ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵ وکیل دادگستری: اعدام نوید افکاری خلاف دادرسی عادلانه بود

روابط عمومی دادگستری استان فارس اعلام کرد نوید افکاری پیش از اعدام از اجرای حکم خود مطلع بوده و مطالب منتشر شده درباره او یا از سر «عدم اطلاع» است یا «نشانه غرض‌ورزی سیاسی». خانواده او این ادعا را رد می‌کنند.

۱۵ وکیل دادگستری ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اجرای حکم اعدام نوید افکاری را خلاف اصول دادرسی عادلانه و موازین قانونی و سلب کننده حق دفاع توصیف کردند. به گفته این وکیلان، قوه قضاییه ایران به‌ جای عمل به وظایف قانونی خود از جمله استقلال قضایی و برقراری عدالت و احقاق حقوق عامه، به دستگاه سرکوب حکومت تبدیل شده و به صدور احکام سنگین و غیرانسانی مبادرت می‌کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

هم‌زمان با انتشار این بیانیه، روابط عمومی دادگستری استان فارس هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نوید افکاری پیش از اعدام از اجرای حکم خود مطلع بوده و مطالب منتشرشده درباره این زندانی سیاسی یا حکایت از «عدم اطلاع انتشار دهندگان» دارد یا «نشانه غرض‌ورزی سیاسی» است.

در بیانیه ۱۵ وکیل دادگستری اما با اشاره به عدم رعایت موازین دادرسی عادلانه درباره نوید افکاری آمده: 

«[نوید افکاری] حسب روال و عرف قضایی محاکمه نشد، زیرا دلایل اثبات اتهام غیرواقعی و منطبق با قانون دادرسی کیفری نبوده و به درخواست‌های مکرر وی، خانواده و وکلای ایشان برای ارجاع اثبات شکنجه و آثار ناشی از آن به پزشکی قانونی توجهی نشد و این درخواست هرگز مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفت.»

وکیلان امضاکننده این بیانیه همچنین بر این نکته تأکید کرده‌اند که فرآیند دادرسی برای نوید افکاری حتی در تضاد با قوانین جاری ایران صورت گرفته و برخی قراین از جمله فایل صوتی آخرین تماس این زندانی سیاسی از زندان عادل‌آباد شیراز، شائبه شکنجه و ضرب و جرح او پیش از اعدام را تقویت می‌کند.

این بیانیه به امضای شماری از سرشناس‌ترین وکیلان دادگستری ایران از جمله مهرانگیز کار، محمد مصطفایی، حسین احمدی نیاز، محمد مقیمی، حسین رئیسی، مهناز پراکند، موسی برزین، نقی محمودی، شیلان بیگ زاد، احسن حسن پور، نگار مصری، مهدی هوشمند رحیمی، مسعود اخترانی تهرانی، مزدک اعتمادزاده و حسین مهراندیش رسیده است.

روابط عمومی دادگستری فارس اما در اطلاعیه‌ روز چهارشنبه ۲۶ شهریور خود ادعا کرد که پرونده نوید افکاری در چندین «مرجع صالح قضایی» و با بررسی قضات متعدد مورد بررسی قرار گرفته و جلسات دادگاه این زندانی سیاسی نیز با «حضور وکیل و به صورت علنی» در دادگاه کیفری تشکیل شده است.

این در حالی‌ست که یک منبع مطلع از وضعیت نوید افکاری در روزهای پیش از اعدام او در گفت‌و‌گو با زمانه اعلام کرده بود این زندانی سیاسی و برادرانش هنگام بازداشت و تا زمان اخذ اعتراف اجباری زیر شکنجه در اداراه آگاهی و اداره اطلاعات شیراز نه تنها از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند بلکه علی‌رغم اینکه نوید، وحید و حبیب افکاری در جلسه اول دادگاه از قاضی خواسته بودند تا دست‌کم از جلسات دادگاه «فیلم‌برداری» شود، قاضی درخواست آنها را رد کرده است.

