ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برادران افکاری در انفرادی- یک منبع: گروگان گرفته شده‌اند

یک منبع نزدیک به خانواده افکاری درباره وضعیت حبیب و وحید به زمانه می‌گوید این دو برادر برای اعمال فشار بر خانواده به منظور افشا نکردن جزییات بیشتر درباره پرونده‌ خود و برادرشان نوید افکاری، گروگان گرفته شده‌اند.

حدود پنج ماه از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر بازداشت شده در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز می‌گذرد و دو برادرش، وحید و حبیب افکاری همچنان در سلول انفرادی زندان عادل‌آباد به‌ سر می‌برند. یک منبع نزدیک به خانواده افکاری درباره وضعیت این زندانیان سیاسی به «زمانه» می‌گوید این دو برادر برای اعمال فشار بر خانواده افکاری و عدم افشای جزییات بیشتر درباره پرونده‌شان به گروگان گرفته شده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

بر اساس میثاق‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، نگهداری طولانی مدت زندانیان در سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه محسوب می‌شود. همچنین طبق قوانین داخلی ایران، اعمال چنین مجازاتی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، خلاف قانون اساسی تلقی می‌شود.

کانون مدافعان حقوق بشر با تأکید بر همین نکته و نگهداری غیرقانونی برادران افکاری در سلول انفرادی (بر اساس قوانین جمهوری اسلامی استفاده از زندان انفرادی تنها در دوره بازجویی از فرد متهم و برای مدتی محدود پیش‌بینی شده است) در بیانیه‌ای می‌گوید:

«به نظر می‌رسد قوه قضاییه پس از اعدام نوید افکاری و اعتراضات گسترده به آن، برای جلوگیری از افشاگری برادران او در مورد اتفاقات رخ داده در شب اعدام، این عمل غیرانسانی را انجام داده و با طولانی کردن مدت انفرادی و ایجاد محدودیت در تماس این دو برادر با اعضای خانواده، سعی دارد موضوع اعدام نوید شامل مرور زمان شده و از حساسیت افکار عمومی نسبت به آن کاسته شود.»

یک منبع نزدیک به خانواده افکاری و مطلع از وضعیت برادران افکاری با اشاره به پیگیری‌های انجام شده توسط خانواده افکاری برای نجات فرزندانشان از زندان و سلول انفرادی می‌گوید هیچ مرجعی پاسخگوی شکایت این خانواده نیست:

«در مراجعه خانواده افکاری به سازمان زندان‌ها، نگهداری از وحید و حبیب افکاری در سلول انفرادی تکذیب شده و به آنها اعلام کرده‌اند اگر این دو زندانی سیاسی در سلول انفرادی باشند، فوراً دستور بازگرداندن آنها به بند عمومی را صادر خواهند کرد اما پس از گذشت سه ماه از ثبت شکایت این خانواده، همچنان هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت این دو زندانی انجام نشده است.»

حسین افکاری و بهیه نامجو، پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری، اواخر مهرماه با انتشار نامه‌ای خطاب به قاضی ناظر زندان عادل‌آباد شیراز ضمن اعتراض به ادامه حبس دو فرزندشان در سلول انفرادی، خواستار پاسخگویی مقام‌های قضایی درباره ضرب و شتم، شکنجه و ممنوع‌الملاقات بودن فرزندانشان شدند.

منبع مطلع از وضعیت خانواده افکاری می‌گوید حتی مشخص نیست شکایت این خانواده در کدام مرجع قضایی ثبت شده است.

او درباره پیگیری‌های انجام شده از سوی خانواده افکاری برای روشن شدن دلایل انتقال فرزندانشان به سلول انفرادی هم می‌گوید:

«مسئولان زندان عادل‌آباد شیراز در پاسخ به خانواده افکاری دلیل انتقال این دو زندانی سیاسی به انفرادی را زیر پا گذاشتن مقررات زندان عنوان کرده‌اند اما حاضر نیستند فیلم زندان را تحویل دادگاه بدهند.»

به‌ گفته این منبع بر اساس شهادت همبندی‌های حبیب و وحید افکاری، مأموران زندان این دو زندانی را با ضرب و جرح به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌اند:

«خانواده افکاری در مراجعه به دادگاه اعلام کرده‌اند فیلم زندان موجود است و چرا فیلم زندان را نمی‌آورید؟ طبق گفته‌های همبندی‌های وحید و حبیب، فیلم زندان گویای همه چیز از جمله ضرب و شتم آنها توسط مأموران زندان است.»

تهدید مدام خانواده افکاری در طول پنج ماه گذشته

منبع مطلع از وضعیت خانواده افکاری می‌گوید که این خانواده در طول ماه‌های گذشته به‌ ویژه پس از اعدام نوید افکاری، بارها از سوی نهادهای امنیتی، نیروهای لباس شخصی، مأموران انتظامی و حتی قضات دادگاه تهدید شده‌اند:

«در خلال این تهدیدها گفته شده آبروی نظام رفته و به‌ همین دلیل خانواده افکاری را تهدید به قتل کرده‌اند. همچنین گفته شده برای نظام هیچ هزینه‌ای ندارد. مثل افرادی که در آبان کشته شدند و آب هم از آب تکان نخورد، شما را هم که یک خانواده کوچک هستید، می‌کُشیم.» 

به‌ گفته این منبع مطلع، فشار مأموران امنیتی بر خانواده افکاری به‌دلیل افشاگری‌های انجام شده درباره پرونده برادران افکاری است:

«مأموران امنیتی بارها از خانواده افکاری پرسیده‌اند چه کسی خبرها را منتشر می‌کند؟ فایل‌های صوتی دادگاه نوید افکاری چگونه و توسط چه کسانی به رسانه‌ها رسیده است؟»

وضعیت حبیب و وحید افکاری در زندان

وحید و حبیب افکاری که از تاریخ ۱۵ شهریور ماه سال جاری در سلول انفرادی به‌ سر می‌برند از دسترسی به تلفن محروم مانده‌اند و تنها در هفته‌های اخیر چند ملاقات‌ کوتاه با خانواده خود داشته‌اند.

منبع مطلع از وضعیت این دو زندانی سیاسی می‌گوید:

«وحید و حبیب هنوز ممنوعیت برقراری تماس تلفنی دارند و در هفته‌های اخیر تنها چند بار ملاقات کابینی با خانواده داشته‌اند و هنوز اجازه ملاقات حضوری به آنها داده نشده است.»

او می‌گوید قاضی پرونده به خانواده افکاری گفته که در صورت جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به فرزندانشان، در مجازات آنها تخفیف خواهد داد.

به‌ گفته این منبع مطلع، مسئولان قضایی شیراز حتی خانواده افکاری را تهدید کرده‌اند که در صورت خبررسانی درباره وضعیت فرزندانشان، آنها را تا پایان دوران محکومیت در سلول‌های انفرادی نگهداری خواهند کرد یا آنان را به زندان‌های دیگر استان‌ها همچون زندان زاهدان تبعید می‌کنند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.