ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: سلاح‌های ایرانی علیه معترضان عراقی استفاده شده

عفو بین‌الملل می‌گوید نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران و صربستان هستند و مستقیم به سر و بدن معترضان شلیک می‌شوند. آیت‌الله سیستانی دعوت به آرامش کرد اما بغداد باز هم ناآرام شد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تفصیلی تازه‌ای اعلام کرد که بیشتر نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران است و مأموران امنیتی آن‌ها را مستقیم به بدن و سر معترضان شلیک می‌کنند. در بغداد نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان ضددولتی برآمدند و پایتخت عراق بار دیگر صحنه نبردهای خیابانی شد. این درگیری‌ها در حالی رخ داد که آیت‌الله سیستانی نیروهای امنیتی را به پرهیز از خشونت فراخوانده بود.

اعتراضات مردمی در عراق ـ عکس از آرشیو

سازمان عفو بین‌الملل با به‌روز کردن گزارش تفصیلی ۹ آبان / ۳۱ اکتبر خود درباره اعتراضات در عراق، اعلام کرد که در ناآرامی‌های این کشور از نارنجک‌های اشک‌آور ساخت ایران استفاده شده است.

عفو بین‌الملل گفته است شواهد جدید نشان می‌دهند که علاوه بر نارنجک‌های Sloboda Ĉaĉak M99 ساخت صربستان، بخش قابل توجهی از نارنجک‌های اشک‌آور از نوع M651 و M713 ساخت سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و چهار نفر از معترضان کشته شده، در اثر گلوله‌های ساخت ایران و صربستان جان خود را از دست داده‌اند.

عفو بین‌الملل شواهدی را نشان داده که بر اساس آن‌ها گازهای اشک‌آور مستقیم به سر یا بدن معترضان شلیک شده است.

در بخشی از گزارش عفو بین‌الملل به‌نقل از شاهدان عینی آمده است که در اوایل ماه اکتبر، پلیس ضد شورش از گاز اشک‌آور دستی استفاده می‌کرد، اما پس از آن، از حدود ۲۵ اکتبر ترجیح می‌داد از پرتاب نارنجک استفاده کند که موجب افزایش شدید شمار کشته‌ها و زخمی‌ها شد.

به‌گفته چندین شاهد، حداکثر ۱۰ نارنجک، که آن را «نارنجک دودزا» می‌نامند، به یک‌باره در مناطق شلوغ شلیک می‌شوند و بوی آن با گاز اشک‌آور معمولی فرق دارد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک روز جمعه گفت که گلوله‌های واقعی هنوز هم مورد استفاده نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند و حتی قوطی‌های گاز اشک‌آور به جای این‌که در میان جمعیت پرتاب شود مستقیماً به روی آن‌ها شلیک شده‌اند و دست‌کم ۱۶ نفر را کشته‌اند.

پزشکان بیمارستان‌ها آثار شلیک گاز اشک‌آور در جمجمه معترضان کشته‌شده را به رویترز نشان داده‌اند.

پلیس، ارتش و گروه‌های شبه نظامی از ابتدای ناآرامی‌ها از گلوله‌های واقعی علیه معترضان که اکثراً غیرمسلح هستند، استفاده کرده‌اند.

واکنش خشونت‌آمیز نیروهای حکومتی خشم عمومی را برانگیخته است. رویترز پیش از این از شلیک تک‌تیراندازهای شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به سوی معترضان گزارش داده بود.

این خبرگزاری، امروز جمعه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر گزارش داد که در خیابان‌های اصلی بغداد نیروهای امنیتی به سوی معترضانی که کلاه ایمنی بر سر داشتند گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده شلیک کردند و شماری از تظاهرکنندگان زخمی شدند.

به گفته پلیس و پزشکان، در ناآرامی‌های ضددولتی اخیر در عراق که به دلیل بیکاری گسترده و خدمات ضعیف دولتی از ۹ مهر / یکم اکتبر آغاز شده است، تاکنون بیش از ۲۶۰ نفر کشته شده‌اند.

ناآرامی‌های روز جمعه در حالی بروز کرده است که آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق که فقط در مواقع بحرانی در مورد سیاست صحبت می‌کند و بر افکار عمومی عراق با اکثریت شیعه تأثیرگذار است، نیروهای امنیتی را مسئول هرگونه تشدید خشونت‌آمیز اوضاع دانست و از دولت خواست که هر چه سریع‌تر به خواسته‌های تظاهرکنندگان پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا گفت: «بزرگترین مسئولیت برعهده نیروهای امنیتی است. آن‌ها باید از استفاده بیش از حد از زور در برابر تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان جلوگیری کنند.»