روابط عمومی دادگستری استان فارس اما در ادامه بیانیه خود مدعی شده است که به «مرحوم افکاری» اعلام شده قبل از اجرای حکم خواستار ملاقات حضوری است یا تماس تلفنی که او اعلام می‌کند صرفا تقاضای تماس تلفنی با خانواده را دارد و برای این موضوع شماره موبایلی را اعلام و با خانواده خود صحبت می‌کند.

در مواد ۳۴ و ۳۵ آیین‌نامه جدید نحوه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو و جرح، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا محل‌های معین (۱۳۹۸) اما چنین آمده است:

ماده ۳۴ـ پیش از اجرای حکم، پزشک قانونی یا پزشک معتمد در حضور قاضی اجرای احکام کیفری محکوم را معاینه و در خصوص فقد مانع برای اجرای حکم اعلام نظر می‌کند.

ماده ۳۵ـ در صورتی که از نظر وضعیت جسمی مانعی برای اجرای حکم نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری به محکوم اطلاع می‌دهد تا ‌چنان­چه تقاضای ملاقات با افرادی را دارد، اعلام کند. در صورت تقاضای ملاقات، افراد مورد نظر محکوم به تشخیص قاضی اجرای احکام کیفری و در صورتی‌ که قبول تقاضا موجب تأخیر اجرای حکم نشود، به زندان دعوت می‌شوند و رئیس زندان یا معاون او موجبات ملاقات محکوم با آنان را وفق دستور قاضی اجرای احکام کیفری فراهم می‌‌آورد. در صورت ضرورت از مترجم استفاده می‌شود.

ماده ۳۵ درباره اینکه متهم می‌تواند به جای ملاقات، تماس تلفنی بخواهد سکوت کرده است و مشخص نیست قاضی چرا پیشنهاد تماس تلفنی را هم مطرح کرده است؟

دادگستری استان فارس برای اثبات ادعای خود تصویر برگه‌ای که گفته می‌شود متن صورت‌جلسه‌ میان شش نفر از مقام‌های زندان و نوید افکاری است را نیز ‌همراه اطلاعیه خود منتشر کرده است. صورت‌جلسه‌ای که فاقد سربرگ است و در آن هیچ اشاره‌ای به زمان اجرای حکم نشده است:

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این اطلاعیه همچنین در مورد اجرای مجازات مرگ در ماه محرم گفته است در این مورد هیچ قانون، دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای که تکلیف کند در ماه محرم نباید حکم قصاص اجرا شود، وجود ندارد. 

منابع نزدیک به خانواده افکاری اما این صورت‌جلسه و همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی دادگستری استان فارس را «بی‌اساس» خوانده و بار دیگر اعلام کرده‌ است نوید افکاری در آخرین تماس خود، اطلاعی از اجرای حکم اعدام نداشته است.

طرح این ادعا در مراجع قضایی فارس در حالی‌ست که مهدی محمودیان، فعال سیاسی و عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان روز دوشنبه ۲۴ شهریور و دو روز پس از اعلام خبر اعدام نوید افکاری یک فایل صوتی از او را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد که نشان می‌داد این زندانی سیاسی حتی ساعاتی پیش از اعدام از اجرای این حکم بی‌خبر بوده است.

در این فایل‌ صوتی که تاریخ ضبط آن شامگاه جمعه ۲۱ شهریور اعلام شده (بود)، نوید افکاری می‌گوید که مسئولان زندان به او اعلام کرده‌اند قرار است هر سه برادر به تهران منتقل شوند.

گذشته از موارد بالا و با وجود اینکه نوید افکاری در روزهای پیش از اعدام بارها اعلام کرده بود اعترافات اجباری اخذ شده از او زیر شکنجه شدید صورت گرفته، دادگستری فارس در اطلاعیه خود همچنان این اعترافات اجباری را «اقرارهای صریح» قلمداد کرده و با استناد به فیلم‌ها و شواهد مخدوش که هیچ‌گاه از سوی قوه قضاییه ایران به صورت کامل منتشر نشده، اعلام کرده است ادله قضات برای صدور رأی در پرونده این زندانی سیاسی بر اساس «بررسی‌های فنی مخابراتی و شواهد و [شهادت] شهود» بوده است.

