ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان اتحاد برای ایران: اعدام زندانیان بلوچ در ایران را محکوم می‌کنیم

در فاصله ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳ ژانویه (ششم تا ۱۴ دی‌ماه)، دست‌کم هفت زندانی بلوچ اعدام شده و سه تن دیگر در خطر اجرای حکم قرار دارند.

به‌دنبال اجرای حکم اعدام چندین نفر از زندانیان بلوچ در زندان‌های استان سیستان و بلوچستان، سازمان اتحاد برای ایران، با صدور بیانیه‌ای اعدام این زندانیان را محکوم کرد. بنا بر اعلام این سازمان حقوق بشری، در فاصله ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۳ ژانویه (ششم تا ۱۴ دی‌ماه)، دست‌کم هفت زندانی بلوچ اعدام شده و سه تن دیگر در خطر اجرای حکم قرار دارند.

در این بیانیه آمده:

«اعدام آن‌ها با نقض معاهدات حقوق بشری‌ای که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند و در تعدی آشکار به قوانین داخلی و بین المللی صورت گرفته است. به ویژه، حکومت جمهوری اسلامی حق حیات – مصرح در ماده ششم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی – حق آزادی از شکنجه – مصرح در ماده هفتم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی – و حق محاکمه منصفانه و علنی – مصرح در ماده چهاردهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – را زیر پا گذاشته است.»

عبدالحمید میربلوچ‌زهی، حمید راست‌بالا، کبیر سعادت‌جهانی، محمدعلی آرایش، حسن دهواری و الیاس قلندرزهی. از جمله زندانیان اعدام شده در روزهای اخیر هستند و امان‌الله بلوچی (امین میربلوچ‌زهی)، عبدالرحیم کوهی و جاوید دهقان نیز در خطر اعدام قرار دارند.

سازمان اتحاد برای ایران در ادامه بیانیه خود با اشاره به محروم ماندن این زندانیان از دسترسی به یک روند دادرسی عادلانه و همچنین شکنجه شدن آنها توسط مأموران امنیتی، اعلام کرده:

 «آن‌ها تجربه شکنجه‌های هولناکی را از سر گذرانده، برای مدت‌های طولانی در انفرادی محبوس بوده و به ایراد اعترافات ساختگی وادار شده‌اند.»

این سازمان حقوق بشری از مقامات حکومتی ایران خواسته تا فورا اجرای احکام اعدام‌ در مورد شهروندان بلوچ را متوقف کرده و اطمینان حاصل کنند که دادرسی و محاکمه منصفانه برای همه زندانیان تضمین شده است.

در این بیانیه همچنین از سران حکومت جمهوری اسلامی ایران خواسته شده ضمن احترام گذاشتن به حقوق اقلیت‌های اتنیکی، مذهبی و زبانی و پاسداری از این حقوق، به استفاده از مجازات اعدام، به عنوان ابزاری برای سرکوب پایان دهند.

سازمان اتحاد برای ایران، اجرای احکام اعدام زندانیان بلوچ که تنها چند هفته پس از اعدام خبرنگار دگراندیش، روح‌الله زم در اوایل دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته‌ را «استفاده لاینقطع جمهوری اسلامی را از مجازات مرگ» به عنوان یک تاکتیک سیاسی برای سرکوب دگراندیشان توصیف کرده است.

قوه قضاییه ایران در سال‌های گذشته بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ها، احکام اعدام بسیاری از شهروندان محبوس از جمله زندانیان سیاسی را به اجرا درآورده و به‌ نظر می‌رسد روند اعدام‌ها در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری به ‌خود گرفته است.

در روزهای اخیر، برخی منابع حقوق بشری در سیستان و بلوچستان، از جمله «کمپین فعالین بلوچ» اعلام کرده‌اند در طی دو هفته گذشته دست‌کم ۱۰ شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده‌اند.

شدت گرفتن اجرای احکام اعدام در مراجع قضایی سراسر ایران در حالی‌ست که دیده‌بان حقوق بشر در «گزارش جهان ۲۰۲۱» خود، ایران را یکی از «صدرنشینان آمار مجازات اعدام در طول یک‌سال گذشته» توصیف کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.