ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد صفدی نخست‌وزیری لبنان را پذیرفت

توافق بر سر این بازرگان ثروتمند ۷۵ ساله که روابط تجاری گسترده‌ای با عربستان سعودی داشته است، حاکی از پیشرفت در جهت تشکیل دولت جدید در دوران بحران حاد اقتصادی و اعتراضات خیابانی است.

وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که محمد صفدی وزیر پیشین اقتصاد این کشور موافقت کرده است که در صورت جلب حمایت احزاب اصلی، نخست‌وزیر لبنان شود. بیمارستان‌های لبنان روز جمعه دست به اعتصاب سراسری زدند.

محمد صفدی وزیر پیشین اقتصاد لبنان سمت نخست‌وزیری این کشور را پذیرفت.

به‌گزارش رویترز، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان، جمعه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر به شبکه ام‌تی‌وی این کشور گفت روند معرفی محمد صفدی به‌عنوان نخست وزیر باید از روز دوشنبه آغاز شود و احتمالاً به سرعت دولت جدید تشکیل می‌شود زیرا همه احزاب اصلی در مورد لزوم اقدام سریع توافق دارند. باسیل گفت:

«من تأیید می‌کنم که ما با صفدی در تماس بودیم و او موافقت کرده است که اگر نیروهای سیاسی اصلی دولت موافقت کنند، مقام نخست‌وزیری را بپذیرد.»

پیش از این اعلام شده بود که سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ساعات پایانی پنج‌شنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر با رهبران جنبش‌های شیعه امل و حزب‌الله بر سر نخست‌وزیری محمد صفدی به توافق رسیده است.

منابع خبری داخلی گفته بودند که در این نشست سعد الحریری هیچ مخالفتی نسبت به انتصاب محمد صفدی به سمت نخست‌وزیری نشان نداد.

حزب المستقبل، به‌رهبری سعد الحریری، التیار الوطنی الحر متعلق به جبران باسیل، جنبش امل به‌رهبری نبیه بری و حزب‌الله لبنان متعلق به حسن نصرالله حمایت خود را از نخست‌وزیری محمد صفدی اعلام کرده‌اند.

توافق بر سر صفدی، بازرگان ثروتمند ۷۵ ساله، که روابط تجاری گسترده‌ای با عربستان سعودی داشته است، حاکی از پیشرفت در جهت تشکیل دولت جدید در دوران بحران حاد اقتصادی و اعتراضات خیابانی است.

دولت بعدی لبنان احتمالاً نیمه‌سیاسی و نیمه‌تکنوکرات خواهد بود و به‌گفته شبکه ام‌تی‌وی میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور نیز از چنین دولتی استقبال کرده است.

سعد الحریری در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی در تاریخ ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. پس از استعفای الحریری میشل عون از او خواست که تا تشکیل دولت جدید سمت خود را حفظ کند.

در نظام سیاسی لبنان، بر اساس تقسیم قدرت، نخست‌وزیر باید سنی باشد.

محمد صفدی از دانشگاه آمریکایی بیروت مدرک لیسانس مدیریت دارد و در سال ۱۹۶۸ در طرابلس وارد کار تجاری شده است. او پس از نقل مکان به بیروت، در سال ۱۹۷۵ به عربستان سعودی رفت و تجارت خود را در شماری از کشورهای عربی و اروپایی با سرمایه‌گذاری در بخش‌های ساخت‌وساز، مسکن، حمل و نقل هوایی، فن‌آوری، گردشگری و بانکی گسترش داد. او در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹  نماینده پارلمان از شهر طرابلس بود.

صفدی از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۴ به‌ترتیب وزیر امور عمومی و حمل و نقل، وزیر امور اقتصاد و تجارت ملی و وزیر دارایی لبنان بود.

صفدی با پذیرش نخست‌وزیری چالش‌های بزرگی پیش رو دارد. بحران طولانی‌مدت اقتصادی لبنان که ریشه در سال‌ها فساد و سوء مدیریت دارد، از زمان آغاز اعتراضات بیشتر شد.

بانک‌ها در لبنان که نیمی از ماه اکتبر را تعطیل بودند این هفته بار دیگر به‌دلیل مسائل امنیتی تعطیل شدند. بیشتر نقل و انتقالات خارج از کشور مسدود شده است و با کمبود دلار لیره لبنان در بازار سیاه تضعیف می‌شود.

در پی بسته شدن مدارس در این هفته، بیمارستان‌های لبنان نیز جمعه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر در اعتراض به کمبود دارو و مشکلات پزشکی و بهداشتی، دست به اعتصاب سراسری یک روزه زدند.

سلیمان هارون، رئیس اتحادیه بیمارستان‌های لبنان نسبت به کمبود دارو هشدار داد و گفت: «حداکثر یک یا یک ماه و نیم برای تأمین دارو فرصت داریم اما اگر دارو تأمین نشود با بحران بزرگ بهداشتی و پزشکی روبه‌رو خواهیم شد.»

کارکنان شرکت‌های تلفن همراه «آلفا» و «ام‌تی‌سی تاچ» نیز روز جمعه برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به کاهش ۳۰ درصدی حقوق خود اعتصاب کردند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر الیاس بو صعب‎، وزیر دفاع لبنان و متحد سیاسی میشل عون وضعیت کشور را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت تنش‌ها و بستن خیابان‌ها «ما را به یاد جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.