ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: ایران به پایگاه جدید القاعده بدل شده است

وزیرخارجه ایالات متحده ضمن تایید ترور ابو محمد المصری، نفر دوم القاعده در تهران، ایران را به تبانی با القاعده متهم کرد و گفت: القاعده با حمایت رژیم جمهوری اسلامی در ایران پایگاه جدید ایجاد کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به فراهم آوردن «خانه‌ای جدید» برای القاعده متهم کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات پمپئو، ادعای ارتباط ایران با القاعده را دروغ خواند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

تنها هشت روز مانده به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، وزیر خارجه کابینه او اعلام کرد القاعده با حمایت رژیم جمهوری اسلامی پایگاه جدیدی در ایران ایجاد کرده است. پمپئو در سخنرانی روز سه‌شنبه ۱۲ ژانویه / ۲۳ دی خود در باشگاه ملی مطبوعات برای نخستین بار مرگ عبدالله احمد عبدالله، معروف به ابومحمد المصری را در تهران تایید کرد.

روزنامه نیویورک تایمز، در ماه اکتبر با انتشار گزارشی از ترور ابو محمد المصری، که از او به عنوان نفر دوم القاعده نامبرده می‌شود، خبر داده بود. براساس این گزارش او به همراه دخترش مریم، بیوه پسر حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن در تاریخ هفتم اوت سال جاری / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ توسط عوامل اسرائیل در خیابانی در تهران کشته شدند.

پمپئو گفت گزارش نیویورک ‌تایمز مبنی بر حضور مرد شماره دو القاعده برای او غافلگیرکننده نبوده است. او افزود: سازمان اطلاعاتی ایالات متحده سال‌هاست رابطه القاعده و ایران را تحت نظر دارد و عوامل و سران القاعده در موارد متعددی با ایران در ارتباط بوده‌اند.

طبق اعلام وزیر خارجه آمریکا، ایالات متحده رهبران القاعده مستقر در ایران و سه رهبر گردان‌های کرد القاعده را تحت تحریم قرار می‌دهد. او همچنین برای اطلاعات منتهی به مکان یا شناسایی عبدالرحمن المغربی، رهبر القاعده که به گفته او در ایران مستقر است نیز تا ۷ میلیون دلار پاداش اعلام کرد.

«ایران مأمن جدید القاعده»

مایک پمپئو، بدون ارائه سند خاصی گفت ایران سال‌هاست به سران القاعده پناه داده و ضمن تأمین امنیت آن‌ها رفت و آمد آزادانه عوامل القاعده را از مرزهای ایران و همچنین لبنان تضمین کرده است. او افزود: سران القاعده در ایران تحت کنترل مقام‌های جمهوری اسلامی اما به صورت آزادانه زندگی می‌کنند و موفق شده‌اند با استفاده از پول و منابعی که جمهوری اسلامی در اختیارشان قرار داده، در ایران پایگاه جدیدی بسازند و ممکن است دوباره فعالیت تروریستی خود را از طریق شبه‌نظامیان افراطی از سر بگیرند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت ایران به افغانستان جدید برای القاعده تبدیل شده با این تفاوت که ایالات متحده به خاطر سپر حمایتی جمهوری اسلامی، نمی‌تواند القاعده را در ایران تعقیب کند. او ضمن اشاره به فعالیت القاعده در یمن به کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان هشدار داد، تبانی القاعده با ایران ممکن است به تهدیدی برای امنیت آن‌ها بدل شود.  

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بلافاصله در توییتر به سخنرانی پمپئو واکنش نشان داد و با لحنی قابل توجه پمپئو را آقای «دروغ می‌گوییم، حقه می‌زنیم و می‌دزدیم» خطاب کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او اظهارات پمپئو را دروغ خواند و نوشت پمپئو «با بازگرداندن کوبا به لیست سیاه، خارج کردن اسناد مربوط به ایران از طبقه‌بندی محرمانه و ادعاهای مرتبط با ارتباط ایران و القاعده با دروغ‌های جنگ‌برانگیز بیشتری به فعالیت فاجعه‌بار خود پایان می‌دهد».

جمهوری اسلامی ترور المصری در تهران را نیز تکذیب کرده است.

حساب کاربری مایک پمپئو در توییتر هم بار دیگر از سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی و تحریم سپاه پاسداران و سپاه قدس دفاع کرد و نوشت تحریم‌های ایالات متحده دست ایران را از درآمدهای نفتی کوتاه کرده و بالغ بر روزانه دو میلیون بشکه نفت ایران را از بازار نفت خارج کرده است.

آخرین فشارهای دولت ترامپ بر ایران

پیشتر خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویتز به نقل از منابعی آگاه اعلام کرده بودند که وزیر خارجه ایالات متحده در آخرین اقدام قبل از انتقال قدرت در کاخ سفید، قصد دارد با استفاده از اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، تحریم‌های تازه‌ای را به اتهام ارتباط و تبانی با القاعده علیه سپاه پاسداران اعمال کند.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، وزارت امور خارجه این کشور پس از هفته‌ها مذاکره با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا موفق شده‌ این اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند و گفته می‌شد دولت ترامپ قصد دارد با افشای این اسناد شرایط مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را برای دولت آینده جو بایدن سخت‌تر کند. با این‌وجود مایک پمپئو اشاره مشخصی به این اسناد نکرد.

