ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شیوع کرونا در ایران گسترده‌تر از گزارش‌های رسمی است»

واشنگتن پست نوشته است که مرگ‌ومیر در دو روز اخیر در ایران ۱۷ درصد افزایش داشته و مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا شیوع کرونا را پنهان کردند. وزیر بهداشت می‌گوید فاصله مرگ‌ومیرها بیشتر شده.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی تفصیلی نوشته است شیوع کروناویروس در ایران بسیار بدتر از گزارش‌های رسمی است که در ایران منتشر می‌شوند. این گزارش می‌گوید در دو روز اخیر مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران ۱۷ درصد افزایش داشته است. وزیر بهداشت ایران اما می‌گوید اوضاع بهتر است و فاصله مرگ‌ومیرها بیشتر شده. واشنگتن پست گفته است که مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران اماکن مذهبی را نبستند و به‌منظور شرکت مردم در انتخابات شیوع آن را پنهان کردند.

کروناویروس در ایران ـ عکس از آرشیو

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته چهارشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که کرونا ۹۲ نفر را در سراسر کشور کشته و شمار مبتلایان به این ویروس به حدود ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

اما روزنامه واشنگتن پست در گزارش تازه‌ای نوشته است که داده‌های به دست آمده از گروهی از بیمارستان‌های تهران نشان می‌دهد که کرونا بیشتر از آن‌چه دولت جمهوری اسلامی می‌گوید در ایران گسترش یافته است.

بنا به این گزارش براساس داده‌های مراکز درمانی بیمارستان‌ها در تهران، در شش روز منتهی به چهارشنبه ۱۴ اسفند، ۸۰ نفر کشته در اثر ابتلا به کویید ۱۹ گزارش شده است و این بیمارستان‌ها تنها بخش کوچکی از کل تهران را پوشش می‌دهند.

اطلاعات مربوط به بیمارستان‌ها توسط نریمان غریب، فعال ایرانی مستقر در بریتانیا، در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته است. او از کسانی است که از واکنش جمهوری اسلامی به شیوع کرونا انتقاد می‌کند و می‌گوید دولت ممکن است جزئیاتی را از مردم پنهان کند.

اشلی تویتی، متخصص بیماری‌های عفونی، براساس آمارهای موجود از تهران تخمین زده است که شیوع کرونا در ایران به ۲۸ هزار مورد رسیده است. تویتی که در مدرسه بهداشت عمومی دالا لانا دانشگاه تورنتو فعالیت می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که این تعداد افزایش یابد.

همچنین پرستاران از طریق تماس تلفنی از تهران و مشهد از شمار فزاینده مواردی که در آمار رسمی درج نشده‌اند، از جمله عفونت‌هایی که بر اساس علائمی که در سی‌تی اسکن تشخیص داده شده‌اند، خبر داده‌اند.

پنج پرستار که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفتند که برای جلوگیری از ایجاد هراس، برخی از افراد کادر پزشکی وادار شدند که ماسک نگذارند. آن‌ها از کمبود ماسک، دستکش و سایر وسایل محافظ سخن گفتند. به‌گفته این پرستاران به‌دلیل کمبود کارکنان پزشکی، برای رسیدگی به گسترش شیوع کرونا، آن‌ها را به بیمارستان‌های مختلف منتقل می‌کنند.

واشنگتن پست نوشته است که مقام‌های ایرانی اقداماتی انجام داده‌اند که احتمالاً شیوع کروناویروس در کشور را تسریع کرده است. به‌عنوان مثال، در روزهای نخست وقوع شیوع این ویروس در ایران، مقام‌های حکومتی از ایجاد قرنطینه خودداری کردند و از ایرانیان خواستند که در انتخابات شرکت کنند و از بستن اماکن مذهبی به روی عموم مردم چشم‌پوشی کردند.

کامیار علایی، استاد میهمان و متخصص بیماری‌های واگیر و سیاست بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد گفت مقام‌های ایرانی «نمی‌خواستند مردم را از مشارکت [در انتخابات] منصرف کنند. آن‌ها جدی بودن این بیماری را نادیده گرفته و نظام بهداشتی را گمراه کرده و اطلاعات نادرست دادند». در نتیجه، متخصصان پزشکی «آماده نشده بودند و بسیاری از پزشکان و پرستاران به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس به‌طور غیرمنتظره آلوده شدند». به‌گفته علایی «سوءمدیریت صریح و ارجح دانستن منافع سیاسی بر نگرانی‌های بهداشتی، منجر به شیوع این بیماری شد».

