ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مردم دیوانه شده‌اند... اما حق دارند» − گزارش از تأثیرات کرونازدگی

سیامک امیدوار  − آخوندزدگی، جنگ‌زدگی، زلزله‌زدگی، سیل‌زدگی، فقرزدگی و حالا کرونازدگی. مردم با این مشکل تازه چگونه مواجه می‌شوند؟ صداهایی از اعماق.

نظام ج. ا. بعد از روزها سانسور اخبار مربوط به گسترش بیماری کرونا در ایران بالاخره مجبور شد خبر مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا را در شهر قم را تأیید کند و این آغازی بود برای انتشار اخبار پی‌درپی درباره این بیماری در شهرهای مختلف ایران.

از روزهای نخست ماه بهمن مسئولان کشور به صورت پیاپی خبر ورود کرونا به ایران را تکذیب می‌کردند. راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن انجام شد اما نظام باز هم اخبار مربوط به کرونا را پنهان کرد تا انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به پایان برسد. در همین فاصله بسیاری از پزشکان، پرستاران، خانواده بیماران و کسانی که با آنها در ارتباط بوده‌اند آلوده شدند و ویروس کرونا در سراسر ایران پخش شد.

در پنج روز اخیر آمار مبتلایان به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن به صورت روزانه بالا می‌رود و ترس مردم ایران از بیماری کرونا به صورت تصاعدی در حال رشد است. مردم ایران به شدت ترسیده‌اند و از دروغ‌های تازه حکومت به شدت خشمگین هستند. هر بار که یک مقام دولتی بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و چیزی را تکذیب می‌کند بر میزان نفرت و عصبانیت مردم از حکومت افزوده می‌شود. دیگر همه ایمان آورده‌اند که حکومت ایران ابزار، دانش، تمرکر و اراده‌ی لازم برای مقابله با سیل، زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌ها و بیماری‌های مسری را ندارد. مردم می‌گویند: «حکومت همه چیز را ول کرده است»، «به فکر مردم نیستند»، «بچه‌های خودشان آمریکا هستند؛ آنها که بلایی سرشان نمی‌آید»، «سر قضیه هواپیما هم اگر کشورهای خارجی گیر نداده بودند اینها چیزی نمی‌گفتند»، «آمار خیلی بیشتر از چیزی است که اعلام می‌کنند. آمار را کم اعلام می‌کنند که مجبور نباشند کاری برای مردم بکنند.»

ماسک به جای ورد

از ساختن جوک تا وحشت عمومی

شاید برای کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی ویروس کرونا و آنچه بر سر کشور چین آورده مسئله‌ جدید و ناآشنایی نباشد اما بعد از اعلام رسمی مرگ دو نفر از شهروندان قمی در اثر ابتلا به ویروس کرونا مشخص شد که اکثر مردم ایران از اخبار مربوط به ویروس کرونا و اوضاع کشور چین سرسری گذشته‌اند. شاید به همین دلیل بود که چهل و هشت ساعت ابتدایی بعد از اعلام مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در ایران همراه با سرچ، بازنشر اخبار ضد و نقیض درباره این بیماری، شایعات، ترس، انکار، امیدهای واهی و ساختن جوک گذشت. هنگامی که اخبار دست به دست شد و ترس و کنجکاوی باعث شد اطلاعات مردم ایران از ویروس کرونا بالا برود تعداد جوک‌ها و پیام‌های حاوی امیدهای واهی کمتر شد. دو روز اول می‌شد کسانی را دید که در مترو و اتوبوس به دیگرانی که ماسک زده‌اند می‌خندند اما اکنون تعداد ایرانیانی که ماسک زده‌اند آنقدر زیاد شده است که در محیط‌های عمومی این افراد ماسک‌دار هستند که با نگاه پرسشگر به افرادی که ماسک نزده‌اند نگاه می‌کنند.

هر ساله خیابان‌های شهرهای مختلف ایران دو ماه مانده به عید نوروز غلغله بود. تا ده روز پیش وضعیت خیابان‌های ایران امسال هم مثل سال‌های گذشته بود اما بعد از خبر مرگ دو نفر در اثر بیماری کرونا، خیابان‌ها خلوت‌تر از گذشته شده است. در شهرهایی که بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ بستری هستند یا مرگ در اثر این بیماری در آنها گزارش شده خیابان‌ها کاملاً خلوت شده است. مردم در اماکن عمومی با هم حرف نمی‌زنند و اگر هم مجبور به صحبت با فرد کناری خود شوند سعی می‌کنند صورت خود را مقابل صورت او قرار ندهند. هیچکس نمی‌خواهد فرد دیگری به صورت او نزدیک شود. در فضای مجازی هم جوک‌ها جای خود را به ویدئوهای هشدارآمیز داده است. مردم ایران در ادامه‌ی اخبار سیل، زلزله، تحریم، افزایش قیمت دلار، گرانی، کشته شده شهروندان در اعتراضات آبان، شلیک موشک توسط سپاه پاسدارن به هواپیمای مسافربری اوکراین اکنون فهمیده‌اند که با یک فاجعه جدید مواجه هستند.

