ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره جنوبی پیشنهاد تهاتر دلارهای مسدود شده ایران را رد کرد‎

کره جنوبی پیشنهاد ایران مبنی بر تهاتر نزدیک به ۹ میلیارد پول بلوکه را با کالاهایی چون خودرو، مواد اولیه، لوازم خانگی، قطعات خودرو ،پتروشیمی و کاغذ و پزشکی رد کرده است

ٰرئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد؛ کره جنوبی به‌رغم توافق پیشین از مبادله دلارهای ایران با کالا خودداری کرده و پیشنهادات ایران را در این زمینه رد کرده است. او از احتمال شکایت بانک مرکزی از کره جنوبی خبر داده است.

پرچم‌های کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران ـ عکس از شاتر استاک

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد «براساس شنیده‌ها» بانک مرکزی ایران در حال فراهم کردن مقدماتی‌ست تا از کره جنوبی به خاطر آزاد نکردن پول‌های ایران شکایت کند.

حسین تنهایی، رئیس اتاق ایران و کره جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا گفته شکایت از کره «زمانبر» خواهد بود و پیشنهاد داده ایران تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا صبر کند:

«پیشنهاد ما این است که تا ماه نوامبر صبر کنیم تا نتیجه انتخابات امریکا مشخص شود چراکه در صورت کاهش فشار تحریم بر ایران روابط بین ایران و کره به حالت عادی بر می‌گردد. باید توجه داشته باشیم که گفته می‌شود احتمال اینکه ترامپ برنده انتخابات نشود زیاد است و اگر بایدن رییس جمهور امریکا شود، می‌توان انتظار داشت فشار تحریم‌ها بر ایران کمتر شود. بنابراین منطقی است که تا نوامبر برای شکایت از کره جنوبی صبر کنیم».

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی مبلغی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در نزد کره جنوبی بلوکه شده که اتاق بازرگانی ۸,۵ میلیارد دلار را تایید کرده است. او تایید کرده که سئول با وجود توافق‌ قبلی با ایران، حالا به بهانه این‌که پول‌های ایران متعلق به بانک مرکزی ا‌ست، بازگرداندن این پول از طریق تهاتر را رد کرده است.

حسین تنهایی توضیح داده:

«پیشنهادات متعددی به کره‌ای‌ها برای بازگرداندن پول‌های ایران داشته‌ایم. یکی از پیشنهادات ما بحث تهاتر این پول با کالاهایی مانند خودرو، مواد اولیه، لوازم خانگی، قطعات خودرو ،پتروشیمی و کاغذ و پزشکی و ...بوده که با این کالاها می‌توان بخشی از این پول‌های ایران را تهاتر کرد. پیشنهاد دادیم در هر دو کشور بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی موضوع تهاتر را دنبال کنند تا مشمول تحریم‌ها قرار نگیرند اما کره‌ای‌ها موافقت نکردند و گفتند از آنجایی که این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است نمی‌توان از این مسیر، این اقدام را انجام داد».

پیشتر اعلام شده بود ایران و کره‌جنوبی بر سر بازگرداندن پول‌های ایران از طریق تهاتر به توافق رسیده‌اند و قرار است در مرحله ابتدایی بخشی از پول‌های ایران از طریق خرید دارو برگردد. یک خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) نیز به نقل از یک منبع مطلع از توافق کره جنوبی و ایران برای تشکیل کارگروه مشترک بین دوکشور خبر داده بود.

مطابق با اعلام رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، این کشور وعده داده بود دست کم ۵۰ میلیون دلار را از طریق اقلام دارویی به ایران بازگرداند اما تاکنون حتی ۲ میلیون دلار نیز بازگردانده نشده است. کره جنوبی اخیرا گفته بود یک محموله ۵۰۰ هزار دلاری دارو را برای ارسال به ایران آماده کرده اما ایران که پذیرش این محموله را به موافقت وزارت بهداشت منوط کرده هنوز نتوانسته این مبلغ را آزاد کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    آقا رضا در مورد سفر ظريف به بيروت و وعده كمك مالي ودرماني و عمراني ايران به عروس خاورميانه چيست ؟ حق مسلم در اينجا مربوط به مردم كدام كشور است؟

  • طاهر

    آقا رضا اگر خيلي به فكر حق مسلم مردم هستي برويد و به كساني اعتراض كنيد كه همين جا در كشور خودتان حق مسلم كارگرها وكارمندان زحمتكش و مظلوم را ميدزدند وبه آدمخوارهاي نيابيتيشان ميدهند يعني پول وثروتي را كه موجود است از دهان آنها در اين وضعيت فلاكت بار ميگيرند و به بيروت ودمشق و يمن و....ميدهند تا شكمهاي اون انسان نماها را پركنند وگرنه كره امروز اين پول را نده فردا روزي بدون شك با سودش مجبوره برگردونه ،آدرس اشتباه نده اون پول هم جايش امن است هم مبالغش معلوم و خيلي هم خوب كاري ميكنه كه امانت مردم را دست دزدهاي وطنفروش خيانتكار نميده.

  • Reza

    ۱ِوزارت بازرگانی نباید زمان را از دست بدهد و به امید شکست ترامپ خیال بافی کند.این پروسه بعد از شکایت کلی زمان میبرد پس منطقی این است که همین امروز از کره خر جنوبی شکایت شود. ۲ِوزارت بازرگانی و هر ارگان دیگری که مسول است باید جدا و شدیدا هر گونه واردات از این کشور را ممنوع کنند. وقتی این حجم طلب مالی از کشوری را نتوان گرفت نشان از ضعف و ناتوانی آن حکومت است. دولت و حکومت باید حق مسلم مردمش را از بیگانگان بگیرد.

  • وحید

    این دیگه ظلمه که حتی حاضر نیستن به ایران به ازاش جنس و دارو بده دارو که دیگه تحریم نیست ، این دیگه جنایت میشه