ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به اعلام پیروزی اشرف غنی و سکوت ایران

اتحادیه اروپا پیروزی اشرف غنی را به او تبریک گفت. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اما اعلام کرد تهران هنوز دراین‌باره واکنش رسمی نشان نداده است.

به دنبال اعلام پیروزی محمداشرف‌ غنی، رئیس جمهوری افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اتحادیه اروپا پیروزی اشرف غنی را به او تبریک گفت. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اما اعلام کرد ایران هنوز دراین‌باره واکنش رسمی نشان نداده است. در افغانستان گروه‌های سیاسی در موافقت یا مخالفت با نتایج انتخابات اعلام موضع کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات افغانستان سه‌شنبه ۲۹ بهمن اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را برای بار دوم برنده انتخابات اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب اصلی غنی که با کسب نزدیک به ۴۰ درصد آرا نفر دوم اعلام شده است گفت این نتیجه را نمی‌پذیرد و «دولت همه‌شمول» موازی تشکیل خواهد داد.

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه ۱۹ فوریه/۳۰ بهمن با انتشار بیانیه‌ای از تماس تلفنی بورل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و تبریک نتیجه انتخابات به او خبر داد.

در این بیانیه آمده که جوزپ بورل از تعهد غنی به تشکیل حکومت مردمی «با مشارکت جناح‌های مختلف» حمایت کرده است. غنی در حساب توییتر خود این تماس تلفنی را تایید کرد. علاوه بر اتحادیه اروپا هند و کویت نیز از انتخاب دوباره غنی حمایت کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات افغانستان سه‌شنبه ۲۹ بهمن اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را  به‌خاطر کسب بیش از ۵۰ درصد آرا برنده انتخابات اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب اصلی غنی که با کسب نزدیک به ۴۰ درصد آرا نفر دوم اعلام شده است گفت این نتیجه را نمی‌پذیرد و «دولت همه‌شمول» موازی تشکیل خواهد داد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره پیروز اعلام‌شدن غنی در افغانستان اعلام موضع رسمی نکرده‌اند.

سفارت ایران در کابل پنج‌شنبه ۱ اسفند در وبسایت خود بیانیه‌ای را منتشر کرد و در این بیانیه با رد اخبار مبنی بر موضع‌گیری بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، اعلام کرد: «این سفارت تاکنون هیچ اظهار نظری نداشته و موضعی در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ نکرده است».

واکنش‌های موافقان نتایج انتخابات

در افغانستان موافقان و مخالفان نتایج انتخابات مواضع خود را اعلام کردند. موافقان از اشرف غنی خواسته‌اند دولتی با حضور همه گروه‌های سیاسی تشکیل دهد.

به نوشته روزنامه هشت صبح، از میان موافقان امرالله صالح، معاون اول و محمد‌سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی با استقبال از پیروزی ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز» (ستاد انتخاباتی غنی)، از نامزدها خواسته‌اند نتایج نهایی انتخابات را بپذیرند.

ذبیح‌الله مجددی، رییس حزب محاذ (جبهه) ملی افغانستان هم از برنده شدن محمداشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده و اعلام حکومت موازی [از سوی عبدالله] را «فاجعه» خوانده است. او از غنی خواسته با عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی‌اش، گفت‌وگو کند.

عطامحمد نور،‌ رییس اجرایی حزب جمعیت نیز با استقبال از نتایج نهایی انتخابات اعلام کرده ستاد انتخاباتی « ثبات و هم‌گرایی» (ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله) باید «از ایجاد بحران اجتناب ورزد و انرژی خود را صرف تأمین صلح و امنیت کند».

مخالفان:‌ روند انتخابات و اعلام نتایج «متقلبانه» و «غیرقانونی» بود

از سوی مقابل مواضع مخالفان بیشتر بر روند «غیرقانونی» انتخابات متمرکز بوده است. حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین‌ افغانستان، در واکنش به نتیجه انتخابات روند انتخابات را یک «پروسه غیرملی» و «در مغایرت با اصول و ارزش‌های مردم‌سالاری» دانسته است.

کرزی گفت:

«پروسه‌ای که تحت نام انتخابات بر مردم تحمیل شده، یک پروسه غیرملی و در مغایرت با اصول و ارزش‌های مردم‌سالاری قرار داشته و حضور کم‌رنگ مردم در این پروسه، بیانگر این واقعیت است. این پروسه بیش‌تر منعکس‌کننده اهداف خارجی در افغانستان است که می‌خواهند با تضعیف حاکمیت ملی و ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان، برنامه‌های خود را تطبیق کنند. با در نظر گرفتن اوضاع کلی کشور و به خصوص آن‌چه در پنج ماه اخیر در رابطه به این پروسه و اعلام نتایج ان به وقوع پیوست، بسیار طبیعی است که نتایج اعلام شده مورد پذیرش قرار نگیرد».

از میان مخالفان عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی ضمن نپذیرفتن نتیجه نهایی انتخابات از تصمیم عبدالله عبدالله برای تشکیل «دولت فراگیر» اعلام حمایت کرد و از مردم ولایات شمال خواست «برای معرفی والی‌ها برای ولایت‌هایشان آماده باشند». او از هواداران خود خواست برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند. درخواستی که براساس گزارش‌ها با استقبال روبه‌رو نشد.

عبداللطیف پدرام، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، که طبق نتیجه نهایی اعلام‌شده، ۰٫۶۹ درصد مجموع آرا را به دست آورده است نیز نتیجه نهایی انتخابات را «تقلبی» خواند.

رحمت‌الله نبیل، دیگرنامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس ستاد انتخاباتی «امنیت و عدالت» نیز در واکنشی به اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری خواستار باطل شدن نتیجه نهایی انتخابات شد و پیشنهاد کرد که حکومت «مصالحه ملی» تشکیل شود.

گروه طالبان نیز همانند گذشته اعلام کرد که نتایج انتخابات «مشروعیت ندارد» و با روند جاری صلح «در تضاد» است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.