ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روح‌الله زم با پنهانکاری اعدام شد

مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز صبح امروز شنبه ۲۲ آذر، اعدام شد. خبرگزاری صدا و سیما از قول مقام‌های قوه قضاییه خبر اعدام روح‌الله زم را اعلام کرده است.

روح الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز صبح امروز شنبه ۲۲ آذر، اعدام شد. خبرگزاری صدا و سیما از قول مقام‌های قوه قضاییه خبر اعدام روح‌الله زم را اعلام کرده است.

تصویری از روح‌الله زم در اولین جلسه دادگاه- سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به روند رسیدگی به پرونده او و خطر اعدام برای او هشدار داده بود. عکس از خبرگزاری میزان

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر از تأیید حکم اعدام روح‌الله زم، صادر شده در دادگاه بدوی خبر داده بود. غلامحسین اسماعیلی در سی و ششمین نشست خبری خود گفت حکمی که برای روح‌الله زم صادر شده است، بیش از یک ماه پیش در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است. بر این اساس، تایید حکم روح الله زم یک ماه پنهان نگاه داشته بود.

روح‌الله زم، متولد پنجم مرداد سال ۱۳۵۷ در شهر ری بود. پدر او، محمدعلی زم، از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، سال‌ها ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ منتشر کرد، اعلام کرد نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت کردند و فریب دادند» و روح‌الله زم را «به داخل کشور هدایت» و بازداشت کردند.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم اما صبح روز ۲۱بهمن ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. این دادگاه علنی نبود و تنها برخی از رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اجازه حضور یافتند.

دومین جلسه محاکمه روح‌الله زم اما کمتر از یک ‌هفته بعد یعنی در ۲۷ بهمن و بدون اعلام قبلی برگزار شد. زم در این جلسه برخی اتهامات خود از جمله «فساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات اسلام» و «همکاری با دولت متخاصم» را رد کرد.

هر چند خبرگزاری میزان، مدعی شد که این جلسه از دادگاه این زندانی سیاسی به‌ صورت «علنی» برگزار شده اما تنها چند فیلم تقطیع شده از این محاکمه منتشر شد.

سومین جلسه دادگاه روح‌الله زم هم به همان سبک و سیاق پیشین در روز پنجم اسفند ۹۸ برگزار شد. او در این جلسه بار دیگر اتهام «افساد فی الارض» را رد کرد و در پاسخ نماینده دادستان درباره اتهام «تحریک و تشویق به اغتشاشات» گفت:

«مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟ البته نمی‌گویم که اشتباهی در این خصوص نکردم و اگر اشتباهی کردم از دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم.»

جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم هم روز ۱۵ اردیبهشت ‌ماه و پنجمین جلسه دادگاه این زندانی سیاسی به‌ صورت غیرعلنی برگزار شد و قوه قضاییه ایران از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره روند بررسی پرونده زم در این جلسه از دادگاه خودداری کرد.

زم اما در چهارمین جلسه دادگاهش برخی از عناوین اتهامی مطرح شده علیه خود از جمله «معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی» و «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی» را رد کرد.

در نهایت روح‌الله زم پس از برگزاری ششمین و آخرین جلسه دادگاهش در ۲۰ خرداد ماه امسال، اتهامات «توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش»، «حمایت از محکومان امنیتی در ایران» و «نشر اکاذیب» را پذیرفت. هر چند بر اساس قوانین جاری در ایران، حکم اعدام به هیچ ‌یک از این عناوین اتهامی تعلق نمی‌گیرد، اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۰ تیر در بیست و هشتمین نشست مطبوعاتی خود از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم خبر داد و گفت دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توأم با هم از مصادیق «افساد فی الارض» دانسته و بدین جهت حکم اعدام صادر کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.