ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند

شناورهای روسیه و چین در بندر چابهار پهلو گرفتند. این نخستین بار است که سه کشور رزمایش دریایی برگزار می‌کنند. همزمان ژاپن اعلام کرد نیروهای خود را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه به مدت چهار روز در شمال اقیانوس هند آغاز شد. در تاریخ نیروی دریایی ایران این نخستین بار است که ایران با دو قدرت بزرگ جهانی روسیه و چین یک رزمایش مرکب برگزار می‌کند. یکی از اهداف ایران تقویت همکاری‌های نظامی با چین و روسیه در دوران تحریم‌های سخت آمریکا علیه این کشور است. همزمان با برگزاری این رزمایش نیروی دفاع از خود ژاپن نیز به خاورمیانه اعزام شد.

ناوچه البرز نیروی دریایی ارتش (عکس: آرشیو)

 صبح جمعه ۶ دی/ ۲۷ دسامبر رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین با پهلو گرفتن شناورهای سه کشور در بندر چابهار آغاز شد و به تدریج در سه روز آینده در اقیانوس هند گسترش پیدا می‌کند. نیروی دریایی سپاه پاسداران هم که معمولاً حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را به عهده دارد در این رزمایش در کنار نیروی دریایی ارتش شرکت می‌کند.

 دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در نشست خبری این رزمایش گفت:

«هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی است. تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.»

سه تنگه هرمز، باب‌المندب و مالاکا در اقیانوس هند قرار دارد و بخش عمده‌ای از نفت جهان از این تنگه‌ها عبور می‌کند. به گفته معاون عملیات نیروی دریایی ارتش وسعت منطقه رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین ۱۷ هزار کیلومتر مربع است.

دریادار دوم طحانی در ادامه سخنانش در نشست خبری رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین گفت:

«پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و پیامد آن این است که جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست و این از مهم‌ترین دستاوردهای این رزمایش خواهد بود. برگزاری این رزمایش به معنای این است که روابط سه کشور ایران، روسیه و چین به سطح معناداری رسیده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.»

ائتلاف دریایی آمریکا برای حفظ امنیت ناوبری در تنگه هرمز پنجشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت، رسماً مأموریت خود در خلیج فارس را آغاز کرد. ائتلاف دریایی اروپا هم از آغاز سال ۲۰۲۰ کار خود را در خلیج فارس آغاز می‌کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مهر/ سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، طرح «صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» را به‌عنوان بدیل ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز برای تأمین امنیت ناوبری و ثبات در خلیج فارس پیشنهاد داد و از هشت کشور هم دعوت کرد در این ائتلاف شرکت کنند اما کشورهای منطقه استقبال نکردند.

همزمان با آغاز رزمایش مرکب ایران در اقیانوس هند یوشیهیده سوگا سخنگوی کابینه ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد این کشور یک فروند کشتی جنگی و دو فروند هواپیمای گشت به خاورمیانه اعزام می‌کند. به نوشته رویترز، در صورت بروز هرگونه وضعیت اضطراری در منطقه، وزارت دفاع ژاپن با صدور دستوری خاص، مجوز استفاده از سلاح را به نیروهای اعزامی به منطقه جهت حفاظت از کشتی‌های تجاری این کشور می‌دهد. ۸۰ تا ۹۰ درصد نفت ژاپن از تنگه هرمز عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.