ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش مجدد در روابط ترکیه و اسرائیل بر سر وقایع غزه

در پی وقایع غزه و کشته شدن دست‌کم ۶۰ فلسطینی توسط ارتش اسرائیل، روابط ترکیه و اسرائیل نیز پرتنش شد. ترکیه سفیر خود از تل‌آویو را فراخواند و اردوغان به‌شدت از نتانیاهو انتقاد کرد.

روابط ترکیه و اسرائیل به دلیل رویدادهای غزه و کشته شدن ۶۰ فلسطینی به‌دست ارتش اسرائیل پرتنش شد. از سویی وزارت خارجه ترکیه سفیر این کشور در اسرائیل را فراخواند و از سوی دیگر اردوغان دولت اسرائیل را متهم به تبعیض نژادی کرد و خطاب به نتانیاهو گفت حماس یک سازمان تروریستی نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک پیام توئیتری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را متهم به «ریختن خون فلسطینی‌ها» در نوار غزه کرد و گفت: «نتانیاهو نخست‌وزیر یک دولت آپارتاید است که بیش از ۶۰ سال است که زمین‌های بی‌دفاع را اشغال کرده و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.»

او افزود: «خون فلسطینی‌ها بر دست‌های اوست و نمی‌تواند جنایت‌های خود را با حمله به ترکیه پنهان کند.»

دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت هزاران فلسطینی در اعتراض به گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) و هفتادمین سالگرد تأسیس دولت اسرائیل در نوار غزه دست به تظاهرات اعتراضی زدند که در درگیری با سربازان اسرائیلی بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۷۷۰ نفر زخمی شدند. این تظاهرات اعتراضی به‌دعوت حماس انجام شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۶ دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که سفارت این کشور در تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل می‌شود. با این تصمیم آمریکا عملاً بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت در حالی‌که فلسطینی‌ها بخش شرقی این شهر را پایتخت خود می‌دانند.

اردوغان در پیام دیگری که بر روی توئیتر منتشر کرد نوشت: «حماس یک سازمان تروریستی نیست و فلسطینی‌ها نیز تروریست نیستند. حماس یک جنبش مقاومت است که از سرزمین فلسطین در برابر قدرت اشغالگر دفاع می‌کند.»

رئیس جمهوری ترکیه افزود: «جهان در کنار مردم فلسطین در برابر ستمگران ایستاده است.»

در همین حال، وزارت خارجه ترکیه، کمال اوکم، سفیر این کشور در تل‌آویو را عصر سه‌شنبه به آنکارا فراخواند. این اقدام پس از رویدادهای خونبار دوشنبه گذشته در نوار غزه صورت گرفت و بکیر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه گفته بود که این فراخوان به‌منظور مشورت درباره وقایع غزه انجام می‌گیرد.

پیش از این، یک بار نیز روابط ترکیه و اسرائیل در ماه مه ۲۰۱۰ که اسرائیل کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های انسانی فعالان حقوق بشر ترکیه به مردم غزه را با خشونت متوقف کرد، تیره شد. اسرائیل در سال ۲۰۱۳ از ترکیه پوزش خواست اما در سال بعد از آن تنش میان دو کشور با حمله نظامی اسرائیل به غزه باز هم تشدید شد. اما در ژوئن ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) با مذاکرات دو جانبه روابط دو کشور بهبود یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    تروریست اصلی خود اردوغان است. واقعاً چنین جنایتکاری چگونه به خود اجازه می دهد از حقوق انسانی و کشته شدن انسان ها صحبت کند؟ خون مردم کرد هم از دستان اردوغان جنایتکار می چکد. پ.ک.ک هم یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک جنبش مقاومت است، مقاومت در برابر نژادپرستی عیان و آشکار تمام دولت هایی که در ترکیه بر سر کار آمده اند، مقاومت در برابر همین اردوغان قاتل و متجاوز. کردها حق دارند در برابر تروریسم ترکی-اسلامی از خود دفاع کنند و پ.ک.ک نیروی چنین مقاومتی است.