اینترنت، ابزار قدرتمند مردم در برابر نظام

به جز چین، کشورهای دیگری نیز هستند که درگیر وروس کرونا شده‌اند اما ایران تنها کشوری است که اعلام رسمی ورود بیماری کرونا به آن همراه با خبر فوت دو نفر از شهروندان بوده است. مقامات می‌گویند میزان مرگ و میر مبتلایان به ویروس کرونا در ایران کمتر از جهان است و این خود تبدیل به سندی شده است که نشان می‌دهد آمار اعلام شده در رابطه با تعداد مبتلایان به کرونا در ایران واقعی نیست و شاید حکومت آماری در این زمینه ندارد. در روزهای اول و دوم اسفند که همه مردم ایران تشنه اطلاعات درباره بیماری کرونا بودند کانال‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های چند ساعته درباره انتخابات پخش می‌کردند و درباره بیماری کرونا سکوت کردند. در حالی که ماسک، ماده ضد عفونی، الکل و دستکش لاتکس کمیاب و گرانقیمت شده است و مردم برای خرید آنها صف تشکیل می‌دهند در چند استان ایران حراست بیمارستان‌ها استفاده از ماسک را برای پرستاران و نیروهای خدماتی ممنوع اعلام کرده‌اند تا باعث ترس مردم نشود. در چنین شرایطی مردم، پزشکان، فعالان اجتماعی و خبرنگاران دست به دامان اینترنت شده‌اند تا جامعه را در جریان اخبار و اطلاعات صحیح و واقعی درباره بیماری کرونا قرار دهند. درست است که در این میان چند سلبریتی در حال تبلیغ داروی تقویتی هستند و مقداری شایعات و اطلاعات نادرست درباره بیماری کرونا و راه‌های پیشگیری از آن منتشر شده است اما حجم چنین مطالب نادرستی در برابر تلاش جمعی مردم ایران برای آگاه کردن یکدیگر بسیار اندک است.

اکنون بی‌اطلاع‌ترین مردم ایران نیز به جای ارسال نسخه‌ ساخت داروی امام جعفر صادق برای یکدیگر، ویدئوهای سازمان بهداشت جهانی یا توضیحات پزشکان ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های اینترتی برای یکدیگر ارسال می‌کنند. از دل اخبار منتشر شده از طرف پزشکان، پرستاران و شهروند-خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی است که رسانه‌‌‌های غیر حکومتی از اخبار واقعی مربوط به کرونا در ایران باخبر شده‌اند.

یک کارگر ساختمانی نوزده ساله نظر جالبی درباره چند ماه پیش رو دارد. او معتقد است چند روزی همه جا خلوت می‌شود اما به این دلیل که «ایرانی‌ها مثل چینی‌ها نیستند که حال و حوصله ماسک داشته باشند» چند روز ماسک می‌زنند و بعد «خسته می‌شوند.»

تغییرات سه مرحله‌ای و یک نتیجه‌گیری

این روزها در جمع‌ مردم ایران چگونه درباره‌ ویروس کرونا صحبت می‌شود؟

وقتی مردم ایران دوستان و آشنایان خود را می‌بینند ابتدا با خجالت از دست دادن با یکدیگر خودداری می‌کنند و در حالی که با رفتارهایی آغشته به خجالت از اینکه مبادا در چشم طرف مقابل ترسو جلوه کنند توضیح می‌دهند که «دکترها گفته‌اند برای پیشگیری از کرونا دست ندهید.» وقتی که می‌بینند طرف مقابل نیز این اقدام را تأیید می‌کند و آنها هم از دست دادن خودداری می‌کنند خوشحال می‌شوند. سپس سعی می‌کنند حرکتی نمادین را جایگزین دست دادن و روبوسی با یکدیگر کنند. آرنج خود را به هم می‌زنند، مشت خود را به هم می‌زنند، پای خود را به هم می‌زنند یا مانند مردم آسیای شرقی دست‌های خود را به نشانه احترام به هم می‌چسبانند و خم می‌شوند. بعد از این مقدمه نسبتاً خنده‌دار صحبت‌های جدی درباره اخبار و آنچه حکومت از مردم پنهان کرده است آغاز می‌شود و در ادامه درباره واکنش‌های مردم راجع به این بیماری صحبت می‌شود. در این مرحله این عبارات بسیار شنیده می‌شود که «مردم دیوانه شده‌اند»، «مردم روانی شده‌اند»، «شبیه فیلم هندی شده»، «مردم قاطی کرده‌اند» و غیره. وقتی طرفین درباره همه مشاهدات خود از رفتارهای دیگر مردم جامعه صحبت می‌کنند لحظاتی سکوت حاکم می‌شود و بعد مرحله سوم آغاز می‌شود که همراه با اعتراف است. «البته حق دارند»، «والا حق دارند»، «واقعاً ناجوره»، «اصلاً خودمان به جهنم؛ خانواده آدم مریض بشوند چی؟ »