این در حالی است که روز گذشته (چهارشنبه) حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست هیئت دولت گفت مسئولان «از روز اول» درباره ویروس کرونا شفاف عمل کرده‌اند: «حرف‌های دروغ می‌زنند و نظرات دروغ منتشر می‌کنند؛ می‌گویند واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود، در حالی که از روز اولی که احساس کردیم ویروسی وارد کشور شده، همان‌وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد که همه آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شده و چیزی از مردم مخفی نشود.»

در گزارش واشنگتن پست به شیوع کروناویروس در میان مقام‌های ارشد حکومت نیز اشاره شده و آمده است که چندین نماینده مجلس و دست‌کم ۱۵ سیاستمدار فعلی یا سابق، از جمله معاون رئیس جمهوری، معاون وزیر بهداشت و مشاور رئیس قوه قضائیه نیز به این ویروس آلوده شده‌اند و یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز فوت کرده است.

در همین حال، پنج‌شنبه ۱۵ اسفند سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی مقابله با کروناویروس در ایران را «به مراتب بهتر و سازمان یافته‌تر از روزهای قبل» عنوان کرد و گفت: «فاصله مرگ‌ومیرها با موارد ابتلا و شناسایی شده، به شدت در حال افزایش است و تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.»

نمکی ضمن اعلام این که از امروز طرح «بسیج ملی مقابله با کرونا» در ۳ یا ۴ نقطه که بیشترین میزان آلودگی به کرونا را داشته‌اند، آغاز می‌شود، افزود: «در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گلوگاه‌های شهرهای آلوده به کروناویروس برای رفت و آمد و محدودیت در تردد افراد آلوده یا مشکوک، کنترل می‌شوند و افراد مشکوک یا مبتلا به کروناویروس، به مراکز قرنطینه اعزام می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • از طوفان توییتری #کروناوکشتارسیستماتیک

    *** #کروناوکشتارسیستماتیک یعنی کسر بسیار بزرگی از بدنه اجتماعی طوری لنگ نان است که نمیتواند خودش را قرنطینه کند و مجبور است بین سلامتی و سیر کردن شکم دومی را انتخاب کند. سلامت و بهداشت هم مانند هر بحث دیگری طبقاتی است. *** پروازها به چین لغو نشد، در مورد بیماران پنهان‌کاری شد و قم قرنطینه نشد. این یعنی کشتار. وقتی مجلس‌های حکومتی و دیدارهای حاکمین تعطیل شد اما استثمار کارگران و فرودستان نه، وقتی زندانی‌های سیاسی بدون هیچ امکان بهداشتی زندانی ماندند، این یعنی کشتار سیستماتیک. *** می‌گویید در خانه بمانید، دست‌های‌تان را بشویید و استرس نداشته باشید! این توصیه برا چه کسانی‌ست؟ کارگران؟ دستفروش‌ها؟ کارمندها؟ مسافرکش‌ها؟ کودکان کار سر جهارراه‌ها یا در کارگاه‌ها؟ یا برای نمایندگان مجلس‌ معززتان؟! *** صحبت از #کروناوکشتارسیستماتیک یادآور کارنامه‌ی طویل تبعیض‌ها و نابرابری‌هاست. انحصاری‌سازی تجهیزات درمانی و‌ کیت‌های تشخیص آن در دست اقلیت صاحب قدرت است و تل مبتلایان محبوس در زندان‌ها روایت‌گر این فاجعه‌اند که هر نوع اقدامی از دستگاه قضا تنها یک نوشتارست. *** در این سیستم زندگی تصویری واقعی از «مردن» است‌. اینجا مرگ زمام‌ زندگی را به دست گرفته، زیر پای زندگی را خالی می‌کند و آن را از معنای بالقوه‌اش جدا می‌سازد. این مرگ طبیعی نیست یا با اراده ما نیست. این یک قتل عام سیستماتیک است. *** مجلس به خاطر کرونا تعطیل شد. مسئولان به راحتی به کیت و امکانات درمانی دسترسی دارند. مردم باید مثل قبل به سر کار بروند یا اخراج شوند. مردم به سختی به کیت و امکانات درمانی دسترسی دارند یا اصلا ندارند. *** نسبت آنهایی که می‌خواهند #کرونا را با وحدت شکست دهند با کارگران، سربازان، زندانی‌ها و کودکان‌کار و زباله‌گردها و ... که از هرگونه قرنطینه محروم‌اند، چیست؟ *** این روزها ولایت مطلقه در حال تشکر است و ملیجک‌های تلویزیون ج.ا دوربین به دست در بخش‌های بیمارستان‌ها، با مدافعان وطن و مدافعان سلامت بستن به پرستاران از آنها شهید و جانباز می‌سازند. حال آنکه سال‌ها است که خواست پرستاران نادیده و صدایشان خفه می‌شود. *** ادامه فعالیت #سربازخانه ها به چه قیمت؟ جان جوانان را به خطر می اندازند دمای بدن سربازان را چک میکنن به هر کدام که احتمال میدهند به کرونا مبتلا شده است صرفا مرخصی میدهند. *** تنها راه گذر از شر بحران های اقتصادی، سیاسی، زیستی و ... که باهاشون مواجه ایم تغییر ساختار به یک سیستم جامعه گرا است. یا سوسیالیسم یا بربریت! *** جمهوری اسلامی در تمام این سالها سعی کرده از هر اتفاقی استفاده ایدئولوژیک کند. این‌بار هم بین دوراهی انجام به وظایفش و پیشبرد اهداف ایدئولوژیکش، قمار پرهزینه‌ای بر روی جان مردم کرده.

