ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − حمله امنیتی‌ها به معترضان در کرمانشاه، دعوت به قیام علیه اعدام

در کرمانشاه نیروی سرکوب به شهروندان یورش برد. چند تن مجروح شدند و چند تن بازداشت. در تهران با دادن شعار از پشت پنجره به اعدام محسن شکاری اعتراض شد. گروه‌های دانشجویی و محله‌محور مردم را به قیام علیه اعدام فرا خواندند. کارگران پیمانی نفت از فراخوان حمایت کردند.

جمعه ۱۸ آذر همانند همه هفته‌های قبل بلوچستان آغازگر اعتراض خیابانی بود. در تهران پیکر محسن شکاری را در سکوت و فضای پلیسی به خاک سپردند. در کرمانشاه هم بنا بر روایت شاهدان عینی شمار زیادی از مردم به خیابان آمدند. پلیس چند تن را بازداشت کرد. شماری زخمی شدند. در چند شهر دیگر به پایگاه‌های بسیج و حوزه علمیه مواد آتش‌زا پرتاب کردند. چند گروه دانشجویی و «جوانان انقلابی محلات» در چند شهر مردم را به اعتراض در روز شنبه ۱۹ آذر فراخوانده‌اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از فراخوان اعتراض حمایت کرد و گفت شعار کارگران آزادی، اتحاد و اعتصاب است.

جمعه در تهران پیکر محسن شکاری که او را ۱۷ آذر در زندان اعدام کردند، در بهشت زهرا تهران با حضور پرشمار ماموران امنیتی به خاک سپرده شد. یک ویدئوی کوتاه از لحظه خاکسپاری او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد شمار اندکی در کنار مزار او ایستاده‌اند. صدای یکی از حاضران به گوش می‌رسد که می‌گوید: «... هیچ اتفاقی برای ما نمی‌افته. تهش خدا همه ما را بغل می‌کنه. اگه خدا وجود داره و ما را می‌بینه داره همه این خون‌های بیگناه را می‌بینه. اون آدمایی که دست همت به کمر بستن ما رو از این صحنه بیرون کنن باید بدونند ما به این راحتی از صحنه خارج نمی شیم این خون پاش ریخته شده ،این مردم خون دادن بابت این زندگی که دارن میکنن. راه خیلی وقته شروع شده. راه توماج‌ها، راه نیکا‌ها، راه تمام اون آدمایی که اومدن تو صحنه که به ما یاد بدن شجاعت از خودت شروع می‌شه».

اعدام ناگهانی محسن شکاری به فاصله کوتاهی از زمان بازداشت او خشم گروه‌های مختلفی را بر انگیخته است. گروه‌های دانشجویی و جوانان انقلابی محلات در چند شهر اعلام کرده‌اند در روز ۱۹ آذر کنش‌های اعتراضی متعددی را در واکنش به اعدام شکاری انجام خواهند داد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام محسن شکاری، اعلام کرد: «از فراخوان‌های مردمی برای اعتصاب و اعتراض برای فردا- شنبه ۱۹ آذر- علیه اعدام و برای آزاد کردن بازداشت شدگان همراهیم.»

این شورا با بیان اینکه «حکومت با اعدام و بازداشت و اعتراف‌گیری اجباری به این می‌اندیشد که بلکه بتواند به این گونه کمی صدای اعتراض ما را کم کند»، تاکید کرد:

«ما مردم با تمام قدرت از زندگی و معیشت‌مان دفاع می‌کنیم. ما دیگر حاضر به زندگی در بردگی و خفت نیستیم. اعدام‌ها و سرکوب نمی‌تواند ما را از مطالبات‌مان و از خواست حق داشتن یک زندگی شایسته و داشتن حرمت و کرامت دور کند.»

۱۳ تن از زندانیان سیاسی در زندان اوین نیز در نامه‌ای مشترک به صدور حکم اعدام و اعدام محسن شکارچی اعتراض کردند. رسول بداقی، محمد حبیبی، رضا شهابی، حسن سعیدی، سعید مدنی، اکبر نعیمی، علیرضا فرشی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مهدی محمودیان، حسین رزاق و مصطفی تاج‌زاده در این بیانیه مشترک که بامداد ۱۹ آذر منتشر شد، نوشتند:

«خیزش خشونت‌پرهیزی که طی ماه‌های اخیر، جوانان پر شور وطن را در هر کوی و برزن به میدان آورده، در تداوم جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم ایران از مشروطه تا امروز سرمایه عظیم و ارزشمندی است که امید به توسعه دموکراسی و عدالت را در ایران فردا نوید می‌دهد. در این میان طالبان قدرت و حافظان وضع موجود ناتوان در درک و فهم زبان و صدای، زن زندگی آزادی، تنها به سرکوب و منکوب کردن آن می‌اندیشند و در این توهم به سر می‌برند که آتش فروزان اعتراضات را می‌توان با توسل به خشونت عریان خاموش کرد.»

