ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پژوهش‌های زمانه

«گروهان تکاور امنیتی نواب»؛ فاتحان قدس یا سرکوبگران مردم؟

فرزاد صیفی‌کاران ــ سپاه پاسداران یکی از اصلی‌ترین بازوهای سرکوب در جمهوری اسلامی است. این سازمان نظامی به تازگی از حضور نیروهای جدیدی در سرکوب اعتراضات خبر داده است: «گروهان تکاور نواب یا گروهان عملیات ویژه نواب»، یگانی متشکل از کماندوهای زبده‌ همراه با سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته که برای انجام عملیات ویژه در میادین نبرد آموزش دیده‌اند و خود را «فاتحان قدس» می‌نامند. آنها با «تجهیزات آمریکایی» به سرکوب مردم مشغول هستند.

در روزهایی که خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بعد از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی آغاز شد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بار دیگر به سرعت برای سرکوب معترضان به میدان آمدند و روزهای خونینی را رقم زدند که به کشته شدن صدها تن و زخمی شدن هزاران شهروند معترض انجامید.

تصاویری از شلیک بی‌پروای نیروهای امنیتی با سلاح‌های کشنده و جنگی به سمت شهروندان بی‌دفاع یکی پس از دیگری منتشر می‌شد و مقام‌های جمهوری اسلامی با حمایت تمام قد از نیروهای امنیتی تحت عنوان «امنیت خط قرمز است» و مصونیت آنها از هرگونه عقوبت و پاسخ‌گویی بابت جنایتی که مرتکب می‌شدند، دست نیروهای نظامی/امنیتی را برای سرکوب همه‌جانبه باز می‌گذاشتند.

اما بر خلاف اعتراضات سال‌های قبل، تصاویری از نیروهای امنیتی جدیدی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ منتشر شد که حدس و گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آنها چه نیروهایی و وابسته به چه سازمانی هستند، بالا گرفت.

زمانه پیش‌تر در گزارشی تحقیقی درباره نیروهای سرکوبگری که در آبان ۹۸ حضور داشتند، به شناسایی و معرفی آنها پرداخته بود که در اینفوگرافیک زیر قابل مشاهده است.

اینفوگرافیکی که زمانه تهیه کرده، نهادها و سازمان‌هایی که حضور آنها در سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ را نشان می‌دهد. - تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹

به لیست نیروهای امنیتی/نظامی بالا باید دو گروه دیگر را هم افزود:

▪️ ارتش
▪️ گروهان تکاور امنیتی نواب یا گروهان عملیات ویژه نواب

آرم گروهان تکاور امنیتی نواب
آرم ارتش جمهوری اسلامی ایران
پایین و بالا بگیرید و بکشید

اسفند ۱۳۹۹ وب‌سایت رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مصاحبه‌ای با سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش منتشر کرد که در آن آقای حیدری از حضور نیروهای ارتش در برخورد با اعتراضات خبر داده بود.

اما هم‌چنان از چگونگی و کیفیت حضور نیروهای ارتش در سرکوب اعتراضاتِ ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. گمان بر این است که نیروهای ارتش در قامت یگان‌های امداد به نیروهای یگان ویژه و سپاه کمک می‌کنند.

اما نیروهای سپاه پاسدران در شکل‌های مختلفی از جمله بسیج، لباس شخصی‌ها و یا یگان‌های ویژه‌ای چون نخسا (نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی) و یگان تازه تاسیس دیگری تحت عنوان «تکاور امنیت» در سرکوب اعتراضات مشارکت فعال دارند.

گروهان تکاور امنیتی نواب در مسیر سرکوب

«گروهان تکاور امنیتی نواب» یا «گروهان عملیات ویژه نواب»، که زیر مجموعه «یگان امنیتی» است، یگانی متشکل از کماندوهای زبده و آموزش دیده «یگان امنیتی صاحب الزمان (عج) سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ» است.

از زمان دقیق و هدف شکل‌گیری گروهان تکاور امنیتی نواب اطلاع دقیقی در دست نیست، اما بر اساس اعلام کانال تلگرام اطلاعات نظامی سپاه، اصطلاح «تکاور امنیتی» به نیروهایی اطلاق می‌شود که پس از سال ۱۳۹۸ و با تاسیس رسته امنیت در قالب یگان‌های امنیتی سپاه فعالیت می‌کنند.

بنا به اطلاعات همین منبع، «تکاوران امنیتی» آموزش‌هایی در رابطه با فعالیت‌های امنیتی اعم از رهایی گروگان، ضد تروریسم، جنگ شهری، اسکورت، پاکسازی ساختمان و ضد شورش می‌بینند.