  • طوفان تویتری - #کروناوکشتارسیستماتیک

    طوفان تویتری - پنجشنبه ۱۵ اسفند - ساعت ۲۱ بوقت ایران کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است. مانند همیشه ناتوانی در مدیریت بحران سبب گسترش آن در شهر های مختلف گردید. این در حالی ست که ساختار موجود برای مقابله با این ویروس دارای نواقص زیادی است. پنهانکاری و عدم شفاف سازی و اولویت بندی ایدوئولوژیک حکومت موجبات آن را فراهم آورد تا مردم در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. حال با وجود اینکه ۱۲ روز از تایید مرگ دو مورد ابتلا به کرونا در کشور می گذرد، هیچ تمهیداتی برای اقشار مختلف مردم در نظر گرفته نشده است. بیمارستان ها مجهز نشدند، امکانات کافی در اختیار بیمارستان و پرستاران قرار نگرفته است، زندانی ها در شرایط نابسامان جسمی و روانی و بهداشتی قرار دارند، سربازخانه ها به فعالیت خود ادامه می دهند، کارخانه ها تعطیل نشده است، اقشار فرودستی که کسب و کار خود را تعطیل کرده اند از گذران زندگی خود ناتوانند، کودکان کار و کارتون خواب ها محکوم به مرگ اند و ... . ▪️پنجشنبه ۱۵ اسفند ساعت ۲۱ از #کروناوکشتارسیستماتیک می گوییم.

  • پرهیز از وحشت پراکنی, با اذعان به وخیم بودن اوضاع

    بدون هراس افکنی و وحشت پراکنی اما باید قبول کرد که اوضاع در ایران نگران کننده و بحرانی است. همه این بدبختی ها حاصل پنهانکاری دستگاههای امنیتی سپاه بود که مرتب شیوع این ویروس را مرگبار را قبل از ۲۲ بهمن و ۲ اسفند جنگ روانی دشمنان تلقی کردند. هیچ اقدامات پیشگیرانه ایی صورت نگرفت. پروازها به چین لغو نشد. قم را قرنطینه نکردند و الی آخر تا کار به اینجا کشیده شد. ببینید این اولین مورد روی زمین ماندن افراد مبتلا در خیابانها نیست.