این سیزده زندانی صنفی و سیاسی اعدام محسن شکاری را «نشانه‌ی اوج بی‌خردی و بی تدبیری» به خیزش اعتراضی‌ای که «راه خود را در بستری از امید، زندگی، صلح، دوستی، آرامش و خشونت پرهیزی جستجو می‌کند» توصیف کردند و خطاب با حاکمان گفتند:

«حاکمان گمان نبرند که می‌توان با تشدید خشونت از سیاست مشت آهنین به ساحل امن و آرامش رسید و بر کرسی قدرت ماند، مگر اعدام و حبس و محرومیت مانع از خیزش‌های متعدد پیشین و امروز شده که تصور می‌شود، قتل و اعدام معترضان جوان، آن‌ها را از ادامه تلاش برای ساختن زندگی بهتر و ایرانی آباد و آزاد باز خواهد داشت.»

نویسندگان این بیانیه مشترک در پایان تاکید کردند: «فارغ از هر تعلق سیاسی فکری» ترویج و تشویق خشونت را محکوم می‌کنند و «خواستار توقف سیاست‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز، به‌ویژه صدور و اجرای احکام اعدام هستند».

روزنامه اعتماد فهرستی از متهمان به محاربه و فساد فی‌الارض که احتمال می‌رود با حکم اعدام روبه‌رو شوند، منتشر کرد. در شبکه‌های اجتماعی کاربران به صدور حکم اعدام برای معترضانی که بازداشت شده‌اند، اعتراض کردند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان هم در صفحه توییتر خود نوشت توانسته هویت چهار نفر از از پنج فردی که در توسط شعبه یک دادگاه انقلاب البرز به اعدام محکوم شدند را احراز کند. محمد مهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حمید قره‌حسنلو و حسین محمدی چهار متهمی هستند که توسط دادگاه به اعدام محکوم شدند.

سعید روستایی، کارگردان سیمنا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به صدور حکم اعدام برای حسین محمدی، بازیگر تئاتر اعتراض کرد. او نوشت:

«حسین شاگرد من بود و حالا رفیق من است. فکر می‌کنم خوب می‌شناسمش در اخرین دیدارمان قرار شد من تهیه کننده‌ی تئاتر او شوم ولی شرایط تغییر کرد و به این روزهایی که در آن هستیم ر سیدیم.در توصیف او هیچ اغراقی نیاز نیست.متولد ۷۵ و بازیگر درجه یکی است که بارها در کلاس با استعداد بی نظیرش همه را متحیر کرد. اما نکته‌ی مهم قابل ذکر این است که هر احساسی را می‌شود در صورتش دید به جز خشونت. این بازیگر توانا، خشونت را، حتا نمی‌تواند بازی کند چه برسد به اینکه بخواهد خشونتی بکند که حکمش اعدام باشد. متهم نکنید نکشید.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراضات شبانه

پس از سه شب به نسبت پر خبر، شامگاه جمعه اعتراض‌های شهری بسیار اندک بود. نصب پارچه نوشته، دیوارنویسی و پرتاب مواد آتش‌زا به امکان حکومتی از شکل‌های اعتراضی بودند که در شامگاه جمعه ۱۸ آذر هم انجام شد. در تهران که صبح روز جمعه در سکوت و فضای به شدت امنیتی پیکر محسن شکاری را به خاک سپرده بود، یک پارچه که بر آن نوشته شده بود «اعدام نکنید» از پل عابر پیاده در بزرگراه همت آویخته شد. در چند محله تهران هم شهروندان از پشت‌بام یا پشت پنجره‌ها شعار دادند. کانال تلگرام کمیته قیام تهران یک ویدئو از حضور پرشمار ماموران سرکوب که در نارمک تهران مستقر شده بودند، منتشر کرد. شامگاه هفدهم آذر شمار اندکی از شهروندان در تهران مقابل خانه محسن شکاری شمع روشن کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در چند نقطه تهران هم شعارهای ضدحکومتی داده شد. یک ویدئو از شهرک چیتگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای شهروندانی که از پشت پنجره یا پشت‌بام شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر حکومت بچه‌کش به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر از شهرک اکباتان هم صدای شهروندانی که فریاد می‌زنند «محسن ما رو بردن، جنازه‌ش رو آوردن» شنیده می‌شود. در کرج نیز شماری از شهروندان از پشت‌بام همین شعار را تکرار کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: سلام امروز هجدهم آذر ماه هستش، کرج مردم از پشت‌بام‌ها شعار می‌دهند. در این ویدئو شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» و «مرگ بر خامنه‌ای» هم به گوش می‌رسد.

