ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: تحریم نبود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم

روحانی این روزها در شرایط بد اقتصادی ایران تلاش می‌کند عملکرد دولت خود را مثبت جلوه دهد. او هم می‌گوید کشور در «بدترین دوران تحریم» قرار دارد و هم می‌گوید نباید مردم ناامید شوند.

روحانی این روزها در هر فرصتی از عملکرد دولت خود دفاع می‌کند. او در پاسخ به کسانی که می‌گویند تحریم‌ها چه کرده است از یک سو می‌گوید «امروز بدترین دوران تحریم را می‌گذرانیم» و از سوی دیگر می‌گوید «چرا مردم را مأیوس و نگران می‌کنید». او مانور مشترک ایران، روسیه و چین را عامل عصبانی شدن آمریکا دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سه‌شنبه ۱۰ دی در مراسم افتتاح قطار برقی گلشهر ـ عکس از موسی کره‌ای خبرگزاری ایرنا

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سه‌شنبه ۱۰ دی در مراسم افتتاح قطار برقی گلشهر از «دستاوردهای دولت» خود در دوران تحریم‌های آمریکا سخن گفت. او گفت: «اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافه وارد کشور می‌شد اگر سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم در حالی که عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است؟»

روحانی افزود: «وقتی آب و غذا نیست فرد هر چه قوی هم باشد در خطر می‌افتد ما اگر تحریم نبودیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار خارجی به کشور وارد می‌شد. با این حال کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلار اداره می‌شود شرایط مردم مشکل است اما ما هم در حد توان خود تلاش می‌کنیم.»

در حالی‌که وضعیت اقتصادی ایران روز‌به‌روز بدتر می‌شود و حکومت اعتراضات آبان‌ماه را با شدت سرکوب کرده است، مخالفان دولت در جمهوری اسلامی، با نزدیکتر شدن انتخابات مجلس حسن روحانی و دولت او را زیر فشار قرار داده‌اند.

آن‌ها در روزهای گذشته از استعفای روحانی سخن گفته‌اند و جلساتی را علیه او و دولتش برگزار کرده‌اند.

حسن روحانی روز گذشته، دوشنبه ۹ دی نیز درباره اجرا نشدن وعده‌های دولت گفت آن قول‌ها در شرایط صلح داده شد، اکنون اما شرایط جنگی است. او اوضاع اقتصادی کشور را چندان بد ندانست و گفت مردم در تأمین نیازهای ضروری خود مشکلی ندارند.

روحانی روز سه‌شنبه ضمن بیان این‌که «امروز بدترین دوران تحریم را می‌گذرانیم»، خطاب به مخالفان دولت گفت: «چرا مردم را مأیوس و نگران می‌کنید؟ و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند.»

روحانی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در آبان‌ماه سال جاری با افزایش ناگهانی قیمت بنزین به‌مدت چند روز در بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران اعتراضاتی برپا شد که خیلی زود به اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. این اعتراضات با مقابله شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

در نتیجه گرانی بنزین سایر کالاها نیز گران‌تر شدند و قدرت خرید مزدبگیران نیز کاهش یافت.

مرکز پژوهش‌های مجلس چهارشنبه ۴ دی با انتشار گزارشی تفصیلی اعلام کرد که تلاش دولت برای توازن بودجه، به‌طور عمده به استفاده از استقراض از طریق انتشار اوراق قرضه یا صندوق توسعه ملی محدود شده اما باز هم این هدف محقق نشده است و معادل نصف بودجه و بیشتر، کسری است که به طوری صوری و با وجود استقراض تراز شده است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ که ۱۷ آذرماه سال جاری به مجلس تقدیم شد بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. برای تأمین این بودجه دولت به صدور ۸۷۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز نیاز دارد در حالی که در اثر تحریم نفتی، صادرات روزانه نفت ایران در ماه اکتبر گذشته به کمتر از ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: «این موضوع نه برای کشورهای کوچک منطقه که برخی از آن‌ها متأسفانه در برابر آمریکا متواضع هستند و نه برای آمریکایی‌ها و همچنین نه برای انگلیسی‌ها قابل تحمل بود؛ معلوم است که آن‌ها عصبانی و ناراحت می‌شوند.»

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به مدت چهار روز از صبح جمعه ۶ دی/ ۲۷ دسامبر با پهلو گرفتن شناورهای سه کشور در بندر چابهار آغاز شد و به شمال اقیانوس هند گسترش پیدا کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این رزمایش دریایی از ایران خواست تا درباره چنین مانورهایی فکر کند زیرا این رزمایش‌ها «موضوع نگرانی همه کشورهایی است که در حفاظت از آزادی دریانوردی در منطقه، منافع خود را دارند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • همان

    اگر هم درآمد داشتید حاج قایم همه رو صرف حشد وحشی می کرد