  • صدای ما را از تالش بشنوید

    صدای ما را از تالش بشنوید این جان ماست که به هیچ نمی‌ارزد . قلب شهر ما ترک برداشته. تمامش لبریز شده است از بغض، سرشار شده است از خشم. سایه‌ها پچ‌پچ‌کنان می‌گویندمان نبینید، نپرسید و نگویید. چرا که می‌دَرَند، چرا که خفه می‌کنند. چه مانده اما برای از دست دادن؟ رؤیاهایمان را که قتل عام‌کرده‌اند، حال قصد جانمان را دارند. همان زمان که رییس دولتِ لبخند افاضه کرد که «تا شنبه اوضاع عادی می‌شود»، شستمان خبردار شد که فاجعه‌ای بی‌مرز در پیش است. بین وعده‌های او و گماشتگانش با هراس ما رابطه‌ای مستقیم برقرار است. هر زمان که او گفته همه‌چیز خوب می‌شود، ما فاجعه‌ای جان‌فرسا را انتظار کشیده‌ایم، و به‌خصوص اگر چاشنی پوزخند نیز به گفته‌هایش اضافه کند، دیگر می‌دانیم که کارمان ساخته است. صدای ما را از تالش بشنوید. چندین دهه است که می‌خواهند بیمارستانی را در تالش افتتاح کنند. اما آن‌قدر افتتاح نشد تا فاجعه به در خانه‌مان رسید. تنها بیمارستان دولتی شهر (بیمارستان شهید نورانی تالش) تجهیز نشد تا پرستاران شریف و جان‌فشان ما با جانشان قمار کنند. در گوشه‌ای، طفلی آقازاده که به اشارۀ مادرش غول‌های چراغ جادو، مدرسه‌ای برایش ساختند، لبخندبه‌لب از مثبت‌شدن تست کرونایش می‌گوید. در روزهای دلهره و تشویش فرودستان، از خواندن کتاب در خلوتی دنج و آرام می‌گوید، هم‌زمان اما مردم در درمانگاه‌های تالش تلف می‌شوند و در داروخانه‌ها زیر دست و پای هم می‌مانند. صدای ما را از تالش بشنوید. هم‌زمان که کیت آزمایش به تعداد کافی در تالش موجود نیست، نمایندگان در منزلشان تست می‌شوند و در سرنوشتی مشکوک و مشترک جواب تستشان مثبت می‌شود. در مجهزترین بیمارستان‌ها از خود عکس می‌گیرند و به سر در توییتر و اینستاگرام آویزانش می‌کنند و زیر سایۀ سرمایه و قدرتی که با مکیدن خون فرودستان به ارمغان آورده‌اند، شعار می‌دهند: «کرونا را شکست می‌دهیم.» به‌راستی چه شکست‌دادنی منظورشان است؟ سهم طبقات فرودست از این شکست‌دادن چیست؟ ما خوب می‌دانیم که این پیروزی فقط مختص خودشان‌ است و پس‌انداخته‌هایشان. سهم تودۀ رنجبَر تنها پوزخندی است و دعایی: «شما تحمل کنید خدا بزرگ است.» صدای ما را از تالش بشنوید. مسئولان شهر تالش در دخمه‌هایشان لمیده‌اند و سخنگوهایشان از پشت لپ‌تاپ و گوشی ژست مبارزه گرفته‌اند، فاجعه را عادی جلوه می‌دهند و شعار غرغره می‌کنند و بیانیه‌هایی تهدیدآمیز منتشر می‌کنند که در صورت انتشار اخباری از این دست تحت پیگرد قرار خواهید گرفت. نسخۀ اخلاق‌مداری برای مردم‌ میپیچند که «ملت مدارا کنید»، اما از خودشان چیزی نمی‌گویند. از آنچه که باید انجام دهند چیزی نمی‌گویند. نمی‌گویند تدبیرشان برای کارگرانی که بیکار شده‌اند و ته کشیده‌اند و بانک‌ها دارند ته‌ماندۀ حسابشان را خالی می‌کنند چیست؟ نمی‌گویند کجا پای دردهای پرستاران بیمارستان نورانی تالش نشسته‌اند که اکنون با کمترین امکانات موجود به جنگی نابرابر فرستاده‌اند و از دور با ماسک و دستکشی که این روزها برای مردم نایاب شده برایشان دست می‌زنند و هورا می‌کشند؟ کجای تاریخ پیگیر حقوق این پرستاران شده‌اند؟ صدای ما را از تالش بشنوید. مسئولان شهر ما فرصتی مناسب را بو می‌کشند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد، تا سر بزنگاه در قامت منجی شهر وارد شوند و تمام زحمات جان‌فشانان را به نام خود مصادره کنند و از مبارزه‌های نکردۀ خود مثنوی‌ها بسرایند. صدا ما را از تالش بشنوید. ما پیشاپیش تفهیم اتهام شده‌ایم. جُرممان نیز مشخص است. حکم را از بریم: کشف سیاهی و اقدام علیه امنیت فرادستان. صدای ما را از تالش بشنوید و بدانید که این‌جا هنوز انکار در دستور کار است.

  • نماینده مجلس: جسدها در قم تلنبار شده؛ قم و رشت را قرنطینه کنید

    نماینده مجلس: جسدها در قم تلنبار شده؛ قم و رشت را قرنطینه کنید «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده نقده هشدار داده اگر قم و رشت قرنطینه نشوند ایران در تعداد کشته شدگان کرونا در جهان رکورد دار می‌شود. به گزارش «ایران وایر»، این نماینده با انتشار پیامی در توییتر خود از «تلنبار شدن جسدها در قم» و «درماندگی مردم رشت» خبر داده و آن را نشانه ناکارآمدی صورت گرفته در اطلاع رسانی و هشدار به موقع دانسته است. حسین‌زاده ضمن انتقاد از قرنطینه نشدن قم به عنوان کانون انتشار ویروس کرونا نوشته: شهر‌ها را كه قرنطینه نكرديد، حالا كه در پيک زمان شيوع هستيم، دست كم قرنطینه خانگی در قم و رشت را الزامی كنيد تا در تعداد كشته‌شدگان ركورددار جهاني نشده‌ايم. بر اساس برخی گزارش‌ها، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از قرنطینه شدن قم جلوگیری کرده است. حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، در جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، قم را «آبروی اسلام» معرفی کرده و گفته، قرنطینه کردن قم باعث بهره گیری رسانه‌ای آمریکا خواهد شد. خودداری از قرنطینه شهر قم به عنوان کانون اصلی انتشار ویروس کرونا باعث انتشار این ویروس در ابعاد گسترده‌ای به بیشتر استان‌های کشور شده است. بر اساس آخرین آمار رسمی، ۳۵۱۳ نفر تاکنون به این ویروس مبتلا شده و ۱۰۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. آمارهای غیر‌رسمی از تعداد مبتلایان به این ویروس عددهای بسیار بزرگتری را نشان می‌دهند و متخصصان هشدارداده‌اند که تا آخر اسفند ممکن است ۴۰ درصد جمعیت تهران به ویروس کرونا مبتلا شوند