پایان بحث‌های جمع‌های مختلف مردم ایران در خانواده، محل کار و غیره با این نتیجه‌گیری همراه است که «حداقل صد هزار نفر» یا «حداقل یک میلیون نفر در ایران می‌میرند». روی تعداد کشته‌شدگان اشتراک نظر وجود ندارد اما مردم درباره یک مرگ و میر وسیع همنظر هستند. برخی می‌گویند که به نظر آنها «نصف پیر زن−پیرمردها می‌میرند» و برخی دیگر می‌گویند «دیگه صد هزار تا کشته روی شاخشه». کمترین برآوردی که مردم از تلفات احتمالی بیماری کرونا ارائه می‌دهند ده هزار کشته است. اگر قید «ممکن است» وارد گفتگوها شود این پیش‌بینی‌ها از مرگ و میر ناشی از کرونا شش رقمی می‌شود. مردم می‌گویند «اگر» دانشمندان و کشورهای پیشرفته‌ جهان زودتر برای کرونا دارو نسازند«با این حکومتی که ما داریم»، «ممکن است» انسان‌های زیادی در ایران کشته شوند. تخمین‌هایی که برای این تلفات انسانی پیش‌بینی می‌شود از «حداقل یک میلیون نفر» تا «چهل میلیون نفر» متغییر است. بدبینی درباره این موضوع وزن بیشتری دارد تا خوش‌بینی. یک شهروند می‌گوید: «اگر جهان موفق شود داروی کرونا را بسازد و به ایران بدهد باز به حال مردم عادی فرقی نمی‌کند چون این حکومت اول دارو را می‌دهد به بیت رهبری، خودی‌ها، آخوندها، سپاه، و بسیج؛ به مردم عادی نمی‌دهند. اگر چیزی باقی بماند آنها را هم انبار می‌کنند برای استفاده بعدی خودشان.»

دو سوال رایج

«حالا چه می‌شود؟ » و «چه باید کرد؟» دو سوال رایج در بین ایرانیانی است که طبق معمول حکومت آنها را در برابر فاجعه تنها گذاشته است. یک خانم که کارمند دولت است می‌گوید: «ای کاش این حکومت کاری نمی‌کرد و خود مردم یک فکری برای خودشان می‌کردند. اینها کمکی که به مردم نمی‌کنند، فقط مشکلات را بیشتر می‌کنند. برای چه همه ماسک‌ها را صادر کرده‌اند چین که ماسک بشود دانه‌ای پنجاه هزار تومان؟ چرا پرواز هواپیماها به چین لغو نمی‌شود؟ یک سایتی هست که مسیر همه هواپیماهای دنیای را نشان می‌دهد؛ هر روز عکس منتشر می‌شود که هواپیما دارد بین چین و ایران پرواز می‌کند. آخه ما چرا این بدبخت هستیم که گیر این حکومت افتاده‌ایم؟ داخل این هواپیماها چی هست که تعطیلش نمی‌کنند؟ چرا مدارس تعطیل نمی‌شود؟ چرا قم و مشهد را نمی‌بندند؟ چرا تلویزیون به مردم دروغ می‌گوید که نترسید و مصاحبه پخش می‌کند که کرونا از آنفولانزا راحت‌تر است؟ »

■ مادری که دارای دو فرزند است و در قنادی کار می‌کند شرحی از تلاش خود در مقابل ویروس کرونا می‌دهد که برای درک وضعیت روانی بسیاری از مردم ایران در این روزها بسیار مفید است. او می‌‌گوید: «یکی میگه ویتامین ث ضرر داره برای کرونا، یکی میگه میوه بخورید. یکی میگه ماسک بزنید، یکی میگه ماسک فایده نداره. به خدا دارم دیوانه میشم.» او ادامه می‌دهد: «وقتی می‌روم خانه دست‌هایم را آب و صابون می‌زنم بعد حواسم نیست دستم می‌خورد به دسته کلید؛ دوباره دست‌ها و کلیدها را می‌شورم. ولی چه فایده‌ای داره آخه؟ خوب مگه روسری و مانتو ویروسی نمیشه؟ یک صندلی گذاشتم جلوی در که هر کسی آمد توی خانه لباس‌هایش را بگذارد روی آن ولی بعدش چی؟ » او توضیح می‌دهد که نگران است ویروس کرونا ماشین لباس‌شویی، حمام، دستشویی، فرش‌ها و دیگر وسایل خانه را آلوده کند. در انتها می‌گوید: « اگر فکر کنید می‌بینید که فایده نداره مگه اینکه همه جا تعطیل بشه و مردم مجبور نباشند از خانه بیرون بروند.» او می‌داند که چنین اقدامی برای همه مردم ایران امکان‌پذیر نیست و خودش اضافه می‌کند: «کارمندهای دولت اگر تعطیل بشوند حقوق می‌گیرند اما ما که مردم عادی هستیم مجبوریم برویم سر کار. اگر کار نکنیم از کجا پول بیاوریم زندگی کنیم؟ کرایه صاحب‌خانه را کی می‌دهد؟ »

■ یک مهندس عمران می‌گوید در این چند روز هر کجا که می‌رود مردم مشغول صحبت درباره بیماری کرونا هستند. همه درباره راهکارهای مختلفی که درباره پیشگیری از بیماری کرونا شنیده‌اند صحبت می‌کنند «اما آخرش باز همه می‌رسند به شستن دست‌ها با آب و صابون. انگار هیچ راه دیگری نیست جز شستن دست و صورت.» یک کارمند صنعت نشر که به گفته خودش همه اخبار و مطالبی درباره ویروس کرونا را به به زبان انگلیسی و فارسی خوانده است در آخر به همین نتیجه رسیده است. او می‌گوید: « کل کاری که از دست مردم بر می‌آید این است که دست‌های خود را ضد عفونی کنند و موقع عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را بگیرند. بقیه کارهایی را که می‌شود جلوی کرونا انجام داد کارهایی است که دولت باید انجام بدهد ولی انجام نمی‌دهد.»

