ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام شد

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی و عبدالله عبدالله  ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی را از آن خود کرده‌اند. عبدالله نتیجه اعلام شده را نپذیرفت.

کمیسیون انتخابات افغانستان سه‌شنبه ۲۹ بهمن اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را  به‌خاطر کسب بیش از ۵۰ درصد آرا برنده انتخابات اعلام کرد. عبدالله عبدالله که با کسب نزدیک به ۴۰ درصد آرا نفر دوم اعلام شده است گفت این نتیجه را نمی‌پذیرد.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی اشرف غنی در واکنش به نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «در جلسه با شورای انسجام مجاهدین اعلام کرده که نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است».

حوا علم نورستانی، رئیس‌ کمیسیون انتخابات افغانستان در یک نشست خبری گفت: محمد اشرف غنی با کسب ۵۰,۶۴ درصد از آرا در سمت رئیس‌جمهوری افغانستان باقی خواهد ماند و عبدالله عبدالله، رقیب محمد اشرف غنی را با کسب ۳۹,۵۲ درصد از کل آرا نفر دوم اعلام کرد.

طبق اعلام این کمیسیون، اشرف غنی از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر، ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای , عبدالله عبدالله  ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای را از آن خود کرده‌اند. تعداد کل آرا پیشتر کمتر از ۳ میلیون نفر اعلام شده بود.

نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز در دی‌ماه جاری محمد اشرف غنی را رئیس‌جمهوری آینده و پیروز انتخابات معرفی کرده بود.

براساس گزارش‌ها عبدالله عبدالله، در واکنش به نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «در جلسه با شورای انسجام مجاهدین اعلام کرده که نتیجه تقلبی را نمی‌پذیریم و تنها نتیجه آرای پاک و شفاف برای ما قابل قبول است».

ستاد انتخاباتی او پیشتر نتیجه اولیه را نیز نپذیرفت و اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده است.

آثار حکیمی، فعال سیاسی مستقر در کابل درباره نتایج نهایی اعلام شده و مسئله تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت:

«تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، گسترده و چند گانه بود. نخست کمیسیون انتخابات به هدف برنده ساختن یک نامزد، سقف آرا را ۲.۷ میلیون اعلان کرد. اما با بررسی‌های نخستین این سقف به کمتر از دو میلیون کاهش یافت‌. یعنی حدود هشت صد هزار رای تقلبی که بیش از ۹۰ در صد آن به نفع اشرف غنی ریخته شده بود از دور بیرون شد. اما هنوز هم در میان آرای باقی مانده، حدود ۳۳۶ هزار رای دیگر که مشمول آرای استفاده شده پیش از زمان انتخابات و پس از انتخابات و همین طور آرای با عکس جعلی و آرای که یک نفر چند رای استفاده کرده بود، وجود دارد».

به اعتقاد او کمیسیون انتخابات افغانستان با احتساب آرای غیر معتبر برای اشرف غنی کودتای انتخاباتی انجام داده است. آثار حکیمی اضافه کرد:

«با همین آرا هم دور اول برنده‌ای نداشت، چون در این میان یک قلم حدود ۴۰ هزار آرای فاقد معلومات بایومتریکی بود که فقط با باطل شدن ۱۱۳۰۰ رای، انتخابات به دور دو می‌رفت. اما کمیسیون زیر فشار اشرف غنی در حقیقت کودتای انتخاباتی انجام داد و بدون شک این آغاز یک بحران جدی در کشور است».

ستاد انتخاباتی رحمت‌الله نبیل، نامزد دیگر  نیز پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که اشرف غنی بار دیگر به عنوان برنده انتخابات اعلام شود، این نتیجه را قبول نخواهند کرد.

عبدالله عبدالله در جریان دور پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هم ابتدا نتایج اعلام شده را نپذیرفت و هواداران خود را به حضور در خیابان فراخواند. در نهایت اما او و اشرف غنی برای تشکیل یک دولت مشترک و ائتلافی به توافق رسیدند.

تحولات پساانتخاباتی افغانستان روند مذاکرات با طالبان را متاثر خواهد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.