  • اعتصاب زندانیان ارومیه و تهدید اعتصابیون به اجرای حکم اعدام از سوی مسئولان زندان

    اعتصاب زندانیان ارومیه و تهدید اعتصابیون به اجرای حکم اعدام از سوی مسئولان زندان ▪️اردوی کار: در پی شروع ویروس کرونا در زندان ارومیە و انتقال ٤ نفر دیگر مبتلا بە این بیماری بە مراکز درمانی خارج از زندان، صدها زندانی محبوس در بند ١٥ این زندان دست بە اعتصاب زدند. زندانیان این بند روز گذشته از خوردن نهار خودداری کردند و نهار را کاملا پس فرستادند و همین منجر بە واکنش تند مسئولین زندان شد. ▪️بە گفتە یک زندانی، قاضی ناظر، مدیرکل و رئیس زندان ارومیە بە نزد زندانیان بند ١٥ آمد و خواهان شکستن اعتصاب شد اما با جواب رد زندانیان روبرو شد و بە همین دلیل آنها زندانیان را تهدید بە اجرای حکم اعدام کردند. ▪️در بند ١٥ زندان مرکزی ارومیە کە بند ویژە قاچاقچی ها بە ویژە قاچقچی های مواد مخدر است بیش از ٤٥٠ زندانی محبوس هستند کە ٤٥٪ آنها حکم اعدام دارند ▪️منابع حقوق بشری می گویند که تاکنون حدافل ١٠ زندانی مبتلا بە ویروس کرونا بە خارج از زندان ارومیە منتقل شدەاند کە یکی از آنها جانش را از دست دادە است

  • مضحکه‌ای حکومتی

    : آخرین ماه سال ۹۸، در کنار افزایش تورم نقطه‌ای در تمامی بخش‌های معیشتی، بهداشت و درمان، آموزش و فاجعه‌ی افزایش ۳۰۰۰ تومانی قیمت سوخت با شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی تماما سیاسی آن نیز پیوند خورد. اسفندماه سال جاری به‌جای صحبت پیرامون توان چانه‌زنی کارگران و مزدبگیران از برخورداری از حقوق حقیقی متناسب با گرانی‌های افسارگسیخته و خالی‌تر شدن سفره‌ی معیشت خود با روند اخراج‌ها و بیرون رانده شدن از چرخه‌ی کار بی‌ثبات پیشین روبه‌روست. در نیمه‌ی اسفند سال جاری، کماکان تکلیف افزایش مزد ۹۹ مشخص نیست و با اعلام طرح مستقیم ارسال بودجه به شورای نگهبان، وضعیت افزایش اعتبار هم‌سان‌سازی بازنشستگان کشوری نیز نامشخص است. دستفروشان، کارگران فصلی و باربری‌ها، جمعیت عظیم محروم از قراردادهای رسمی کار و پیک‌های موتوری درکنار معلمان حق‌التدریسی و دبیران آزاد آموزشگاه‌ها در صف نخست بی‌کاری ناشی از شیوع کرونا قرار گرفتند. کسادی بازار و کاهش نقدینگی موجود، اقتصاد ایران را در مرحله‌ی سراشیبی مناسبات سود و تزلزل جایگاه نظام اعتباری غالب در بازار قرار داده است. در کنار تمامی این موارد، عدم واریز ماه‌ها معوقات مزدی کارگران به لیست اخیر اخراج‌ها و پروبال شدن جمعیت بی‌ثبات‌کاران و بیکار شدگان نیز افزوده است. «کرونا» در مقام یگانه ادله‌ی فلج بودگی فروپاشی اقتصادی ایران جا زده شده است و دست کارفرمایان و سرمایه‌گذاران را در اخراج یا آنچه «تعدیل نیروی کار» نام‌گذاری کردند، باز می‌گذارد. پس از اعلام اخراج کارمندان آژانس‌های هواپیمایی چون «الی گشت» و «علی‌بابا»، بی‌شمار شرکت‌های خصوصی و تبلیغاتی نیز به دایره‌ی عظیم «خلوت‌سازی محیط‌کار» پیوستند. در این میان وضعیت بازار نشر و حوزه‌ی کتاب نیز در قعر ماجرا قرار دارد. به تعویق افتادن زمان نمایشگاه کتاب ۹۹ و گرانی روزافزون قیمت کاغذ که از اسفند ۹۶، سیر صعودی خود را طی می‌کند، کتاب‌فروشی/انتشارات نام‌آوری را به عرصه‌ی تعطیلی کشاند. نشرهای ویستار، نی، رود، طهوری، مثلث، آسیا، ویستا، مهرگان در کنار دو کتاب‌فروشی بین‌الملل و رشد اهواز، در زمره‌ی قدیمی‌ترین مراکز تعطیل شده طی ۲ سال گذشته بودند. کارگران چاپخانه‌ها، نیروی کار موجود در انتشارات، انباردارها و بخش فروش کتاب در کنار جمع‌آوری بیش از پیش دست‌فروشان کتاب‌های «افست» و چاپ قدیم در خیابان انقلاب، بازار کتاب را نیز با تعطیلی ویران‌گری مواجه کرده است. ناکارآمدی‌های سیاسی و مدیریتی حاکمیت جمهوری اسلامی در قبال اپیدمی کرونا و از سویی، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تداوم وضعیت اضطراری موجود تا آغاز فصل گرما، هیچ چشم‌اندازی از برقراری بقا و حق بهره‌مندی از یک معیشت حداقلی را در برابر جمعیت مزدبگیر قرار نمی‌دهد. در این میان صحبت از طرح برخورداری از بسته‌های حمایتی دولت نیز به مضحکه‌ای حکومتی شبیه است. چنین طرحی که در برابر جمعیت ۶۰ میلیونی زیر خط فقر ایران با رویکرد «عدم تخصیص» بسیاری از مشمولان به‌میان آمد، حتی در ساحت گفتمانی مجلس و هیئت دولت نیز بررسی نمی‌شود. طرحی که از ابتدای امر، جز برای پوشش دروغین رسانه‌ای و «محتوا به وقت بحران» تولید نشد.

