ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نزدیکی آنکارا و تل‌آویو: هیئتی از مقام‌های ارشد ترکیه به اسرائیل سفر می‌کنند

وزارت خارجه ترکیه از سفر مشاور ارشد سیاست خارجی اردوغان و معاون وزیر خارجه ترکیه به اسرائیل خبر داد. رئيس جمهوری اسرائیل نیز قرار است در ماه مارس به آنکارا سفر کند.

وزارت خارجه ترکیه سه‌شنبه ۱۵ فوریه/۲۶ بهمن اعلام کرد که هیئتی از مقام‌های ارشد ترکیه فردا چهارشنبه ۱۶ فوریه/۲۷ بهمن به اسرائیل سفر خواهند کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ترکیه، این سفر تا ۱۷ فوریه و پیش از سفر برنامه‌ریزی شده اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل به آنکارا انجام خواهد شد.

همچنین قرار است ابراهیم کالین، مشاور ارشد سیاست خارجی اردوغان و صدات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه در رأس این هیئت با مقام‌های فلسطینی از جمله محمود عباس، رئیس جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کنند.

دفتر رئیس جمهوری و وزارت خارجه اسرائیل هم سفر مقام‌های ترکیه را تأیید و اعلام کردند که کالین و اونال برای هماهنگی سفر برنامه‌ریزی‌شده هرتزوگ و گفتگو با مقام‌های اسرائیل به تل‌آویو می‌روند.

طبق اعلام رسانه‌های ترکیه سفر رئيس جمهوری اسرائیل به آنکارا در تاریخ نهم و دهم ماه مارس سال جاری انجام خواهد شد.

روابط اسرائیل و ترکیه از سال ۲۰۱۸ و با اخراج سفیران دو طرف وارد تنش شد. آنکارا و تل‌آویو در آن‌زمان به‌دنبال درگیری‌هایی که در آن نیروهای اسرائیلی ده‌ها فلسطینی را در مرز غزه کشتند، دیپلمات‌های عالی‌رتبه خود را متقابلاً اخراج کردند.

ترکیه در سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، که تحت قرارداد موسوم به «توافق ابراهیم» و با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا اجرا شد، واکنش منفی نشان داد اما همزمان اعلام کرد مایل است روابطه تیره خود با اسرائیل را ترمیم کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد با وجود پافشاری بر موضع خود در قبال فلسطین، در پی برقراری روابط بهتر با اسرائیل است. رد پای این ابراز تمایل را می‌توان در روابط اخیر دو کشور دید. اردوغان در ماه‌های اخیر با اسحاق هرتزوگ و همچنین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. او دیروز دوشنبه نیز برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳ به امارات متحده عربی که در حال احیای روابط خود با اسرائیل است، سفر کرد.

با این‌حال مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته که آنکارا برای نزدیک شدن به تل‌آویو از حمایت از فلسطینی‌ها عقب‌ نخواهد نشست. آنکارا از راه حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می کند و اشغال کرانه باختری و سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها را بارها محکوم کرده است. از سوی مقابل اسرائیل هم دولت ترکیه را به حمایت از حماس متهم می‌کند.

دو کشور همچنین بر سر سیاست‌های شرق مدیترانه، یعنی بر سر منابع انرژی در منطقه، اختلاف دارند. اما گفته می‌شود اردوغان برای حل اختلاف و همکاری‌ در زمینه انرژی در جریان سفر هرتزوگ، چراغ سبز نشان داده است.

نزدیکی روابط سیاسی میان تل‌آویو و آنکارا در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران پیشتر درباره حضور نیروهای اسرائیل در نزدیکی مرز با آذربایجان، با باکو، متحد آنکارا در منطقه قفقاز، وارد تنش شد و دست به انجام یک مانور نظامی در مرز با آذربایجان زد تا به گفته مقام‌ها، به حضور اسرائیل واکنش نشان بدهد. اسرائیل همچنین از مخالفان مذاکرات هسته‌ای جاری در وین و برنامه هسته‌ای ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.