کربلایی به‌نمایندگی از سوی آیت‌الله سیستانی گفت: «توسل به خشونت جایز نیست و پیامدهای وخیمی در پی خواهد داشت به‌ویژه که دیده شده است بیشتر شرکت‌کنندگان در اعتراضات روش مسالمت‌آمیز را رعایت می‌کنند و از تعرض به نیروهای امنیتی، نهادهای دولتی و اموال خصوصی پرهیز می‌کنند.»

او همچنین بر «حفظ مسالمت‌آمیز بودن ماهیت اعتراضات به تمام اشکال آن» تأکید کرد.

آیت‌الله سیستانی در مورد سوءاستفاده از ناآرامی‌ها توسط نیروهای «داخلی و خارجی» که به‌گفته او در پی بی‌ثبات کردن عراق برای اهداف خود هستند نیز هشدار داد اما نامی از این نیروها نبرد.

برخی از معترضان سیستانی را بخشی از نظام سیاسی و مذهبی‌ای می‌دانند که به‌گفته آن‌ها عامل بدبختی بسیاری از عراقی‌هاست. آن‌ها از سخنان این روحانی چندان آرام نگرفته‌اند.

تظاهرکنندگان، که اکثراً جوانان بیکار هستند، خواهان بازنگری در نظام سیاسی و برکناری طبقه حاکم «فاسد» هستند که از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ بر نهادهای دولتی حکومت می‌کنند.

وعده‌های اصلاحات دولت عادل المهدی، نتوانسته‌اند معترضان را قانع کند، خواسته‌های آن‌ها شامل نظام انتخاباتی جدید و عزل همه رهبران سیاسی فعلی است.

معترضان همچنین دخالت‌های خارجی در عراق را رد کرده‌اند. خشم عمومی به‌ویژه به سمت جمهوری اسلامی ایران هدایت شده است، که از احزاب و گروه‌های شبه‌نظامی حاکم در دولت بغداد و نهادهای دولتی حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    به آقا مجيد:حقيقتاً اگرشما ميدونيد عراق كجاست وسيستاني كي هست پس بطور مستدل روشنگري بفرماييد تا ما هم اگر نميدونيم قانع بشيم 'اتفاقاً مشكل ما هم اينجاست كه اون 99% را ميبينيم و اجانب هم مثل ما ميبينند ومثل هميشه شما جاي اينها را باهم عوض ميكنيد،خلافيكه سالهاست تكرار ميشه و هميشه خواست مردم را در جهت خواست حاكميت قرار ميدهيد ،با راهپيمائيهاي فرمايشي و بيمعني به جاي نظر خواهي رسمي وقانوني، اين ترفندها و عوض كردن صورت حقيقي وقايع براي چند بار ميتونه جواب بده و وقتي كه خلاف اون ثابت شد همه به ناچار حرف همون اجانب را به واقعيت نزديكتر ميبينندو ميپذيرند.اگرچه هيچ دليلي هم وجود نداره كه خواست اجانب در جهت خواست حقيقي اكثريت مردم نباشد وبا آن در تضاد باشد.حقيقت رعايت حقوق شهروندي و حاكميت خواست اكثريت در چهار چوب تامين منافع كليه اقوام و گرايشات مربوط به يك سرزمين است.

  • مهسا

    * گاز های اشک اوری که به بدن عراقی ها میخوره ساخت ایران هست* همچین تیتر زدید که انگار ایران اینار ساخته تا نیرو های عراقی مستقیم به سر و صورت معترضین بزنند سوال بمب های خوشه ای ممنوعه که علیه غیر نظامیان در یمن استفاده شد ساخت کجاست ؟ تسهیلاتی که غیر نظامیان یمنی به صورت مستقیم با انان مورد حمله واقع شدند ساخت کجاست؟

  • majid r

    (برخی از معترضان سیستانی را بخشی از نظام سیاسی و مذهبی‌ای می‌دانند که به‌گفته آن‌ها عامل بدبختی بسیاری از عراقی‌هاست. آن‌ها از سخنان این روحانی چندان آرام نگرفته‌اند.) اینقدری مخالفان جمهوری اسلامی در جهت منافع آمریکا ، عربستان و اسرائیل خبر سازی می کنند خودشون نمی کنن. یا شما نمی دونید عراق کجاست یا نمی دونید سیستانی کیه؟ یک درصد معترض یه حرف می زنند 99 درصد یه حرف دیگه . شما اون یک درصد رو بولد می کنید. در تاریخ خواهد ماند شما در جهت منافع اجانب علیه کشور خودتان اقدام کرده اید.