از سوی دیگر دادگستری استان فارس در اطلاعیه خود بار دیگر بدون اشاره به اتهامات سیاسی مطرح شده علیه برادران افکاری از جمله «تشکیل گروه» و «محاربه» (حبیب افکاری، بردار بزرگ‌تر نوید و وحید که سه ماه بعد از آنان بازداشت شده، با این اتهام به تحمل ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم است)، سعی کرده اعدام نوید افکاری را «قصاص» جلوه دهد تا از این طریق اجرای حکم این زندانی سیاسی را توجیه کند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی کافر

    خاک بر سر شما وحشی های ادمخوار. شما با این گندکاریتان چه جوابی برای مادر نوید دارید؟ ما نوید را فراموش نخواهیم کرد. نوید های زیادی در راه هستند. متاسفانه ایران در حال حاضر بدست مسلمانان عقب افتاده ای که از حقوق انسانی هیچ چیز نمیدانند کنترل میشود. ولی روزی میرسد که ایران دوباره روی صلح و دوستی را خواهد دید و نویدها نوید ازادی سر میدهند.

  • حقیقتگو

    اعدام کردن ها به اختیار ....موشک پرانی به سمت هواپیمای اوکراین هم به اختیار ...دستگیری های فله ای مردم هم به اختیار ...شکنجه وضرب شتم درزندان ها هم به اختیار ...شلیک گلوله به کولبران را هم به اختیار ...برچسب زدن ودستگیری دانشجویان و وکلا و هنرمندان ونخبه گان هم به اختیار...واگذاری چنین اختیاراتی به اقشار جنایتگر وشکنجه گران چه فردی بوده است ؟ شخص اخوند خامنه ای و قوه قضائیه اش !! اگربرحسب پیشبردن اموری اختیار تام به وکیل تان میدهید پس هرآنچه وکیل تان انجام میدهد باید بپذیرید وحتی ازوکیل تان دفاع خواهید کرد...بدون هیچ شک شبهی چینی ها اجرائی کردن قرارداد 25 ساله با حکومت اخوندی منوط به شستوی کامل ایران از مخالفان به هرشکل وفرمی وایجاد خفقان فرای تصور است که حالا مجلس یازدهم نشینان و رئیس جمهورنظامی شان با حمایت کامل خامنه ای درصدد اجرای اعدام کردن آنچنانی هستند...اگرهمسایه قلدری فرزنتان را بدفعات مورد ضرب وشتم قراردهد و کتک بزند وقلدربودنش را به رخ تان بکشد شما هم تنها به فهاشی کردن و انتقاد کردن پسنده کنید زیرا بشدت ترسو هستید این اعمالتان منجر به ضرب وشتم شما ودیگرفرزندان تان و حتی همسرتان خواهد شد...درحقیقت محض خامنه ای وشرکاء با اعدام کردن نوید افکاری منتظر پاسخ عملی قاطع مردم دراین مورد می باشند واگر مردم هم به چارزدن وانتقادها ی مطبوعاتی وااینترنتی باد هوائی پسنده کنند ...درحقیقت به حکومت اخوندی ثابت میکنند که تنها پیکرهای انسانی دارند و باید منتظر اعدام های انچنانی فرزندانشان باشند...

  • Farid

    فقط در حکومت ملاها اتفاق می افتد! دزدان میلیاردی بیت المال و جنایتکاران و فاسدانی مثل بابک زنجانی و مرتضوی و رحیمی وبرادرریس جمهور اعتدالی ؟! و حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی و قاری قرآن مشهور مدتی در هتل زندان بسر میبرندوبعد عفومیشوند! و جوانانی مثل نوید افکاری بخاطر شرکت در تظاهرات مورد شلاق و شکنجه و تحقیر و آزارخود و خانواده قرارمیگیرند و در نهایت شبانه بقتل رسیده و دفن میشوند و بازماندگانش از عزاداری منع و تهدید میشوند سکوت اختیار کنند!!