چرا ایران در جهان منزوی و منفور است؟

■ یک تحصیل‌کرده رشته مدیریت که اکنون به شغل دست‌فروشی مشغول است بعد از صحبت درباره کساد شدن بازار شب عید به نکته مهمی اشاره می‌کند. او می‌گوید که تعداد بیماران مبتلا به کرونا در کشورهای همسایه چین «مثلا سه نفر، هفت نفر یا همین حدود» است و چین با اینکه «نزدیک به صد هزار نفر» مبتلا به ویروس کرونا دارد اما «موفق شده است جلوی انتشار این بیمار در جهان را بگیرد چون نظم و انضباط دارند و حکومت آنجا حساب و کتاب دارد.»

 او در ادامه می‌گوید «هنوز یک هفته نشده که در ایران کرونا آمده ولی از ایران رفته کویت، امارات، لبنان، کانادا، افغانستان و خدا می‌داند چند کشور دیگر.» او می‌گوید جهان حق دارد از ایران و ایرانی بترسد و معتقد است «رژیم از عمد دارد این بیماری را می‌فرستد کشورهای دیگر که حواس همه به کرونا پرت شود و دیگر کسی اهمیت ندهد در ایران چه خبر است.»

آب دهان به جای سنگ

■ یک کارگر ساختمانی نوزده ساله نظر جالبی درباره چند ماه پیش رو دارد. او معتقد است چند روزی همه جا خلوت می‌شود اما به این دلیل که «ایرانی‌ها مثل چینی‌ها نیستند که حال و حوصله ماسک داشته باشند» چند روز ماسک می‌زنند و بعد «خسته می‌شوند.»

نکته جالب توجه نظرات او اما نه درباره روحیات ایرانی‌ها که درباره مسائل سیاسی و اجتماعی است. او معتقد است «اگرحکومت تا بعد از سیزده‌ به در کاری کرد که کرد، اگر نکرد و مریضی بیشتر شود مردم مثل آبان می‌ریزند توی خیابان چون پول‌ها می‌رود برای سوریه و به مردم خودمان می‌رسد.»

■ یک دستفروش پس از اشاره به اعتراضات می‌گوید: «این دفعه از کجا می‌خواهند نیرو بیاورند؟ مردم به جای پرتاب کردن سنگ، توی صورت مامورها تف می‌کنند. ببینیم ایندفعه هم مثل آبان جرئت می‌کنند هزار و پانصد نفر را بکشند؟ من کار و زندگی‌ام توی خیابان است؛ دارم می‌بینم که زن چادری‌ها و بسیجی‌ها بیشتر از بقیه ماسک می‌زنند. حاضرم شرط ببندم بیشتر مامورها از ترس کرونا نمی‌آیند. اگر آمدند چه بهتر! اگر قرار است بمیریم همه با هم بمیریم. ایندفعه مثل دفعه قبلی نیست که فقط مردم بمیرند. من اگر کرونا بگیرم اول از همه می‌روم نماز جمعه. خدا کند خود خامنه‌ای کرونا بگیرد تا دل مردم خنک شود.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مش قاسم

    جناب "حقیقتگو" بالام جان اخه یه چیزی بفرمایید که بگنجه, این کومونیست های چینی تو خود چین دارن مسلمانشونو میکشن. حالا بیان از ایران طلبه وارداتی ببرن به چین؟! که چی؟! جل الخالق. بالام جان شما اصلا معنی کومونیست میدونین یعنی چی؟ به زبان فرنگی "کومو" یعنی خدا. کومونیست هم معنی اش اینه که "کومو" "نیست"؛ استغفرالله, یعنی خدا نیست. استغفرالله حالا این کافران بی همه چیز بیان و از ایران آخوند وارد کنن؟! بالام جان دروغ چرا؟ تا قبر آ آ آ آ اینا همه اش کار این اینگلیسی های بی ناموسه. اینا تا دیدن اقتصاد چین داره جلو میفته و چند سال دیگه دست هیچ کسی به چینی ها نمیرسه, امدن فکر کردن و این ویروس را اختراع کردن که کل کشور و ملت چین را چندین و چند سال عقب بندازن. البته اولش میخواستن این ویروس شان را در غیاث آباد امتحان کننم که ما بهشون رودستی زدیم.

