ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعه‌های اعتراضی بلوچستان: معترضان بلوچ اعدام محسن شکاری را محکوم کردند

اعتراض‌های مردمی با وجود سرکوب شدید همچنان ادامه دارد. مردم زاهدان و خاش بار دیگر بعد از ادای نماز جمعه به خیابان آمدند و به اعدام معترضان اعتراض کردند.

مردم زاهدان روز جمعه ۱۸ آذر برای چندمین هفته متوالی پس از اقامه نماز جمع دست به اعتراض زدند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان بعد از پایان نماز جمعه به خیابان‌های زاهدان رفته و ضمن اعتراض نسبت به اعدام محسن شکاری، شعارهای ضدحکومتی مانند «می‌کشم می‌‌کشم آن که برادرم کشت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

در یکی از ویدیوها معترضان بنری در دست دارند که روی آن نوشته شده:

«نه به جمهوری اسلامی، نه به اعدام‌های انتقام‌جویانه»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

زنان نیز در زاهدان به صف معترضان پیوستند و در یکی از ویدیوها گروهی از زنان بلوچ در حضور نیروهای امنیتی شعار می‌دهند:

«این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «حکومت بلوچ‌کُش نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معترضان مانند هفته‌های قبل بعد از نماز جمعه از مسجد مکی زاهدان به سمت فرمانداری این شهر حرکت کردند.

خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد، گزارش داده که نیروهای سرکوبگر در سطح شهر خاش با حضور گسترده خود در حال گشت‌زنی هستند و وارد ساختمان فرمانداری خاش شده‌اند.

شهر خاش نیز یکی از شهرهای بلوچستان است که طی نزدیک به سه ماه گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

در ویدئویی که صبح امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نیروهای سرکوبگر با موتور سیکلت و خودروری نظامی در حال گشت‌زنی در سطح شهر خاش دیده می‌شوند و فضای این شهر به مانند هفته‌های گذشته سیمایی امنیتی-نظامی به خود گرفته است.

در ویدئوی دیگری که از شهر خاش منتشر شده، معترضان به صورت پراکنده در خیابان شعار «مرگ بر بسیجی» سر می‌دهند. این در حالی است که مردم زاهدان این جمعه هم به روال هفته‌های قبل به خیابان‌ها آمده و اعتراض کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیش از این در ۸ مهر ماه نیروهای سرکوبگر در زاهدان کشتار وسیعی به راه انداختند که «جمعه خونین زاهدان» نام گرفت.

به‌گفته فعالان بلوچ در این کشتار بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند که از پشت سر به اکثر آنها تیراندازی شده بود. شورای تأمین سیستان و بلوچستان شمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرد.

جمعه ۱۳ آبان نیز در شهر خاش اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفت و در جریان این اعتراضات نیز نیروهای امنیتی مجددا معترضان را به گلوله بستند که در نتیجه آن دست‌کم دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد.

این کشتارها در حالی ادامه دارد که بارها عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان از حکومت و شخص علی خامنه‌ای انتقاد کرده بود و حتی از سوی خامنه‌ای هیئتی به سیستان و بلوچستان اعزام شد تا از امام جمعه زاهدان دلجویی کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.