بر اساس اطلاعات و ویدیوهایی که از گروهان تکاور امنیتی نواب منتشر شده است، هدف از ایجاد این یگان استفاده در عملیات‌های ویژه در مواقع حساس، فتح قدس و مقابله با سازمان مجاهدین خلق است.

سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، یگانی نظامی زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین سپاه تحت امر این نهاد شناخته می‌شود. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، سرتیپ پاسدار حسن حسن‌زاده است که ۲۳ آبان ۱۴۰۱ به اتهام «سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های بعد از مرگ مهسا امینی» توسط بریتانیا تحریم شد و ایالات متحده نیز آذر ۱۴۰۱ او را به اتهام «نقض حقوق بشر در اعتراضات ۱۴۰۱» مورد تحریم قرار داد.

پرچم سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ

سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در پی تغییر ساختار در سپاه پاسداران و تشکیل سپاه‌های استانی در سال ۱۳۸۷، از ادغام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و بسیج استان تهران تشکیل شد و در حال حاضر زیر مجموعه ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مسئولیت هماهنگی و فرماندهی عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج در استان تهران را بر عهده دارد.

«یگان امنیتی صاحب‌الزمان» که بخشی از سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ است و گروهان تکاور امنیتی نواب در زیر مجموعه آن فعالیت می‌کند، به صورت پیوسته مانورها و رزمایش‌هایی را در زمینه مقابله با اعتراضات خیابانی برگزار می‌کند که در آن نه تنها از تجهیزات و سلاح‌های یگان امنیتی صاحب‌الزمان رونمایی می‌شود، بلکه به عنوان یگانی آماده به خدمت جهت سرکوب اعتراضات قدرت‌نمایی می‌کند.

در عکس‌ها و ویدیوهایی که از رزمایش‌های یگان امنیتی صاحب‌الزمان منتشر شده است، در دست این نیروها تجهیزاتی از جمله: باتون، تفنگ پینت‌بال، نارنجک‌انداز ۳۳ م‌م مخصوص شلیک گاز اشک‌آور، شات‌گان‌ دست‌کش کالیبر ۱۲ و کلاشنیکف دیده می‌شود.

استفاده از این سلاح‌ها طی ماه‌های گذشته که اعتراضات سراسری در ایران جریان داشت، باعث کشته شدن صدها تن از شهروندان شده است، علی‌الخصوص استفاده بی‌رویه از باتون با وارد کردن ضربات به نقاط حساس بدن مانند سر و گردن، شات‌گان‌های ساچمه‌پران و کلاشنیکف.

اولین بار شنبه، ۱۶ مهر که یکی از روزهای اوج اعتراضات سراسری بعد از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در ایران بود، نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در میدان فردوسی تهران دیده شدند. گمانه‌زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر این اساس بود که این نیروها ارتش یا «یگان صابرین» سپاه هستند. یگان ویژه صابرین و گروهان تکاور امنیتی نواب هر دو زیر مجموعه سپاه هستند و شباهت‌های زیادی از لحاظ لباس، تجهیزات و ماموریت‌های سازمانی دارند.

سپس تصویری دیگری از گروهان تکاور امنیتی نواب در مقابل ورودی متروی دروازه دولت تهران منتشر شد که باز گمانه‌زنی‌ها اولیه در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور «ارتش و یگان ویزه صابرین سپاه» بود. تاریخ دقیق انتشار این عکس مشخص نیست، اما اولین رکورد موجود از این عکس در شبکه‌های اجتماعی مربوط به ۲۵ آبان ۱۴۰۱ است.

در عکسی که از نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در مقابل متروی دروازه دولت منتشر شده است، آرم مخصوص این گروهان بر روی بازوی سربازها قابل مشاهده است.

در این عکس یک دختر جوان بدون رعایت حجاب اجباری مقابل تکاوران نواب ایستاده است.

گروهان تکاور امنیتی نواب در مقابل ورودی متروی دروازه دولت - تهران

حساب کاربری گروهان تکاور امنیتی نواب در اینستاگرام نیز در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۱ همین عکس را منتشر کرده و ضمن تایید حضور این نیروها در اعتراضات، به رهبر جمهوری اعلام سرسپردگی کرده و نوشت:

«خلاصه اینکه ما فقط و فقط سرباز رهبریم و جان و هر آنچه چیزی رو که داریم برای این خاک و اعتلای پرچم پر افتخار انقلاب اسلامی خالصانه تقدیم خواهیم کرد.»

نماگرفت از حساب کاربری گروهان نواب در اینستاگرام

اما اعلام رسمی حضور گروهان امنیتی نواب در سرکوب اعتراضات، همزمان با انتشار ویدیویی تبلیغاتی در کانال سپاه قدس به تاریخ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ صورت گرفت.

