ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شد

بلینکن با پشتیبانی هر دو حزب وزیر خارجه شد. او به عنوان معاون وزیر خارجه در دولت اوباما در شکل دادن به سیاست آمریکا در قبال ایران، سوریه و لیبی موثر بود.

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا صلاحیت آنتونی بلینکن را برای تصدی وزارت خارجه این کشور تأیید کرد.

آنتونی بلینکن در حال پاسخ دادن به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی،‌ ۱۹ ژانویه ــ Graeme Jennings-Pool/Getty Images

نمایندگان سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سه‌شنبه ۲۶ ژانویه / هفتم بهمن با ۷۸ رأی موافق در برابر ۲۲ رأی مخالف بلینکن را به عنوان وزیر خارجه جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده تأیید صلاحیت کردند.

آنتونی بلینکن دست راست جو بایدن برای دو دهه بود. او در دولت اوباما به معاونت‌های امنیتی مختلف از جمله معاونت وزارت خارجه منصوب شد.

بلینکن در شکل‌دادن به سیاست آمریکا در قبال سوریه و ایران موثر بود، از مداخله نظامی در لیبی حمایت کرد، همچون بایدن از حامیان فروش سلاح به عربستان برای مداخله نظامی در یمن بود، و از حمله ۲۰۱۴ اسرائیل به نوار غزه نیز دفاع کرد.

بلینکن در حالی به وزارت خارجه آمریکا می‌رسد که تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تحریم‌های ایالات متحده رو به افزایش است.

بلینکن ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی در سخنانی در برابر کمیته اعضای روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد ایالات متحده آمریکا قصد ندارد به سرعت به برجام بازگردد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن گفت:

«تا آنجا [بازگشت به برجام] راه زیادی در پیش داریم. رئیس جمهوری منتخب ابتدا باید ببیند که ایران چه کاری واقعاً برای حفظ توافق انجام داده است.»

وزیر خارجه جدید ایالات متحده پیش از تأیید صلاحیت در آن جلسه گفت دولت بایدن انتظار دارد که ایران نخستین گام برای حفط توافق هسته‌ای را بردارد. کاخ الیزه هم روز سه شنبه اعلام کرد که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به این توافق پایبند شود. وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر در پاسخ نوشت:

«چرا در، ایران – کشوری که محکم ایستاد و ۴ سال تروریسم اقتصادی وحشیانه آمریکا را که بر خلاف برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده، ‌شکست داد - باید اول حسن نیت نشان دهد؟ این آمریکا بود که بدون دلیل توافق را نقض کرد. آمریکا باید اشتباه خود را جبران کند پس از آن ایران پاسخ خواهد داد.»

روز گذشته مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود ایران منتظر است تا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نخستین قدم را برای بازگشت به برجام بردارد. او افزود جمهوری اسلامی تا پیش از آن برای آغاز مذاکرات میان تهران و واشنگتن اقدامی نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سه شنبه پس از دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی اش گفت امیدوار است «ایالات متحده به پیروی کامل از قطعنامه شورای امنیت بازگردد و شرایط را برای ایران فراهم آورد که به تعهداتش ذیل توافق هسته ای عمل کند».

در همین حال شبکه خبری «بلومبرگ» سه‌شنبه گزارش داد که ایالات متحده به دنبال توقیف دو میلیون بشکه نفت در یک نفت‌کش در حال نزدیک شدن به آب‌های آمریکا است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، یک گام دیگر در راستای اعمال تحریم‌ سرسختانه فروش نفتی ایران خواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، ایران پس از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید صادرات نفتی‌اش را افزایش داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.