  • حقیقتگو

    بنابه گزارش ها 700طلبه چینی درقم حضوردارند و علاوه برآن چینی ها درموشک سازی و پهپاد سازی و امورجنگ افزارسازی حکومت آخوندی هم شرکت دارند - اقشاردیگرچینی ها درایران به تحقیق وکشف منابع نفتی وگازوفزی با سپاه پاسداران شرکت دارند - واقشارچینی ها با وزارت اطلاعات در دخول وهک کردن گوشی ها مبایل مردم شرکت دارند که درتظاهرات باعث دستگیری بسیاری شد ومدت ها بعدازخاتمه تظاهرات بسیاری دیگرهمچون خبرنگاران ومردم عادی هم به این دلیل دستگیر شدند - ومهمتر تمامی مورد های نامبرده حضورمحقان و آزمایشگران چینی درتولید سلاح بیولوژی وکشتارجمعی برای حکومت اخوندی است که بنابه گزارش محقق امریکائی ویروس کرونا درایران ازنوع بسیارقوی تر وکشنده تر ازنوع چینی است ...ویروس کرونا ازازمایشگاه حکومت اخوندی به بیرون درز کرده است که محقق چینی درآزمایشگاه به آن آلوده راهی قم شده است و طلبه های چینی ازقم به چین برده اند..و بعد ازآن هم زوران خارجی درقم مبتلا شده اند وبه کشورهایشان برده اند باید دانست که زوارهای خارجی به تنهائی با شترو قاطر راهی قم نشده اند بلکه با هواپیما که شماری دیگرسرنشین داشته اند ..برای ارزان بودن هزینه پرواز ازتهیه پروازمستقیم به مقصدی سربازمی زنند و برای پرواز به مقصدشان چندین هواپیما عوض می کنند - مثلا" یک هواپیما ازآلمان به فرانسه و با هواپیمای دیگر ازفرانسه به ایران پروازمی کنند و بلعکس وحالا اگرفردمبتلا به ویروس دریکی ازپروازها وجود داشته باشد اکثریت مسافران هواپیما که ازکشورهای مختلفی باشند را مبتلا خواهد کرد و به این ترتیب شامل مسافران هواپییمای بعدی هم خواهد شد ودرحقیقت محض چنین هم شده است ...برای مثال طلبه چینی برای پروازبه چین ازهواپیمای استفاده کرده است که کره ای ها دران بوده اند ...چرا هنوز درروسیه و فنلاند و دیگرکشورهای مجاورروسیه خبری ازبروز ویروس کرونا نیست زیراکه درپروازهای این کشورها به ایران وبلعکس موردی برای طلبه های چینی نبوده است ومسافران ایرانی این هواپیماها هم ضدحکومت اخوندی هستند به حرم قم ترددی نداشته اند..درتمامی کشورها که فاجعه های زلزله و سیلاب و غیره ظهورمی کند اولین فردی که درتلویزون ظاهرمیشود واقدام به همدردی وتحقیق و پشیبانی ازمردم می کند رهبران این کشورها هستند ولی علی خامنه ای که رهبر است تاکنون سکوت کرده است و بدون شک ازتلف شدن مردم ونگرانی مردم ایران نهایت لذت را می برد وبهمین دلیل اجازه نداد که این فاجعه تا امکان دارد خبررسانی نشود درحقیقت آنچه درخفا با هزینه کلان وچینی های محترم ویروس کرونا را ساخته است به نتایج خوشحال کننده اش که تلف شدن مردم ایران می نگرد...

  • محمود صادقی به کرونا مبتلا شد

    محمود صادقی به کرونا مبتلا شد ◾️ محمود صادقی، کارگزار رژیم از تهران در مجلس شورای اسلامی، از ابتلای خود به بیماری کووید-۱۹ خبر داد. صادقی همچنین از شیوع این بیماری در زندان‌های کشور و مبتلا شدن زندانیان سیاسی، که دسترسی بسیار محدودی به امکانات پزشکی دارند، ابراز نگرانی کرد. صادقی روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌حیات در این دنیا را ندارم: آقای رئیسی خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»

  • ادامه حماقت مقامات ایران در مورد مقابله با ویروس #کرونا

    ادامه حماقت مقامات ایران در مورد مقابله با ویروس #کرونا ▪️حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت ایران: این توطئه دشمن است که با بهانه کرونا کشور را به تعطیلی بکشاند. ✍️ در مقابل نادانی و حماقت مقامات ایران واقعا زبان قاصر است. تمامی کشورها با قرنطینه و قوانین سفت و سخت در حال پیشگیری از شیوع کرونا هستند در ایران معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید قرنطینه برای جنگ جهانی اول است. اینم از توضیحات رئیس‌جمهور ایران.