در ویدیویی که برای اولین بار از رسانه وابسته به سپاه قدس به عنوان «تصاویر دیده نشده از گروهان تکاور امنیتی نواب در اغتشاشات اخیر» منتشر شد، حضور این یگان زبده سپاه پاسدران در مشارکت برای سرکوب اعتراضات به صورت رسمی تایید شد.

در این ویدیوی کوتاه ۳ دقیقه‌ای، هم‌زمان تلاش شده تصویری از زبده بودن، تجهیزات و سرسپردگی این نیروها به نظام به تصویر کشیده بود، و نیز عزم آنها برای مقابله با معترضان و همزمان تصویری خیرخواه که تلاش می‌کنند به زنان و دختران یاری برسانند.

یکی از نکات مهم درباره ویدیو منتشر شده از تکاوران نواب، حضور در دانشگاه تهران است که نشان می‌دهد کنترل و سرکوب دانشگاه برای این نهادهای امنیتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و زبده‌ترین نیروها را برای سرکوب در دانشگاه‌ها اعزام می‌کنند.

نیروهای نخسا (نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی) نیز که سابقه حضور در جنگ سوریه را دارند، در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ یکی از مکان‌هایی که حضور پیدا می‌کردند، دانشگاه‌ها بود.

بر اساس ویدیوها و تصاویری که تاکنون از تکاوران نواب منتشر شده است، از جمله تجهیزات و سلاح‌هایی که آنها به همراه دارند، شامل موارد زیر است:

- یونفرم خاکی (طرح استتار دیجیتالی)
- جلیقه ضد گلوله
- گلاه خود
- دوربین نصب شده روی کلاه خود (احتمالا سامانه ارتباطی بصیر ساخت صنایع دفاعی کشور است)
- بیسیم
- محافظ زانو و آرنج
- خنجر
- گلوله گاز اشک‌آور
- نارنک‌انداز ۳۳ م‌م
- تفنگ پینت‌بال
- سپر شورش
- شات‌گان
- کلاشنیکف
- تپانچه

در ویدیوی حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در اعتراضات، اگرچه سعی شده آنها را با سلاح‌های کم‌تر کشنده و مخصوص پلیس ضدشورش مانند باتون و تفنگ پینت‌بال نشان بدهد، اما در همان ویدیو، قنداق شات‌گان نیز دیده می‌شود.

نماگرفت از ویدیوی حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب که در آن سلاح شات‌گان دیده می‌شود
نماگرفت از ویدیوی حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب که در آن سلاح شات‌گان دیده می‌شود
نماگرفت از ویدیوی حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب که در آن سلاح شات‌گان دیده می‌شود
پایین و بالا بگیرید و بکشید

این اسلحه شات‌گان که به احتمال زیاد دست‌کش کالبیر ۱۲ است، در برخی دیگر از عکس‌های منتشر شده از گروهان تکاور امنیتی نواب در سایر عملیات‌های این یگان خارج از اعتراضات نیز دیده می‌شود، برای مثال عکس زیر:

حضور تکاوران نواب در تهران که در دست فرد سمت راست شات‌گان دیده می‌شود - عکس: اینستاگرام گروهان نواب

در بخشی دیگری از این ویدیو نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب به معترضانی که با دست خالی مقابل آنها هستند یا تنها سنگ پرتاپ می‌کنند حمله می‌کنند و با تفنگ پینت‌بال به سمت آنها تیراندازی می‌کنند. در همین ویدیو حتی تکاوران نواب به سمت افرادی که در داخل یک پارک صرفاً شعار می‌دهند نیز تیراندازی می‌کنند.

چنین به نظر می‌رسد که گروهان تکاور امنیتی نواب بعد از اعتراضات آبان ۹۸ شکل گرفته است. در اغلب تصاویر و ویدیوهایی که از یگان این کماندوهای تازه تاسیس سپاه پاسدران منتشر شده است، آنها تجهیزات کامل نظامی و سلاح‌های جنگی مانند کلاشنیکف و تپانچه و شات‌گان به همراه دارند.

گروهان تکاور امنیتی نواب تصاویری متعددی از آموزش‌های نظامی خود در نیروی دریای سپاه پاسداران نیز منتشر کرده است که نشان می‌دهند آموزش‌های این گروهان تا چه اندازه در سطح حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
تصاویری از آموزش‌های نظامی گروهان تکاور امنیتی نواب در نیروی دریای سپاه پاسداران
پایین و بالا بگیرید و بکشید

سرکوب مردم با تجهیزات آمریکایی

نکته قابل توجه در مورد گروهان تکاور امنیتی نواب که آمریکا و اسرائیل را دشمن اصلی خود می‌دانند، استفاده از برخی تجهیزات ساخت شرکت‌های آمریکایی است. برای مثال جلیقه محافظ و کیف‌های تاکتیکال مخصوص دور کمر و پا که بر روی لباس‌های نظامی بسته می‌شود.

