ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار وزیر دفاع لبنان: وضع بسیار خطرناک است

در حالی‌که رهبران سیاسی لبنان هنوز نتوانسته‌اند کابینه جدیدی تشکیل دهند و وضعیت اقتصادی لبنان وخیم است، وزیر دفاع این کشور می‌گوید شرایط کنونی شبیه به دوران جنگ داخلی در لبنان است.

در لبنان بحران سیاسی و اقتصادی حاکم است و رهبران سیاسی همچنان بر سر تشکیل دولت جدید به توافقی دست نیافته‌اند. در چنین شرایطی وزیر دفاع لبنان وضعیت کشور را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

FOTO: MAHMOUD ZAYYAT/AFP ـ جنبش اعتراضی در لبنان

به‌گزارش رویترز، یک ماه پس از اعتراضات سراسری، لبنان با مشکلات جدی سیاسی و اقتصادی روبه‌رو است و هیچ نشانه‌ای از این‌که رهبران سیاسی این کشور برای تشکیل دولت جدیدِ جایگزینِ کابینه سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی توافق کنند، وجود ندارد.

همچنین با وجود بزرگترین بحران اقتصادی این کشور از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰-۱۹۷۵ تاکنون، رهبران سیاسی هنوز نتوانسته‌اند به نارضایتی معترضان از فساد اداری و فرقه‌گرایی پاسخ دهند.

اگرچه اعتراضات در مجموع مسالمت‌آمیز بوده است با این حال در روز سه‌شنبه در جنوب بیروت یک نفر کشته شد.

الیاس بو صعب‎، وزیر دفاع لبنان و متحد سیاسی میشل عون، رئیس جمهوری این کشور پنج‌شنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر گفت که تنش‌ها و بستن خیابان‌ها «ما را به یاد جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ می‌اندازد. وضعیت امروزه لبنان بسیار خطرناک است.»

او به حوادثی از جمله تلاش معترضان برای ایجاد مانع در بزرگراه‌های اصلی ساحلی اشاره می‌کند.

بو صعب به روزنامه‌نگاران گفت که «جنبش دموکراتیک» مقصر نیست و نباید به آن خرده گرفت و معترضان حق اعتراض دارند و باید از آن‌ها حفاظت کرد اما ارتش و نیرو‌های امنیتی نمی‌توانند بپذیرند کسانی دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند.

میشل عون اظهار امیدواری کرده است که در روزهای آینده با هدف پاسخگویی به مطالبات معترضان، دولت جدید تشکیل شود. اما بخش بزرگی از کشور فلج شده و بازرگانان گفته‌اند که نمی‌توانند مایحتاج اولیه را وارد کنند.

مدارس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها برای سومین روز متوالی بسته بودند. برخی از مسیرهای اصلی اطراف پایتخت که توسط معترضان ضددولتی مسدود شده بودند توسط مسئولان باز شدند، اما فضای سیاسی همچنان شکننده است.

برخی از تعطیلی‌ها در همبستگی با یکی معترضان بود که در درگیری با سربازان لبنانی در جریان گشایش جاده‌ای در جنوب بیروت کشته شد. این فرد از طرفداران ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه بود. جنبلاط از طرفداران خود خواسته است که به‌شکل مسالمت‌آمیز اعتراضات خود را بیان کنند.

ده‌ها نفر از معترضان نیز با شعار «انقلاب، انقلاب» در مرکز بیروت راهپیمایی کردند و از مغازه‌ها خواستند که برای فشار بیشتر به رهبران سیاسی به‌منظور ایجاد اصلاحات و مقابله با فقر، افزایش بیکاری و بدتر شدن سطح زندگی به جنبش بپیوندند.

هانی بحصلی، رئیس سندیکای واردکنندگان مواد غذایی، کالاهای مصرفی و نوشیدنی که شامل ۵۰ شرکت واردکننده است گفت او در زمره تجارانی بود که در دیدار با ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان و رئیسان بانک‌های بزرگ کشور نسبت به مشکلات بیشتر هشدار داده است.

بحصلی گفت: «پیام من به آن‌ها این است که ما همه، دچار مشکلات عمیقی هستیم، اما شما باید اولویت را به عرضه مواد غذایی بدهید زیرا غذا حتی از سوخت مهم‌تر است.»

بانک‌ها که نیمی از ماه اکتبر را تعطیل بودند این هفته بار دیگر به‌دلیل مسائل امنیتی تعطیل شدند. بیشتر نقل و انتقالات خارج از کشور مسدود شده است و با کمبود دلار لیره لبنان در بازار سیاه تضعیف می‌شود.

بانکداران می‌گویند مشکل نقدینگی وجود دارد و هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد، مگر این‌که برنامه‌ای مناسب برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.

بانک‌ها به‌رغم بسته ماندن قول داده‌اند که از ایجاد مشکل برای سپرده‌گذاران جلوگیری ‌کنند.

اتحادیه کارمندان بانک‌های لبنان روز پنج‌شنبه از اعضای خود خواست که تا ارائه جزئیات یک برنامه امنیتی به‌ویژه در مورد نحوه برخورد با مشتریانی که خواستار وجوه خود هستند، به اعتصاب ادامه دهند.

کاهش ارزش پول لبنان باعث شده است که برخی از مغازه‌ها قیمت کالاهای وارداتی را به لیره لبنان افزایش دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.