کرمانشاه

در کرمانشاه یک راهپیمایی سکوت برگزار شد. نیروهای امنیتی به شهروندانی که در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار در بلوار طاق بستان در سکوت راهپیمایی می‌کردند، یورش بردند. شبکه حقوق بشر کردستان از زخمی شدن دست‌کم هشت شهروند و بازداشت بیش از ۱۰ نفر خبر داد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کانال «شورای آزادی‌خواهان کرمانشاه» در تلگرام شمار حاضران در راهپیمایی سکوت را چند هزار نفر گزارش کرد و نوشت: «نیروهای سرکوبگر در دو طرف بلوار استقرار سنگینی با ادوات سرکوب داشته» و نیروهای بسیج که صورت خود را پوشانده بودند «با پرتاب سنگ و فریاد الله‌اکبر از پشت سر به مردمی که جلوی رویشان بودند حمله‌ور شده و سپس نیروهای سرکوب اقدام به شلیک به سمت راهپیمایی کنندگان نموده و گاز اشک‌آور شلیک کردند، گروهی را زخمی، شیشه‌ی تعدادی از خودروها را شکسته و گروهی را با ضرب و شتم بازداشت کردند».

در یک ویدئوی منتشر شده از کرمانشاه صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئوی دیگر هم ماموران سرکوب دیده می‌شوند که با خشونت شهروندان را بازداشت می‌کنند. در همین ویدئو هم صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حمله به مساجد و پایگاه‌های بسیج در چند شهر

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است از حمله گروهی ناشناس به حوزه آیت‌الله یثربی در شهر کاشان خبر داد. این خبرگزاری نوشت این حمله موجب صدمه جانی و آسیب گسترده نشد.

در اصفهان نیز بنا بر ادعای رسانه‌های حکومتی یک نظامی سپاه پاسداران هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. هویت این نظامی فاش نشد و مشخص نیست که او آسیب دیده است یا نه. تنها فرمانده نیروی انتظامی اصفهان گفت تلاش برای شناسایی عوامل این اقدام آغاز شده است.

در اهواز هم ناحیه مقاومت «امام حسین» که به پادگان هم شهره است، آتش گرفت. مشخص نیست که آتش‌سوزی این ساختمان متعلق به سپاه پاسداران یک اقدام اعتراضی بوده است یا یک حادثه طبیعی. رسانه‌های حکومتی تا به حال در باره این موضوع سکوت کرده‌اند.

در مارلیک کرج هم به یک پایگاه بسیج حمله شد. در یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی یک گروه چهار نفره مواد آتش‌زا به داخل ساختمانی که تابلوی بسیج دارد، پرتاب می‌کنند. گفته می‌شود این واقعه در شامگاه هفدهم آذر رخ داده است.

در دره‌شهر ایلام هم یک گروه به ساختمان صدا و سیما مواد آتش‌زا پرتاب کردند.

در روزهای گذشته نیز دفتر نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، یک پایگاه بسیج در همین شهر، پایگاه بسیج در گچساران و تابلو چند پایگاه بسیج در مشهد هدف حمله با مواد آتش‌زا قرار گرفته بود.

چند گروه دانشجویی و محله‌محور در شهرهای مختلف شهروندان را به تداوم اعتراض در روز شنبه ۱۹ آذر فراخوانده‌اند. حکومت گفته است سرکوب را شدت می‌بخشد و حکم‌های اعدام بیشتری صادر و اجرا می‌کند. از زمان آغاز خیزشی که در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شد، بیش از ۱۸ هزار نفر در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.