکشی و ذباله گردی و حتی فروش مواد مخدر رو آورده اند..چهل سال مردم ایران را گول زدن که آب و گازوبرق و خانه وتحصیل ودرمان مجانی و تقسیم پول فروش نفت بین مردم که تنها باد هوائی ازدهان آخوند ملعون خمینی بود که مرده بودن تمامی مردم ایران برایش بسیاربسیاربسیار ارزشمند تراززنده بودنشان بود..حالاهم نسل جوان را با دانشگاه و شغل های انچنانی گول زدند و شهریه های کلان را ازدانشجوها به جیب زدن .کارخانه ها وتولیدی ها یکی بعدازدیگری تعطیل شدند ...درحقیقت مکانیک اتومبیل بیکاره که اصلا" برایش اتومبیلی وجود ندارد ..