وزیر خارجه آمریکا در گذشته نیز بدون ارائه مدارک و شواهد مشخص، ایران را به ارتباط با القاعده متهم کرده بود. او در سال ۲۰۱۷ و به‌ هنگام ریاستش در سازمان سی‌آی‌ای گفته بود روایت‌هایی که ایران و القاعده را دشمن یکدیگر نشان می‌دهند، اشتباه است و «ایرانی‌ها چندین بار با القاعده همکاری کرده‌اند».

در سال ۲۰۱۲ دادگاهی در نیویورک اعلام کرد که شواهدی مبنی بر کمک مادی ایران به القاعده برای انجام فعالیت‌های تروریستی وجود دارد. این دادگاه حکم داد که حکومت ایران باید غرامت بپردازد و خسارت شاکیان را ۷ میلیون دلار برآورد کرد.  در ماه مه ۲۰۱۸ نیز دادگاه فدرال آمریکا طی حکمی ایران را به پرداخت غرامتی به مبلغ ۶ میلیارد دلار به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر محکوم کرد. این دادگاه «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی» را در مرگ بیش از هزار نفر از قربانیان مجرم شناخت.

ایران اما بارها هرگونه ارتباط با القاعده و دخالت در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر را انکار کرده‌ است.

یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا در این رابطه به رویترز گفته ایران هرگز پیش و پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با القاعده رابطه خوبی نداشته است و ادعاهایی که خلاف این مسئله طرح می‌شوند باید با دقت و احتیاط بررسی شوند.  

دولت ترامپ می‌گوید بقایای القاعده را در پاکستان، یمن، مالی، سومالی و افغانستان ردگیری کرده است. بنابر گزارش‌های پیشین کمتر از ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان باقی مانده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    تموم کنم کامنتها را هیچ حکومتی به اندازه جمهوری اسلامی تا امروز مخالفانش را ترور نکرده از فردای ۲۲ بهمن که هیچ قبل از اون با گروه های ترور سازمان یافته فدائیان اسلام جزئ نخستین گروهک های ترور بود که پایه ج.ا هم هست بسیاری از اطرافیان روح‌الله خمینی در انقلاب سال ۱۳۵۷ نیز در گذشته، عضو فدائیان اسلام بودند

  • پورشاسب

    قبلن هم بوده فعلن پمپئو رسانه ایش کرده اما یک سوال قتل خاشقچی که دیدید رسانه ها چه حملاتی به بن سلمان میکردن بن سلمانی که عملن دست به تغیرات در عربستان زد و همون رسانه ها در مورد ترور ایرانیان در خارج از کشور کاملن سکوت از ترور شاپور بختیار گرفته تا این اواخر سعید کریمیان مدیر جم گروپ و مولوی وردنجانی و جدیدن هم یک مدیر گروه تلگرامی در ترکیه ترور شده اون داور ویسه و فولادوند هم مشخص نشد چه بلایی سرشون ااومد لکن بختیار کم شخصی نبود یا کریمیان مدیر بالای ده شبکه بوده و رسانه ها سکوت حالا سوال اینجاست چرا در مورد ج.ا سکوت میکنن و ایا دوران این رسانه های جریان خاص تمام شده است

  • پورشاسب

    خوب مطالبما در باب نت ادامه بدم برخی نهادهای نظامی امنیتی کاربران را تشویق به بازی یا گیم میکنن که سرشون گرم بشه و به قول خودشون با روش تشویق به گیمر و... با جنگ نرم یا دون کیشوت که در ذهن اونها هست مقابله کنن اما مورد اینجا هست بسیاری از گیم ها انلاین هستن و نت ج.ا کشش گیمر شدن را هم ندارد اگر دقت کرده باشید هم من یکی دو سرور مخصوص گیم اینجا اوردم و هر دو توسط ای اس پی مسدود شدن پس این تبلیغ گیمری هم که نهادهای امنیتی میکنن انچنان چیزی نیست نمیدونم چرا تبلیغ گیم میکنن شاید میخواهند عقل خود را تست کنن ببینن چقدرش باقی مانده نمیدونم چی میگن اینها ممکنه بگید این ایرانسل زد مسدود کرد خیر الباقی هم ممکنه مسدود کنن زمانی که من در های وب بودم که زیر مجموعه همین ایرانسل هم هست بخاطر وی پی ان تا دستگیری هم پیش رفتم اصولن اینها شرکت نیستند های وب متعلق به ایرانسله یا مبین نت متعلق به همراه اول هست تقریبن همه زیر مجموعه این دو هستن خود همراه اول زیر مجموعه مخابرات تحت سلطه سپاه پاسداران و همین ایرانسل متعلق به سپاه پاسداران هست چیزی به اسم ای اس پی در ایران وجود ندارد یا شرکت خصوصی تا اینجا