ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا: هر واکسن تائیده‌شده‌ای «موثر است و باید تزریق کرد»

محرز سخنان علی خامنه‌ای را که اثرگذاری واکسن ساخت آمریکا و انگلیس را نفی کرده بود، رد کرد و گفت: واکسن تائید شده ساخت هر کشوری موثر است و باید تزریق کرد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا در اظهارنظری خلاف گفته‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان گفت: هر واکسن تائیده شده‌ای که هر کشوری دارد، موثر است و باید تزریق کرد.

مینو محرز، مسول ارزیابی علمی واکسن کرونا

مینو محرز یکشنبه ۲۸ دی در گفت‌‎وگو با خبرگزاری برنا (وابسته به وزارت ورزش و جوانان) با اتخاذ موضعی خلاف علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که ۱۹ دی ورود واکسن از انگلیس و آمریکا را به دلیل آنچه که «بی اثر بودن» این واکسن‌ها خوانده بود، ممنوع کرد، گفت: «تا همه افراد یک جامعه واکسینه نشوند و مصونیت نسبی پیدا نکنند نمی‌توان در خصوص اثرگذاری این واکسن بر کاهش میزان مرگ و میر صحبت کرد».

محرز با اشاره به انواع مختلف واکسن‌های تولید شده برای کنترل همه‌گیری کرونا هم گفت: «این واکسن‌ها گرچه انواع مختلفی دارند اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند».

علی خامنه‌ای ۱۹ دی گفته بود: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان اینگونه نبود. به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی این‌ها می‌خواهند روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوش‌بین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم.»

به دنبال این سخنان، وزیر بهداشت و درمان سخنان خامنه‌ای را «پدرانه» و «منطقی» توصیف کرد و گروهی از نمایندگان مجلس و پزشکان هم در حمایت از ممنوعیت واردات واکسن ساخت کشورهای آمریکا و انگلیس بیانیه صادر کردند. ارکان سازمان نظام پژشکی اما در نامه‌ای به رئیس دولت خواستار واردات هرچه سریعتر واکسن کرونا شدند.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که برای خرید واکسن تولید شرکت فایرز اقدام کرده اما محدودیت در انتقال منابع مالی به دلیل تحریم‌ها، مانع خرید و انتقال واکسن‌های خریداری شده به ایران شده است.

پس از سخنان علی خامنه‌ای سازمان هلال احمر که پیشتر گفته بود برای خرید واکسن اقدام کرده، اعلام کرد واردات واکسن ساخت شرکت فایرز را متوقف می‌کند.

در ایران یک شرکت دارویی وابسته به ستاد اجرایی «فرمان امام» مدعی ساخت واکسن کرونا شده است. ایران همچنین قرار است با کوبا برای ساخت واکسن کرونا همکاری کند. محرز در این باره گفت: «فعلا تعداد تست‌های انجام شده کافی نیست که ارتباط خاصی بتوانیم در خصوص میزان تاثیرگذاری آن بدهیم چون در حال حاضر تنها ۱۴ نفر از این واکسن تزریق کردند که باید به ۵۶ نفر برسند.»

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.