  • کرونا و اقشار فقیر جامعه

    کرونا و اقشار فقیر جامعه عقیل دغاقله کرونا اقشار فقیر و به حاشیه رفته جامعه را بیشتر تهدید می کند. مطالعات پیشین به خوبی نشان داده اند که بیماری های اپیدمیک احتمال بیشتری دارد که افراد فقیر و حاشیه نشینان را-به نسبت دیگر طبقات اجتماعی- گرفتار سازند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد: ۱. تراکم جمعیتی بیشتر در مناطق فقیر نشین ۲. تعاملات اجتماعی روزانه بیشتر ۳. اظهار و ابراز صمیمیت بیشتر در تعاملات روزانه (گرم بودن روابط) ۴. اشتغال در حرفه ها و مشاغلی که تعامل و تماس بیشتری با عموم جامعه را ایجاد می کنند: دستفروشی، رانندگی، بازار ۵. بهره گیری بیشتر از خدمات و سرویس های عمومی: مراکز بیمارستانی دولتی، اتوبوس، مترو، مراکز بهداشت دولتی ۶. اهتمام کمتر به خطرات ناشی از بیماری های اپیدمیک به دلیل تمرکز بر نیازهای معیشتی و حیاتی ۷. تعلل در رفتن به پزشک برای معالجه به دلیل هزینه های احتمالی ۸. نداشتن امکان استراحت و ماندن در خانه به دلیل نوع شغل و ریسک بیکار شدن در صورت غیبت طولانی مدت ۹. عدم دسترسی لازم به اطلاعات صحیح و متقن درباره بیماری های اپیدمیک به دلیل عدم دسترسی به شبکه های اجتماعی، نداشتن تلفن هوشمند یا نداشتن وقت یا مهارت در گشت و گذار در این شبکه ها ۱۰. رنج بردن بیشتر از بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری های قلبی و عروقی که خطر ابتلا و مرگ و میر را افزایش می دهد. ۱۱. سیستم ایمنی ضعیف تر به دلیل نوع تغذیه و سبک زندگی پر استرس به این لیست می توان موارد دیگری را نیز افزود. اما در نظر گرفتن همین فاکتورها می تواند ضرورت توجه ویژه و جدی تر به اقشار فقیر و محروم جامعه را نشان دهد. کارهای ساده ای که شاید موثر باشند: تمرکز ویژه حوزه اطلاع رسانی بر اقشار فقیر و مناطق فقرنشین انتشار بروشورهای ساده/مصور توسط آموزش و پرورش برای والدین و خانواده ها در مناطق فقیر نشین اطلاع رسانی درباره علایم بیماری کرونا و شیوه مراجعه به پزشک در صورت مشکوک بودن به این بیماری ‌ تهیه بروشور/ویدیو های آموزشی در سطح محلی و منطقه ای که شیوه های انتقال بیماری را با مولفه های موجود در زندگی روزمره این مردم در هم بیامیزد. ‌تلاش بیشتر معلمان در این مناطق به اطلاع رسانی ویژه و آموزش اقدامات لازم توزیع لوازم و موارد پیشگیرانه به صورت رایگان در مناطق فقیر نشین تعطیل کردن موقت مراکز پرتجمع و پرتردد پرخطر در مناطق فقیر نشین- مانند قهوه خانه ها- (در نقاطی که احتمال انتشار می رود)- و پرداخت بخشی از خسارت به صاحبان این مراکز اطلاع رسانی مستمر رادیو و تلویزیون فعال و درگیر شدن نهادها و سمن های مختلف - با تمرکز بر مناطق فقیر نشین- و یافتن شیوه های اطلاع رسانی مناسب و انجام آنها همچنین به نظر می رسد که در دراز مدت چرخه بیماری بیشترین اثر منفی را بر اقشار ضعیف و فقیر جامعه تحمیل می کند. هر گونه توقف یا کاهش چرخه اقتصادی-آنهم در شرایط کنونی- اولین اثر خود را بر اقشار فقیر می گذارد و ضروت دارد که به بسته های حمایتی برای اقشار فقیر جامعه نیز اندیشیده شود.

  • تست مثبت کرونا ویروس در 2 بیمار فوت شده ساوه‌ای. آمار رسمی قربانیان به 19 نفر رسید

    تست مثبت کرونا ویروس در 2 بیمار فوت شده ساوه‌ای. آمار رسمی قربانیان به 19 نفر رسید ▪️اردوی کار: رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه امروز سه‌شنبه، ٦ اسفند، از مثبت بودن آزمایش 2 زن فوت شده ساوه‌ای در رابطه با ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این خبر را خبرگزاری امنیتی فارس انتشار داده است. با این آمار، شمار قربانیان ویروس کرونا به طبق روایت رسمی به19 نفر رسیده است که پس از چین بیشترین تعداد در جهان است. این در حالی است که براساس آمارهای غیررسمی تعداد قربانیان بسیار بیشتر است ▪️امروز سه‌شنبه، ٦ اسفند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ساوه اعلام کرد که نتیجه نهایی آزمایش کروناویروس روی دو بیماری تازه فوت شده در این شهر مثبت بوده است. به این ترتیب، شمار قربانیان این ویروس در ایران به چهارده نفر رسیده که پس از چین، بالاترین تعداد در جهان است. ▪️به گفته دکتر عباس نیک‌روش بیمار اول یک زن ٨٢ ساله و مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی بوده که با علایم حاد تنفسی و تب به بیمارستان مدرس ساوه مراجعه کرد و پس از یک روز در بیمارستان درگذشت.

  • ▪️بی‌کفایتی و عدم مدیریت بیش از گذشته به چشم می‌آید

    ماسک،ژل و اسپری ضدعفونی پیدا نمیشه!مردم وحشت‌زده به فروشگاه‌ها می‌روند و خرید‌های بسیار زیاد می‌کنند و تقریبا خیلی از قفسه‌ها خالی شده است ▪️بی‌کفایتی و عدم مدیریت بیش از گذشته به چشم می‌آید و مسئولین در چه حال هستند ▪️-با پنهان‌کاری و دروغ‌های همیشگی در حال افزایش وحشت و نگرانی مردم

  • تست #کروناویروس از نمایندگان گرفته می‌شود، ولی مردم همچنان دسترسی ندارند

    تست #کروناویروس از نمایندگان گرفته می‌شود، ولی مردم همچنان دسترسی ندارند ▪️اردوی کار: روابط‌ عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای خطاب به نمایندگان اعلام کرد: «بنا بر اعلام اداره کل سلامت، کارشناسان در بهداری پارلمان برای انجام تست ویروس #کرونا از ساعت ۱۳:۳۰ مستقر هستند. لطفا جهت انجام تست مراجعه فرمایید.» این اطلاعیه را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است. ▪️کیت تست کرونا از طرف سازمان بهداشت جهانی بطور رایگان در تعدادی معدود و برای موارد ضروری دراختیار ایران قرارگرفته است. ▪️مردم می پرسند چرا در حالی که برای مسافرانی که همین امروز از چین وارد می شوند تست نمی گیرند و صدها مشکوک به ابتلا در بیمارستان های کشور را به خاطر محدودیت کیت تست دست خالی روانه می کنند، روابط عمومی مجلس از نمایندگان خواسته است تا تست کرونا بدهند. مگر سازمان بهداشت جهانی کیت ها را برای استفاده شخصی نمایندگان مجلس و سایر مسئولان دزد و فاسد داده؟

  • دادخواست: باید علیه هواپیمایی ماهان کیفرخواست صادر شود!