  • سرباز بی‌تفنگ؛ پزشک بی‌ماسک

    سرباز بی‌تفنگ؛ پزشک بی‌ماسک ✍️ دکتر لادن زینلی (متخصص بیماریهای عفونی) ▪️این روزها دائما در حال ویزیت بیماران کرونایی هستم. یعنی سرباز خط مقدم این جبهه جنگ با کرونا. سالهای جوانی‌ام را درس خواندم. اکنون که این بیماری ویروسی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی من دامن دنیا را گرفته وقت آن است که بنده رسالتم را انجام دهم. اما در این جبهه تفنگ ندارم. تفنگ من ماسکی است که باید بر چهره بگذارم که درگیر نشوم و خانواده‌ام را درگیر نکنم. ▪️امشب از جبهه کمی فاصله گرفتم و رفتم به دنبال خرید تفنگ، اما گیر نیامد. تازه، فروشنده گفت: خانم این ماسک فقط برای پزشکان است. گفتم: منم همان پزشک بینوا هستم، همان فراری از مالیات، همان سوژه طنز مدیری، همان پولدوست بی‌رحم، همان که تافته جدا بافته بودم. گفت: خانم دکتر چونکه پزشکی پس میتوانم برایت تا آخرای هفته آینده ماسک بیارم اما آیا قیمت ماسک را میدانی؟ گفتم: مگه ۴۰۰۰ تومان بیشتره؟ گفت: زهی خیال باطل ۸۵ هزار تومان. خب با خودم فکر کردم حداقل روزی دو تا باید مصرف کنم میشود ۱۷۰ هزار تومان. گفتم به درک آقا ۲۰ عدد برایم بیار اگر حقوقم را دادند دوباره میام و میگیرم. گفت: نه نمیشه ؛ ۵ عدد برایت میارم. و تازه کلی منت گذاشت که خیلی گرونتره و من دارم برای شما ارزون حساب میکنم. اما من که به عمرم کاسبی نکرده بودم بلد نبودم چانه بزنم کلی تشکر کردم و بیعانه گذاشتم و آمدم بیرون. ▪️ولی سوالی دارم، آیا سرباز را در جبهه بی‌تفنگ رها میکنند و میگویند: اگر بدون تفنگ نمیتونی با مشت و لگد دشمن را از بین ببری، خودت میدانی برو تفنک بخر ؟؟ من آن سرباز امروزم همان زن ضعیفه که ارزشم نصف مرد است اما الان سربازم و هم دوش سربازهای مرد دارم میجنگم. ▪️سالها درس خواندم که سرباز صفر نشوم. چقدر احمق بودم. ای کاش پشکل فروخته بودم. راستی الان میدانید کود چقدر گرون است؟ اما مغز و دانش من هیچ نمی‌ارزد. ▪️این دق‌نامه‌ی من است. دق‌نامه‌ی پزشکی جوان و خسته که تفنگ (ماسک) ندارد، لباس رزم ندارد، تست کرونا هم نداده، حتی پدر و مادرم هم در این دنیا نیستند که برایم دعا کنند..

