ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: سه زندانی عقیدتی عرب اهوازی فوراً به مراقبت‌های پزشکی نیازمندند

بر پایه اعلام عفو بین‌الملل، خانواده‌ محمدعلی عموری و مختار آلبوشوکه اعلام کرده‌اند این دو زندانی در روزهای گذشته به سلول‌های انفرادی زندان شیبان منتقل شده‌اند. آنان از روز ۲۰ اردیبهشت در اعتراض به رفتارهای مسئولان زندان و مقامات دادستانی، شرایط بازداشت و محرومیت از دسترسی به کتاب،‌ دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده سه زندانی عقیدتی عرب اهوازی به ‌نام‌های محمدعلی عموری نژاد، مختار آلبوشوکه و قاسم سنجری به‌ دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذا و همچنین آسیب‌هایی که طی حبس انفرادی طولانی مدت در اثر شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، ضدانسانی و ترذیلی، شامل ضرب و شتم توسط مسئولان زندان و مأموران اطلاعاتی لباس شخصی متحمل شده‌اند، باید هرچه سریع‌تر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند.

بر پایه اعلام این سازمان حقوق بشری، خانواده‌ محمدعلی عموری و مختار آلبوشوکه اعلام کرده‌اند که این دو زندانی در روزهای گذشته به سلول‌های انفرادی زندان شیبان منتقل شده و از روز ۲۰ اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۰ در اعتراض به رفتارهای مسئولان زندان و مقامات دادستانی از جمله دادیار زندان شیبان، شرایط بازداشت و محرومیت از دسترسی به کتاب،‌ دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

همچنین یکی از اعضای خانواده آلبوشوکه که در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ ماه موفق به ملاقات با او شده، گفته است مختار در طی این ملاقات قادر نبوده بدون کمک راه برود.

بنا بر اعلام خانواده این زندانی عقیدتی، او نه تنها از دردهای شدید کلیه رنج می‌برد بلکه از مراقبت‌های پزشکی از جمله دسترسی به داروهای لازم برای مشکل سابقه‌دار سنگ کلیه‌اش محروم مانده است.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل، محمدعلی عموری هم نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی دارد:

«در ۲۹ اردیبهشت، محمدعلی عموری با ویلچر به کلینیک پزشکی زندان شیبان منتقل شده است. با این حال مدت کوتاهی پس از آن، او را از کلینیک پزشکی به مکان نامعلومی انتقال داد‌ه‌اند؛ امری که این نگرانی جدی را برانگیخته چرا که او مجدداً در حبس انفرادی قرار گرفته و در معرض خطر بیشتر شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، ضدانسانی و ترذیلی، از جمله محرومیت از مراقبت‌های پزشکی مناسب قرار دارد.»

در ادامه این بیانیه و به نقل از منابع آگاه آمده است:

«منابع آگاه به عفو بین‌الملل گفته‌اند که محمدعلی عموری و مختار آلبوشوکه پیش از اینکه مورد ناپدیدسازی قهری قرار گیرند، به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و همچنین عقاید سکولار خود بارها مورد آزار و اذیت‌های جسمانی به دست تعدادی از زندانیان قرار گرفته‌اند و این باور وجود دارد که این تعرضات به تحریک مسئولان زندان و مقامات دادستانی از جمله دادیار زندان شیبان صورت گرفته باشد.»

مستندات عفو بین‌الملل همچنین نشان می‌دهند که مقامات زندان شیبان پیشتر نیز مختار آلبوشوکه را از مراقبت‌های پزشکی از جمله رسیدگی تخصصی پزشکی برای درمان عفونت فک محرو‌م کرده بودند.

آلبوشوکه از اعضای مؤسسه الحوار در خوزستان است که پیش از بازداشت به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فرهنگی در شهرستان خلف‌آباد (رامشیر یا خلیفه) مشغول بوده است.

او که از اسفند ماه ۱۳۸۹ در حبس و بازداشت به ‌سر می‌برد، ابتدا توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شد اما با پیگیری خانواده‌اش این حکم به حبس ابد تغییر یافت.

اوایل فروردین ‌ماه ۱۳۹۹، زندانیان محبوس در زندان مرکزی اهواز (شیبان) به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و عدم اعطای مرخصی به زندانیان و وحشت از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دست به شورش زدند که در جریان آن دست‌کم ۹ زندانی توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

مختار آلبوشوکه از جمله زندانیانی است که پس از این شورش، به‌دلیل حضور در میان معترضان، بار دیگر هدف پرونده‌سازی و آزار و اذیت مراجع قضایی و مسئولان زندان شیبان قرار گرفت.

محمدعلی عموری نژاد هم وبلاگ‌نویس و یکی از مؤسسان نشریه دانشجویی التراث به عربی و فارسی، دبیر دبیرستان‌های خلف‌آباد و یکی دیگر از مؤسسان مؤسسه فرهنگی الحوار در استان خوزستان است.

این زندانی عقیدتی از اواخر بهمن‌ ماه ۱۳۸۹ در حبس و بازداشت به ‌سر می‌برد و در تیر ماه ۱۳۹۱ توسط شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز با اتهامات «محاربه با خدا و فساد فی‌الارض و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی» ابتدا به اعدام محکوم شد اما این حکم در سال‌های بعد به حبس طولانی مدت تغییر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.