ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن: تا بازگشت آمریکا به برجام راه درازی باقی مانده

گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت بایدن انتظار دارد که ایران نخستین گام برای حفط توافق هسته‌ای را بردارد.

گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت بایدن انتظار دارد که ایران نخستین گام برای حفط توافق هسته‌ای را بردارد.

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا (عکس: شاتر استاک)

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژانویه/۳۰ دی در سخنانی در برابر کمیته اعضای روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد ایالات متحده آمریکا قصد ندارد به سرعت به برجام بازگردد. به گزارش خبرگزاری رویترز بلینکن گفت:

«تا آنجا [بازگشت به برجام] راه زیادی در پیش داریم. رئیس جمهوری منتخب ابتدا باید ببیند که ایران چه کاری واقعاً برای حفظ توافق انجام داده است.»

 بلینکن سپس در ادامه اظهاراتش در برابر کمیته اعضای روابط خارجی سنای آمریکا گفت:

« اگر بگویند به تعهداتشان عمل می‌کنند، ما برآورد می‌کنیم که اقدامات آن‌ها کافی بوده است یا نه. از آن به بعد ما اقدام می‌کنیم.»

گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا گفت هدف رئیس جمهوری منتخب آمریکا توافقی است که هم شامل برنامه هسته‌ای ایران و هم شامل برنامه موشکی و نفوذ ایران در خاورمیانه باشد.

بلینکن یادآوری کرد که خروج آمریکا از برجام در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سبب شد که زمان گریز هسته‌ای ایران به فقط چند ماه کاهش پیدا کند:

«براساس گزارش رسمی، ظرفیت گریز هسته‌ای، یعنی مدت زمان لازم برای ایران برای تهیه مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای از یک سال در چارچوب برجام، به سه تا چهار ماه رسیده است.»

خامنه‌ای: عجله‌ای نداریم

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که چنانچه ایران به تعهداتش در برنامه هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده آمریکا هم به برجام بازمی‌‌گردد. دولت روحانی خواهان گفت‌وگوست. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی گفته بود «اگر آمریکا توبه کند و بگوید دیگر شیشه نمی‌شکنیم، استقبال می‌کنیم.»

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اما در سخنانی که ۱۹ دی ایراد کرد گفت شرط ایران برای بازگشت به برجام در وهله اول لغو تحریم‌هاست:

«بحث از برگشت آمریکا به برجام است. ما هیچ اصراری نداریم، ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت آتی آمریکا پیش از این در گفت‌وگو با «فرید زکریا» خبرنگار سی ان ان گفته بود در صورت انجام هرگونه مذاکره در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، برنامه موشک بالستیک ایران «باید روی میز باشد». خامنه‌ای با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نفوذ ایران در خاورمیانه به عنوان مکمل‌های برجام نیز همچنان مخالفت است:

«نباید اجازه دهیم هواداران و دوستداران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.»

بر اساس مصوبه مجلس ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را از سرگرفته و تولید اورانیوم فلزی را نیز آغاز کرده است. بر همان اساس چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.