  • جان زندانیان در خطر است

    جان زندانیان در خطر است ▪️اردوی کار: خبرهایی که از زندان ها می رسد در این شرایط گسترش ویروس کرونا بشدت دلهره آور است. بندهای زندان تاکنون ضدعفونی نشده است. تنها دیروز یک دستکش و یک ماسک ساده به زندانیان تحویل داده شده که عملاً هیچ کارایی برای حفظ سلامت زندانیان ندارد. در بند هشت برای نزدیک به ۱۲۰ نفر زندانی تنها سه توالت و دستشویی وجود دارد و کوچکترین ماده و یا ژل ضدعفونی کننده ای در اختیار زندانیان قرار ندارد. ▪️سلامت جانی زندانیان در خطر است و مسئولیت آن تماماً به عهده حاکمیت است. نهادهای مسئول باید سریعاً و بدون هیچ هذر و بهانه زندانیان را مرخص کنند.

  • " با فاجعه مواجهیم"

    پیام ارسالی دکتر بصیری از تالش ▪️هر روز در تالش شاهد فوت چند نفر از همشهریان خود هستیم که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند؛ از طرفی ورودی و خروجی بیماران در بیمارستان شهید نورانی تناسب ندارد. یعنی بیماران ورودی به بیمارستان فوق العاده زیاد شده و بستری هم زیاد است. به جهت اینکه هر بیمار هم حداقل یک هفته تا ۱۰ روز باید بستری شود، عملاً تمامی تخت ها اشغال و یا در حال پر شدنند و خروجی و ترخیصی کم. اگر همین منوال ادامه یابد و مراجعه زیاد بشود که شده با فاجعه مواجهیم. اگه در یک شهر مثلاً صد هزار نفری ۱۰ درصد مبتلا بشود، یعنی ۱۰۰۰۰ نفر و ۲۰ درصد آنها احتیاج به بستری داشته باشند، یعنی ۲۰۰۰ نفر ، با توجه این امکانات محدود و اندک، ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد.