    دادخواست: باید علیه هواپیمایی ماهان کیفرخواست صادر شود! دادخواستی از شیرین عبادی برای محکومت اقدامات شرکت هواپیمایی ماهان که به شیوع ویروس کرونا در ایران انجامید. برای امضای این دادخواست به لینک زیر مراجعه کنید: https://www.daadkhast.org/petition/39259/ در روز ۱۳ بهمن در حالی که خبرهای مربوط به شیوع کرونا در خارج از مرزهای چین باعث شد بسیاری از کشورها برای مراقبت از جان شهروندانشان رفت و آمد و پرواز به کشور چین را متوقف کنند، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، حمید عرب‌نژاد با سفیر چین در ایران، چوانگ هوٱ ملاقات کرد و به او وعده داد که این شرکت خصوصی هواپیمایی همچنان به خدمات خود به کشور چین ادامه خواهد داد. در حالی که این خبر مثل بمب رسانه‌های فارسی و ایرانی را منفجر کرده بود، عرب‌نژاد و ماهان بدون توجه به این اعتراض‌های عمومی و البته بدون هیچ کنترل و ممانعتی از سوی دولت، به انتقال مسافر از چین و به چین، بدون هیچ مراقبتی ادامه داد. کمتر از یک ماه بعد شاهدیم که این ویروس به شهر قم رسیده و از آنجا به بسیاری از نقاط دیگر کشور منتقل شده است.

  • احتمال شیوع کرونا در زندان‌های ایران؛ جان زندانیان در خطر است

    احتمال شیوع کرونا در زندان‌های ایران؛ جان زندانیان در خطر است از روز گذشته خبرهایی مبنی بر ابتلای چند زندانی به ویروس کرونا منتشر شده است. دراین‌باره با خانواده یک زندانی و کارمند یکی از زندان‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. *** «اول صبح بدون هیچ هماهنگی آمدند و گفتند وسایلتان را جمع کنید می‌خواهیم شما را منتقل کنیم. وقتی پرسیدیم چرا باید منتقل شویم، کجا منتقل می‌شویم و چرا قبلا نگفته‌اید، هیچ جوابی ندادند. گویا در زندان کرونا آمده و ملاقات و مرخصی‌ها را هم کلا لغو کرده‌اند. ما ۸ درویش در یک بند ویژه امنیتی بودیم و الان به یک سلول ۶ متری در بند کارگری منتقل شدیم که قبلا تک‌سلولی بوده و الان شده جای ۸ نفر. الان می‌گویند بند ما را که پشت بهداری بود برای قرنطینه زندانیان مشکوک به کرونا اختصاص داده‌اند.» این روایت «سعید سلطان‌پور»، درویش زندانی در زندان مرکزی کرج است. آقای سلطان‌پور یکی از هشت درویش گنابادی است که از زندان فشافویه به زندان مرکزی کرج منتقل شد و امروز بدون اطلاع قبلی همراه با ۷ درویش زندانی دیگر به سلولی در بند کارگری زندان منتقل شده است که به گفته آقای سلطان‌پور از کوپه قطار کوچک‌تر است. یکی از کارمندان پیشین زندان مرکزی کرج هم به نقل از کارمندان این زندان، تخلیه بند امنیتی زندان را تائید می‌کند و می‌گوید آنجا را با توجه به هم‌جواری با بهداری زندان و دسترسی آسان و بی‌واسطه بهداری به آن، به‌عنوان بند قرنطینه برای زندانیان مشکوک به کرونا در نظر گرفته‌اند: «من دقیق اطلاع ندارم که مورد مشکوک یا مبتلابه کرونا در زندان کرج دیده شده است یا نه اما با توجه به ارتباط و تماس نزدیک زندانی با سربازان و افسرنگهبان‌های زندان که با بیرون از زندان تماس دائم دارند این خطر وجود دارد که ویروس کرونا به زندان رسیده باشد.» به گفته این کارمند پیشین زندان کرج، ممنوع کردن ملاقات و لغو مرخصی‌ها لزوما به معنی شیوع کرونا نیست و می‌تواند اقدامی صرفا پیشگیرانه باشد اگرچه خیلی دیر اتخاذ شده است‌: «مشکل بزرگ این است که محیط زندان بسیار آلوده است و انتقال در آن به خاطر تراکم زندانی و رعایت نکردن اصول بهداشتی خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و چون زندانی‌ها به لحاظ جسمی هم بسیار آسیب‌پذیر هستند امکان بالاتر بودن نرخ مرگ‌ومیر کرونا در زندان بسیار بیشتر از محیط بیرون است و اگر زندانی در ملاقات یا مرخصی این ویروس را بگیرد در چند روز یک زندان را کامل درگیر می‌کند.»

  • کشف بیش از ۵.۵ میلیون ماسک احتکار شده فقط در تهران!!

