ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای صنفی دانشجویان: با آمبولانس در دانشگاه دستگیر می‌کردند

در حالی‌که خبرهای درز شده از ایران نشان از سرکوب شدید معترضان دارد، حکومت ایران تلاش می‌کند چنین القا کند که اعتراضات گسترده اخیر اغتشاشاتی بیش نبوده است.

با گذشت نزدیک به یک هفته از اعتراضات مردمی در ده‌ها شهر ایران، به‌رغم قطع کامل اینترنت، خبرهای درز شده حاکی از سرکوب شدید معترضان است. حکومت ایران همچنان تلاش می‌کند که اعتراضات را اغتشاش جلوه کند.

دانشگاه تهران ـ اعتراضات آبان ۱۳۹۸

با وجود قطعی کامل اینترنت در ایران، در ادامه خبرهایی که درباره چگونگی سرکوب اعتراضات سراسری می‌رسد، شورای صنفی دانشجویان کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در عصر روز دوشنبه ۲۷ آبان، با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و شماری از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند. در ادامه جهت خروج از دانشگاه درب منتهی به خیابان ۱۶ آذر را گشوده و باقی دانشجویان را از آن طریق از دانشگاه بیرون ‌رانند و سپس تعدادی از دانشجویان را نیز بیرون از دانشگاه دستگیر کردند.

بنا به خبرهایی که به دست شورای صنفی دانشجویان کشور رسیده است، برخی از این دانشجویان به زندان فشافویه و شماری نیز به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این تشکل دانشجویی آمار بازداشت‌شدگان عصر دوشنبه در دانشگاه تهران را ۴۰ تا ۵۰ نفر عنوان کرده و گفته است پنج تن از آن‌ها از دانشجویان دانشگاه علامه بودند و از هویت آن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست. همچنین پنج نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه خارج از تجمع بازداشت شده‌اند.

شورای صنفی دانشجویان کشور افزوده است در سه روز گذشته نهادهای امنیتی با بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها تماس تهدیدآمیز گرفته و گفته‌اند اگر در محیط دانشگاه دیده شوند دستگیر خواهند شد. همچنین مأموران امنیتی برای بازداشت شماری از دانشجویان به خانه‌های آن‌ها رفته‌اند.

در روزهای گذشته خبرهای منتشرشده نشان می‌داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست به کشتار وسیعی زده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل دو روز پیش شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر تخمین زد اما تأکید کرد که این تعداد می‌تواند بیشتر باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز چهارشنبه ۲۹ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای قطع اینترنت در ایران را «نقض حق بنیادین دسترسی به اطلاعات» دانست و این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد. این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی رسانه‌ها، قطع اینترنت در جمهوری اسلامی را روشی دانست که بارها برای سرکوب جنبش‌های اعتراضی به کار گرفته شده است اما هیچگاه گسست اینترنت، چنین همه‌گیر و درازمدت نبوده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم با انتشار بیانیه‌ای گفت مقامات ایران با قطع اینترنت سرکوب خونین معترضان را پنهان می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر ضمن اشاره به کشتار معترضان گفت: «نیروهای امنیتی ایران در برخورد با معترضان از نیروی قهریه بیش از حد استفاده می‌کنند.»

روز گذشته (چهارشنبه) حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست هیئت دولت اعتراضات را «اغتشاشات» نامید و گفت آشوب‌طلبان مسلح بودند و از آمریکا و اسرائیل دستور می‌گرفتند.

جمهوری اسلامی می‌گوید بر ناآرامی‌ها پیروز شده است. مقامات حکومتی نیز تلاش می‌کنند با سرکوب معترضان نمایش قدرت دهند. شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان در سیمای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در ماجرای اعتراضات آبان سال جاری اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان پخش شد. در این برنامه ادعا شد که رهبری اعتراضات را زنان به عهده داشتند و بیگانگان هم از آنان حمایت مالی می‌کردند.

‌همزمان مقامات حکومتی تلاش می‌کنند که نیروهای وفادار خود را وارد میدان کنند. در حالی‌که در دو روز اخیر در چند شهر وفاداران به نظام را به خیابان‌ها آورده‌اند، حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اعلام کرد که «راهپیمایی محکومیت اغتشاشات» در شهر تهران صبح روز دوشنبه ۴ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

از سوی دیگر سردار رمضان شریف، معاون روابط‌عمومی و سخنگوی سپاه پاسداران شامگاه چهارشنبه اعتراضات اخیر را به «دشمنان» نسبت داد و گفت: «طراحی‌های دشمنان برای برهم زدن نظم و امنیت عمومی با شکست مواجه شد و سرتیم‌ها دستگیر شدند.»

محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه نیز از خسارت‌دیدگان ناآرامی‌های اخیر خواسته است تا با مراجعه به دادسرا و مراجع قضائی از «آشوبگران» شکایت کنند.

استان کرمانشاه یکی از استان‌هایی بود که نیروهای امنیتی به شدت با معترضان برخورد کردند. براساس آمار سازمان عفو بین‌الملل در اعتراضات اخیر در این استان دست‌کم ۳۰ نفر کشته شدند. ۱۴ نفر در جوانرود و ۱۶ نفر در شهر کرمانشاه جان باختند.

محمدحسین صادقی گفت: «با ثبت شکایت افراد خسارت دیده، مرتکبین این جنایت نابخشودنی که توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی شده و یا می‌شوند و نیز یا تحت تعقیب هستند را به مجازات سخت پیش‌بینی شده در قانون محکوم خواهیم کرد.»

از سوی دیگر در روزهای اخیر پس از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر سلب مسئولیتش از تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین که جرقه آغاز اعتراضات اخیر بود، مقامات جمهوری اسلامی در این‌باره اظهارنظر و از او پشتیبانی می‌کنند.

علی خامنه‌ای یکشنبه ۲۶ آبان درباره رویدادهای پس از گرانی ۳۰۰  درصدی بنزین گفت: «گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم.»

مهدی چمران، از چهره‌های اصول‌گرایان و نایب رئیس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) با اشاره به سخنان خامنه‌ای گفت: «ایشان جوانمردی کردند و گفتند من کارشناس نیستم (...) با این اقدام همه توطئه را در همان گام اول خنثی کردند.»

چمران حکایت می‌کند که «یکی از طلبه‌ها به رهبر انقلاب گفتند "آقا شما چرا با افزایش قیمت بنزین موافقت کردید؟"؛ رهبری پاسخ دادند که "چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟" که گریه حاضران را در پی داشت.»

مهدی چمران تأکید کرد که: «نیروهای امنیتی باید به میدان می‌آمدند و قبل از هر اقدامی اشرار را شناسایی و دستگیر می‌کردند.»

محمدرضا باهنر، از دیگر چهره‌های اصول‌گرا و رئیس «جبهه پیروان خط امام و رهبری» نیز درباره حمایت رهبر جمهوری اسلامی از گرانی بنزین گفت: «برخی می‌پرسند چرا مقام معظم رهبری از این طرح حمایت کرده‌اند که حالا اگر مردم خواستند اعتراضی کنند، این اعتراض علیه دولت و مجلس باشد (...) اصلاً مسئله این نیست که ایشان آبروی خود را برای کسی هزینه کرده باشد. سلول به سلول بدن ایشان وقف نظام است.»

روز گذشته (چهارشنبه)، علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی نیز در یک سخنرانی گفت: «رهبری در جریان فتنه اخیر تمام هزینه‌های تصمیم اخیر (گران کردن بنزین) را بر عهده گرفتند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حسین مختاری

      شوراهای صنفی دانشجویی مسئول کنترل افزایش قیمت ها هستند. شوراهای صنفی وظیفه دارند مطالبات به حق دانشجویان را به گوش کارمندان اداره امور دانشجویی برسانند. در این جا می شود گفت هر نوع اعتراض بدون زد و خوردی نیز که دانشجویان نسبت به کم کاری اداره امور دانشجویی دانشگاه انجام می دهند بی دلیل است و پرهیز از انجام این امر مانع باز شدن پای ماموران امنیتی به دانشگاه ها می شود. شورای صنفی دانشگاه وظیفه دارد با حذف برخی از نظرات نادرست دانشجویان دانشگاه را در رسیدن به رفاه اجتماعی دانشجویی یاری دهد.

    • reza

      ملا ها یادشونه شاه سابق مخالفین را خرابکار خطاب میکرد خلافت شیعه همان کلمه را بکار میبره منتهی بزبان عربی: اشرار! اونموقع مغز مخالف رو از پشت سر متلاشی نمیکردند حالا با نام اسلام و داعش وار از پشت سر به مردم تیراندازی میکنند. آمبولاس رو گذاشتن برای حمل دانشجو به زندان!