  • سقوط نظام درمان بدون پایه بهداشت

    تست تاب‌آوری کرونا/ کلاپس (سقوط) نظام درمان بدون پایه بهداشت ▪️امروز تکرار درس‌های علوم پایه بهداشت پارک برای کادر درمان خانه‌نشین بد نیست. ▪️برای همه کسانی که در روزگار شُکوه باغ شِکوه ما را سیاهنمایی میدیدند، ناراحتم زیرا امروز همه ما شبیه هم هستیم. ▪️اصالت پیشگیری بر درمان یک درس اول در بهداشت علوم پایه بود. ▪️ما در ابتدای طرح تحول معتقد بودیم آنچه طرح تحول سلامت نام گرفت فقط توزیع عادلانه تر درمان بود و نه سلامت. ▪️ایران پیشتاز ایجاد شبکه خانه بهداشت در منطقه بود. ▪️اگر ما به جای طرح تحول سلامت و ایجاد کلینیکهای فوق تخصصی به گسترش شبکه بهداشتی کشور همت گماشته بودیم و بودجه درمان رایگان به بهداشت رایگان داده میشد امروز در بدیهی‌ترین اقلام بهداشتی مساله نداشتیم. ▪️طرح تحول نظام بهداشت میتوانست امروز زنجیره درمان خانگی مان را فراهم کند تا با تأمین لجستیک سازمان‌یافته، تعداد تختهای بیمارستانی را با تختهای خانگی گسترش فیزیکی بدهیم. ▪️ما هنوز هم معتقدیم در میانه فاز درمان هم که یک مرحله بعد از بیماریابی ست، هنوز درمان از پیشگیری آغاز میشود. ▪️درمان را نمیشود از پیشگیری جدا کرد و این مساله تابع معکوس هم دارد. ▪️یعنی اگر بیمار مبتلا به جامعه کاملا بهداشتی برگردد، قدرتمندترین نظام بهداشتی هم شکست میخورد، این همان اصل وجودی قرنطینه است. ▪️تفاوت نظام بهداشتی با نظام درمانی در تعریف قرنطینه است. قرنطینه خانگی و قرنطینه بیمارستانی. ▪️ما حتی با بیمارستان صحرایی به علت محدودیت فضای فیزیکی و‌ پرسنلی امکان گسترش شگفت‌آور تختهای بیمارستانی را نداریم. ▪️اگر آموزش که پایه بهداشت پیشگیری‌ست را خوب بنیانگذاری میکردیم، امروز محتاج شبنم نمیشدیم. ▪️امروز باید به جای تلاش برای بیماریابی به ایجاد امکانات برای پیاده کردن اصول بهداشتی توسط مردم اقدام کنیم. ▪️ما بعد از ۱۵ روز از اعلام بحران کرونا در فاز الکل و ماسک دست و پا میزنیم و این همان حباب طرح تحول سلامت است که ترکیده است. ▪️بودجه‌ای که باید صرف بهداشت میشد در تهیه پروتز و استنت رایگان اتلاف شد و امروز همه فهمیده‌اند که بازتولید علم با ۱۰۰۰ مقاله در روز نمیتواند فقدان نظام بهداشتی را جبران کند. ▪️باید به دانشکده بهداشت برگردیم. ▪️باید به پزشکان جامعه‌نگر برگردیم، ▪️باید موانع تحقیقات علمی اپیدمیولوژیک را برداریم. ▪️باید ملاک مدیریت را از فوق تخصص‌های فیک به کارنامه تحقیقات جامعه نگر بهداشتی تغییر بدهیم. ▪️آمار بیشترین پیوند اعضا و جراحی پیشرفته و تولید نانو ذرات پزشکی ملاک توسعه پزشکی نیست. ▪️گزارش پرطمطراق حمل قلب پیوندی با هلیکوپتر جنگی، اعتراف به سیاست طبی روبنایی بود. ▪️توسعه را در میزان گسترش آب لوله‌کشی و تأمین غذای بهداشتی و مراکز سلامتی باید جستجو کنید. ▪️نوبل پزشکی ایران را به تحقیقات بر بیماری‌های رایج همه‌گیر باید اهدا کنیم و یادمان باشد بزرگان تاریخ طب ایران یلدا و قریب اپیدمیولوژیست بودند و طب ایران با سپاه دانش بهداشت و خانه بهداشت در دهه ۴۰ سرآمد منطقه شده بود نه با بیمارستانهای فوق تخصصی مدعی نانو‌ ذرات... ▪️کاش به جای آمار روزمره کلینیک فوق تخصصی از آمار ماهانه کلاسهای بهداشت مساجد و مدارس نشست خبری میگذاشتیم. تحول نظام سلامت بزک کردن ریشه بیمار نظام بهداشتی بود ما باید ساختار نظام بهداشتی را بازآرایی میکردیم تا در برابر تست تاب‌آوری کرونا خم نمیشدیم. ▪️هر وقت ماسک و الکل و گان را توانستیم تولید کنیم، از طرح تحول نظام بهداشت به جای تحول سلامت حرف بزنیم./منبع: كانال صداى حقوق بالينى ۹۸/۱۲/۱۵

  • پیش بینی ابتلای ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران به ویروس کرونا تا پایان اسفند از سوی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا

    پیش بینی ابتلای ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران به ویروس کرونا تا پایان اسفند از سوی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ▪️روزنامه ایران، مورخ ۱۵ اسفند نوشته: «به گفته دکتر مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ویروس کرونا بشدت در حال گردش است و چون یک فرد همزمان با ابتلا به این بیماری می تواند ۴ نفر را آلوده کند تخمین می زنیم؛ ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران تا آخر اسفند ماه به ویروس کرونا مبتلا شوند.» ▪️این برآورد آماری وحشتناک با لحاظ امکان مرگ ۳.۴ درصد به معنای آن است که حداقل حدود ۱۰۰ هزار نفر در تهران جان خود را از دست می دهند.

  • اعتراض به عادی جلوه دادن شرایط رشت در بحران کرونا

    ▪️▪️جلسه پزشکان بیمارستان رازی رشت؛ اعتراض به عادی جلوه دادن شرایط رشت در بحران کرونا:▪️▪️ تعارف نداریم. تنها دیروز صبح در بیمارستان رازی رشت ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا فوت کردند ▪️در بیمارستان رازی روزانه ۲۵ بیمار بستری می‌شوند و ۱۱ بخش بیمارستان (از ۱۲ بخش) از بیماران کرونایی پر شده است و حدود ۱۷۰ بیمار بستری هستند ▪️در بیمارستان تامین اجتماعی رشت حدود ۱۳۰ بیمار مشکوک به کرونا بستری است ▪️هر بیمارستان خصوصی رشت حدود ۴۰ بیمار مشکوک به کرونا بستری دارند ▪️در سطح رشت حدود ۳۰۰ بیمار مشکوک به کرونا بستری است. براساس آمار چندروز قبل، در سطح استان گیلان حدود هزار بستری مشکوک داشتیم.

  • طاهر

    مرگ ومير كرونا چيزي حدود سه درصد برآورد ميشود،آقاي وزير انتظار دارد مرگ ومير وبهبودي برابر باشد يا مرگ بيشترباشد؟ اين چه حرفي است كه ايشان ميزند!!! ميگويد: تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.