ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: نگرانی از خیز دوباره ویروس

وضعیت در استان‌های شمالی «شکننده» است و روند مرگ ناشی از کرونا افزایشی. کاهش محدودیت‌های اجتماعی نگرانی‌ها بابت خیز دوباره ویروس را افزایش داده است.

به ادعای وزارت بهداشت و درمان شمار بیماران و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ایران کاهش یافته است. برگزاری مراسم مذهبی، بازگشایی مراکز عمومی و افزایش سفر به استان‌های شمالی و جنوبی حتمالا موجب موج تازه‌ای از ابتلا در این استان‌ها خواهد شد، آنهم در شرایطی که ضد و نقیض‌گویی‌ها در باره خرید واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته ایران منتظر ورود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده از کواکس است.

۲۸ دی ۱۳۹۹، قم، مراسم تشیع یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق. جمعیت بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هم تنیده‌اند. کانون احتمالی تازه‌ای برای انتقال ویروس کرونا.

در تازه‌ترین اظهارنظر در باره خرید واکسن کرونا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت:

«ایران ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس پرداخت کرده و با پرداخت این مبلغ حدوداً ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن خریداری شده است.»

او در باره اینکه واکسن‌های خریداری شده از تولیدات کدام کشور هستند، توضیحی نداد و تنها گفت:

«به رغم کارشکنی‌های بسیار از سوی آمریکا این مبلغ انتقال و در حساب نشست و در حال حاضر در انتظار دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تا ۲ ماه آینده هستیم.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۹ دی خرید واکسن ساخت آمریکا و انگلیس را ممنوع اعلام کرد. اظهارات او در حالی که با حمایت اکثریت نمایندگان مجلس و شماری از پزشکان نزدیک به حکومت همراه شد، اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر را به دنبال داشت.

مینو محرز، مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا هم صبح امروز واکسن‌های تائید شده هر کشوری را موثر دانست.

علاوه بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده از کواکس که به نظر می‌رسد به معنای تائید ورود واکسن‌های ساخت شرکت فایزر به ایران باشد، به گفته رئیسی احتمال دارد ایران ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه و چین هم وارد کند.

وضعیت در استان‌های شمالی شکننده است

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان؛ کرونا در شبانه روز منتهی به ۲۸ دی جان حداقل ۸۶ نفر دیگر را گرفت تا شمار جان‌باختگان این بیماری بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت و درمان به ۵۶ هزار و ۸۰۳ نفر برسد.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در ۲۴ ساعت گذشته ۶ هزار و ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ نیز شناسایی شدند. بر این اساس شمار بیماران کووید-۱۹ از اسفند سال گذشته تا به حال به یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۴۱۱ نفر رسیده است.

معاونت وزارت بهداشت و درمان با انتشار گزارش هفتگی کاهش شمار بیماران و مرگ متاثر از کووید-۱۹ را نتیجه اعمال محدودیت‌های متوسط و شدید که از نیمه آبان اجرایی شد، دانسته است.

بر بنیاد گزارش این وزارتخانه در هفته منتهی به ۲۶ دی ماه تعداد موارد بستری جدید به ۳۹۲۲ نفر کاهش پیدا کرده که در مقایسه با یک هفته قبل حدود ۸۰۰ نفر کمتر است.

خلاف جهت روند نزولی شناسایی و بستری بیماران جدید، وضعیت در استا‌ن‌های شمالی همچنان «افزایشی» گزارش شده است. شمار بیماران و آمار مرگ در سه استان گیلان، مازندران و گلستان در هفته گذشته بالاتر از میانگین کشوری بوده و ارزیابی وزارت بهداشت و درمان عبور این استان‌ها از «پیک سوم» است.

آغاز فصل چیدن مرکبات و افزایش کار کارگران فصلی، مسافرت‌های زیاد به این استان‌ها از جمله دلایل روند افزایشی ابتلا به کرونا در این مناطق اعلام شده است.

کرونا قاتل کارگران فصلی

در پیوند با همین موضوع فرماندار آمل به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، گفت: «در حال حاضر نیمی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها ساکنان روستایی هستند».

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان هفته گذشته تردد کارگران فصلی که برای برداشت مرکبات به مازندران می‌روند را عامل افزایش شمار بیماران کرونایی در استان دانسته بود. علی متکی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم ۲۵ دی این موضوع را تائید کرد و گفت که برخی از افراد بیماری‌شان پنهان می‌کنند.

کارگران فصلی که عموما از بیمه و حمایت‌های اجتماعی برخوردار نیستند به صورت جمعی با وانت یا کامیونت‌ها جابجا می‌شوند و بر پایه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران «بدون ماسک و حفاظت‌های بهداشتی» به کار گرفته می‌شوند.

وضعیت در دو شهر بندرگز و کردکوی در غرب استان گلستان همچنان پرخطر گزارش شده است.

استاندار گیلان هم شامگاه شنبه وضعیت در این استان را «بسیار شکننده» توصیف کرد و از «مردم» خواست «به جزء موارد اضطراری» به این استان سفر نکند.

«انبوه مسافران» در قشم: جزیره آبی دوباره زرد می‌شود

در جنوب ایران هم استان هرمزگان ممکن است با موج تازه‌ای از شیوع بیماری درگیر شود. بر اساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت و درمان جزیره قشم و کیش در این استان در وضعیت آبی قرار دارند. همین مسئله موجب افزایش مسافران وردی به این دو منطقه در استان هرمزگان شده است.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از شاهدان عینی از حضور گسترده مسافران در سواحل و بوستان‌های جزیره قشم ، جزیره هرمز و شهر بندرعباس خبر داد.

بر اساس این گزارش در روزهای گذشته حدود ۴۰ هزار مسافر به جزیره قشم در استان هرمزگان وارد شده‌اند.

استاندار هرمزگان شنبه ۲۷ دی از مردم خواست «از سفرهای غیرضروری خودداری کنند».

 به گفته فریدون همتی هیچ‌گونه خدماتی در پارک ها، بوستان ها، سواحل و همچنین در بنادر پل و چارک برای انتقال خودروی گردشگران به جزایر قشم و کیش ارائه نمی‌شود.

موج دیگری در راه است؟

موج ابتلا به کرونا به ادعای مسئولان دولتی فروکش کرده و همین موضوع موجب شده تا مدارس، هر چند با حضور داوطلبانه دانش‌آموزان، اماکن مذهبی و برخی مراکز فروش و مراکز عمومی بازگشایی شود.

یکشنبه در حالی که هنوز وضعیت در بسیاری از شهرهای ایران «زرد» گزارش می‌شود، در قم، مشهد و تهران گروه‌های عزاداری به مناسبت سالروز مرگ «حضرت فاطمه» به خیابان آمدند یا در اماکن مذهبی تجمع کردند. در تصاویر منتشر شده از قم عزاداران بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تابوتی که گفته شده جسد یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق در آن است را «تشییع» کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شنبه ۲۷ دی گفته بود که مراسم عزاداری «شهات حضرت فاطمه» و راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت نمادین برگزار خواهد شد.

برگزاری این مراسم بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آنهم در شرایطی که هنوز زمان دسترسی ایران به واکسن کرونا مشخص نیست، می‌تواند موج دیگری از شیوع کرونا را دامن بزند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.