ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین نفر در اعتراضات تازه در بغداد کشته و زخمی شدند

میدان تحریر بغداد باز هم شاهد ناآرامی‌های تازه‌ای بود. منابع پلیس و پزشکان از کشته شدن دست‌کم چهار نفر و زخمی شدن ۵۲ نفر خبر دادند.

بغداد باز هم ناآرام شد. در میدان تحریر پایتخت عراق مأموران امنیتی به‌سوی معترضان آتش گشودند. دست‌کم چهار نفر کشته و ۵۲ نفر زخمی شدند.

پلیس به معترضان گلوله وگاز اشک آور شلیک کرد- بغداد۲۵ اکتبر ۲۰۱۹

به‌گزارش رویترز پنج‌شنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر بغداد بار دیگر صحنه درگیری مأموران امنیتی با معترضان بود.

بنا به این گزارش، پلیس و منابع پزشکی عراق گفتند نیروهای امنیتی عراق دست‌کم چهار نفر را کشته و بیش از ۵۰ نفر را زخمی کردند. آن‌ها سعی کردند معترضان را به عقب برانند تا به مقر اصلی خود در مرکز بغداد برگردند.

این منابع گفتند که صبح پنج‌شنبه، سه معترض پس از شلیک مستقیم گلوله‌های گاز اشک‌آور به سرشان جان باختند و یک نفر نیز در بیمارستان بر اثر زخم‌های ناشی از شلیک مأموران امنیتی درگذشت.

رویترز نوشته است نیروهای امنیتی در تلاش برای پراکنده کردن صدها نفر از معترضان که در حوالی میدان تحریر تجمع کرده بودند به روی آن‌ها شلیک کرد.

پلیس و منابع پزشکی گفتند كه حداقل نیمی از معترضان مجروح با گلوله‌های واقعی هدف قرار گرفته‌اند.

این منابع گفتند بقیه یا به دلیل خفگی ناشی از گاز اشک‌آور یا اصابت گلوله‌های پلاستیکی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی تفصیلی اعلام کرده بود اغلب نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران است و مأموران امنیتی آن‌ها را مستقیم به بدن و سر معترضان شلیک می‌کنند.

میدان تحریر بغداد هفته‌ها مرکز اصلی اعتراضات ضد دولتی در پایتخت عراق بوده است.

پس از دو روز آرامش نسبی، نیروهای امنیتی استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و گلوله‌های واقعی را افزایش دادند.

اعتراضات در چندین نقطه جنوب عراق نیز رخ داد. منابع امنیتی گفتند که معترضان در ساعات پایانی چهارشنبه، خانه‌های مقامات محلی در شهر الغراف، واقع در ۲۵ کیلومتری شمال ناصریه را آتش زدند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور به مقابله با معترضان پرداختند.

در استان ذی‌قار نیز معترضان منازل مسئولان را محاصره کردند.

بیش از ۳۰۰ نفر از زمان آغاز اعتراضات در اوایل ماه اکتبر در بغداد و جنوب کشور کشته شده‌اند. این اعتراضات ناشی از نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی و فساد گسترده است.

دولت عادل عبدالمهدی برای جلوگیری از ناآرامی‌ها، اصلاحاتی را مبنی بر کمک به اقشار کم‌درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اعلام کرده اما نتوانسته است خود را با مطالبات فزاینده معترضان که اکنون خواهان بازنگری نظام سیاسی فرقه‌ای در عراق و برکناری همه سیاستمداران حاکم هستند، تطبیق دهد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر، رویترز با استناد به اظهارات منابع آگاه در عراق اعلام کرد که ایران یک طرح استراتژیک به مقامات عراقی ارائه داده تا براساس آن، با مهار اعتراضات و ارائه بسته‌ای از اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات در سال آینده، از یک قیام گسترده ضددولتی جلوگیری کنند. رویترز با بیان این‌که ایران تلاش می‌کند با این طرح نفوذ خود در عراق را نیز حفظ کند، افزود احزاب و مقامات عراقی با این طرح موافقند.

ناآرامی‌های اخیر در عراق یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین چالش‌های حاکمان سیاسی این کشور است که از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا در قدرت هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.