ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن روانه زندان شدند

بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران برای تحمل حکم حبس‌شان به زندان اوین منتقل شدند. این سه نفر پیش‌تر و در تاریخ یکم تیرماه امسال به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند اما اجرای حکم آنها تا تاریخ پنج مهرماه به تعویق افتاد.

خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه پنجم مهرماه از انتقال بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران به زندان اوین برای تحمل حکم حبس‌شان خبر داده است. این سه نفر پیش‌تر و در تاریخ یکم تیرماه امسال به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند اما اجرای حکم آنها تا تاریخ پنج مهرماه به تعویق افتاد.

کیوان باژن، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی سه عضو کانون نویسندگان ایران به پانزده سال و شش ماه زندان محکوم شدند.

کانون نویسندگان ایران اما در روز هشتم دی‌ماه ۹۸ اعلام کرده بود شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر حکم بدوی رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را عیناً تایید و حکم کیوان باژن را کاهش داده است.

هر یک از سه نویسنده در دادگاه بدوی که روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال زندان محکوم شدند.

مصادیق اتهام‌ها عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ی داخلی کانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ ۵۰ ساله‌ کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو است.

براساس حکم صادر شده از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، هر کدام به شش سال حبس و کیوان باژن به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

خبرگزاری هرانا اما نوشته این سه عضو کانون نویسندگان، روز شنبه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین ابتدا بازداشت و سپس جهت اجرای حکم به زندان منتقل شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران اما اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته به صدور حکم زندان برای رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای این احکام را سرکوب‌گرانه خواند.

در بخشی از بیانیه کانون نویسندگان ایران آمده بود:

«این فقط محاکمه‌ و محکومیت سه نویسنده نیست. تنها محاکمه‌ کانون نویسندگان ایران هم نیست. محکومیت همه‌ نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.»

کانون نویسندگان ایران همچنین در ادامه بیانیه خود تأکید کرده بود: 

«هر دادگاهی که حتی با اندکی عدالت و استقلال همراه باشد و ذره‌ای حق انسان در آن رعایت شود نیز این نوع «مستندات» را نه ادله‌ جرم بلکه بهانه‌ پرونده‌سازی تلقی می‌کند.»

مأموران وزارت اطلاعات در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با یورش به خانه بکتاش آبتین ضمن بازداشت این نویسنده، بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را با خود بردند. یک هفته پس از این ماجرا، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن هم از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.