    کشف بیش از ۵.۵ میلیون ماسک احتکار شده فقط در تهران!! ▪️اردوی کار: رئیس پلیس تهران درباره تعداد ماسک‌های احتکار شده و همچنین ماسک‌های غیربهداشتی کشف شده گفته: «در روزهای گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک کشف شد و از روز گذشته تا امروز نیز حدود ۴.۵ میلیون ماسک کشف شد که ارزش آنها حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است

  • هشتمین اجلاسیه خبرگان رهبری به خاطر #کرونا لغو شد

    هشتمین اجلاسیه خبرگان رهبری به خاطر #کرونا لغو شد ▪️اردوی کار: به گزارش رسانه ها به خاطر ویروس کرونا هشتمین اجلاسیه مجلس خبرگان را لغو کرده اند. حیرت انگیز است که وقتی پای سلامت خودشان در میان باشد بسرعت واکنش نشان می دهند، ولی اهمیت نمی دهند که جماعتی نادان در این شرایط در صحن امام هشتم شیعیان در مشهد نقاره بزنند و فضایی برای آلودگی عمومی ایجاد کنند. نوبت خودشان که می رشد چنانچه در مجلس شاهدیم بسرعت بسته های بهداشتی داده می شود و آزمایش انجام می شود، در عوض مسافر وارد شده از چین را بدون تست و آزمایش و فرنطینه رد می کنند. ▪️جان مردم که در میان باشد هیچ ارزش ندارد، فقط به حفظ جان خودشان اهمیت می دهند. واقعا روحانیت مگر مدعی نیست که فلسفه وجودی اش خدمت به خلق خدا و تسکین رنج ها و آلام مردم درمانده و بیمار است؟ چرا گور مرگ شان در بیمارستان ها حضور دائم ندارند و مردم محروم مبتلا به کرونا را با کادر پرشکی فاقد تجهیزات تنها گذاشته و صرفا دنبال نجات خودشان هستند؟

  • "چه باید کرد؟" , "چه میتوان کرد؟"

    "چه باید کرد؟" "چه میتوان کرد؟" در پاسخ به پرسش "چه باید کرد؟" پس از تمامی فجایع, جنایات و کشتارهایی که مردم ایران در این یک سال اخیر تجربه کرده اند (از سیل های بهاری, تا کشتارهای آبان, اعتراضات دیماه, افتضاح مقابله با کرونا,...) یک پاسخ قطعی میتواند این باشد که: این رژیم را سرنگون باید کرد. "چه میتوان کرد؟" از این فرصت به دست آمده و تعطیلی ها باید استفاده کرد و گام به گام آنرا تبدیل به یک اعتصاب عمومی نمود. میتوان از شبکهء خبررسانی اینترنتی که اکنون در مورد مقابله با ویروس کرونا مورد استفادهء شهروندان قرار می گیرد, برای هماهنگی و سازماندهی اعتراضات و اعتصاب ها نیز استفاده کرد. تا زمانی که این رژیم سر کار هست, زندگی ما روز به روز بدتر, فجیع تر و داغان تر می شود. تنها راه مقابله با این آیندهء هولناک و تاریک خود سازماندهی ما و اتکا بر ظرفیت های خودمان می باشد و بس. کس نخارد پشت من, جز ناخن انگشت من!

  • خبر

    طبق گزارش خبرگزاری فارس ، انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران جهان جایزه امسال "تر طلایی "خود را به پاس 41 سال گندزدن، ترمال و ماله کشیدن و در عین حال از رو نرفتن، به حضرت امام خامنه ای ، اسوه رذالت تقدیم میکند.

  • ویروس کرونا

    اوه چه خبره شلوغ میکنین! اینهمه ویروس توی ج.ا هست. ویروس بی‌کفایتی، ویروس دروغ‌گویی، ویروس ریاکاری ... اصلا اینجا بهشت ویروسهاست. با رفقا صحبت کردم هیچ مشکلی ندارن میگن جا برای هممون هست.

  • شاهین

    خواندن این مقاله منو به یاد سال های 1918-19 ، یعنی پایان جنگ جهانی اول انداخت. در آن سال ها نیز یک ویروس آنفلوانانزا معروف به اسپانیایی جهان را فرا گرفت و گفته می شود که تا 50 میلیون تن جان باختند. ایران ما هم یکی از آن کشورهایی بود که مردمش هنوز از عوارض و تلفات گسترده ناشی از قحطی و وبای وحشتناک رها نشده، گرفتار این ویروس آنفلوانزای اسپانیایی شدند و باز هم شمار زیادی تلفات دادند. گفته می شود که جمعیت 20 میلیونی آن روز ایران در اثر قحطی و وبا و این ضایعه وارداتی نصف شد. هرچند این آمارها قطعاً دقیق نیست و احتمال بزرگنمایی آن ها زیاد است. اما آنچه محرز است این بوده و هست که دولت و حکومت آن روز هم مانند دولت و حکومت کنونی فشل و ناکارآمد بود و یک دلیل مهم بالا بودن شمار تلفات، ناتوانی، جهل، بی توجهی و بیعلاقگی دولت وقت به حفظ جان اتباع خود بود. جالب است که گفته می شود در آن زمان، احمد، شاه مشروطه شده قاجار ،گندم زمین های خودرا احتکار می کرد تا نایاب شود و بتواند آن را به قیمت بسیار گران به تجار و مردم بخت برگشته بفروشد. امروزه هم دولت و حکومت کنونی ماسک و سایر وسایل بهداشتی را صادر به چین یا احتکار کرده که آن ها را در بازار آزاد به چند ده برابر به مردم بیچار بفروشد. آری، تاریخ دارد تکرار می شود. تراژیک یا کمیک بودنش مهم نیست. مهم نتیجه ناگوار و وحشتناکیست که از آن عاید این مردم فلک زده می شود. پناه بر طبیعت و فراطبیعت!!