در یکی از ویدیوهای منتشر شده از گروهان تکاور امنیتی نواب، جلیقه محافظ و کیف تجهیزات با آرم 5.11 Tactical دیده می‌شود که یک برند پوشاک آمریکایی سازنده از لباس، کفش، یونیفرم و تجهیزات تاکتیکی عمدتا برای پرسنل نظامی است.

لوگوی برند آمریکایی 5.11 که سازنده پوشاک و برخی تجهیزات برای نیروهای نظامی است
جلیقه محافظ برند 5.11 بر تن نیروهای تکاور نواب
جلیقه محافظ برند 5.11 بر تن نیروهای تکاور نواب - عکس: نماگرفت از ویدیوی منتشر شده از این گروهان
پایین و بالا بگیرید و بکشید

همچنین کیف دور پا و کمر SWAT نیز در عکس‌های منتشر شده از گروهان نواب دیده می‌شود.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

فاتحان قدس و تیرانا

نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب خود را «فاتحان قدس» و «تیرانا» (که کمپ اشرف ۳ متعلق به سازمان مجاهدین خلق در آنجا قرار دارد) می‌نامند.

همانند نخسا (نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی)، گروهان تکاور امنیتی نواب نیز ماموریت اصلی خود را نابودی اسرائیل و باز گرفتن قدس اشغالی تعریف کرده است.

تکاوران نواب که خود را سربازان مطیع و گوش به فرمان رهبر جمهوری اسلامی می‌نامند، فیلم‌های تبلیغاتی زیادی که مخاطب آن نیروهای اسرائیلی و سازمان مجاهدین هستند را در مدت زمان کوتاهی که از تشکیل این یگان گذشته، تهیه و منتشر کرده‌اند.

یکی از اولین حضورهای رسمی گروهان تکاور امنیتی نواب در انظار عمومی، در جریان مراسم روز قدس سال ۱۴۰۱ (نهم اردیبشهت ماه) بود. در این مراسم نیروهای تکاوران نواب برای محافظت از نسل جدید موشک‎‌ها و لانچرهای سپاه پاسداران که در این روز رونمایی شدند، از جمله موشک بالستیک خیبرشکن، زلزال و عماد حضور داشتند.

بُرد موشک بالستیک خیبرشکن به ادعا سپاه پاسدران می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد - ۱۰۰۰ کیلومتر است-، به همین دلیل از این موشک به عنوان «اسرائیل‌زن» نام می‌برند و در روز قدس گماشتن نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب برای محافظت از این موشک، هدف آنها که «فتح قدس» است را نمایندگی می‌کند.

🔻تصاویر زیر محافظت نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب از موشک‌های سپاه پاسداران در روز قدس را نشان می‌دهد.

حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در روز قدس سال ۱۴۰۱ که ماموریت حفاظت از موشک‌های رونمایی شده سپاه را به عهده دارند.
حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در روز قدس سال ۱۴۰۱ که ماموریت حفاظت از موشک‌های رونمایی شده سپاه را به عهده دارند.
حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در روز قدس سال ۱۴۰۱ که ماموریت حفاظت از موشک‌های رونمایی شده سپاه را به عهده دارند.
حضور نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب در روز قدس سال ۱۴۰۱ که ماموریت حفاظت از موشک‌های رونمایی شده سپاه را به عهده دارند.
پایین و بالا بگیرید و بکشید

نیروهای گروهان تکاور امنیتی نواب با انتشار برخی از تصاویر روز قدس در صفحه اینستاگرام خود نوشته‌اند:

«ما یاد گرفتیم که اگر سلاحت را در جنگ خونین بیرون نیاوری، برده‌ای خواهی شد در بازار برده‌فروشان که رحم و مروتی دیگر در آنجا نیست.»

این گروهان هم‌چنین یک کلیپ منتشر کرده تحت عنوان «اردوگاه منافقین در تیرانا آلبانی متلاشی خواهد شد» و علمیات حمله به کمپ اشرف ۳ را بازسازی کرده است.

این سربازان زبده ولایت اما بعد از تشکیل، در اولین ماموریت رسمی خود به خیابان‌های پایتخت فراخوانده شدند و به سرکوب مردم پرداختند.

نیروهایی که لزوم تشکیل آنها مشخصا با اهداف سرکوب توام با خشونت به قصد پایان دادن هرچه سریع‌تر به اعتراضات مردمی و ایجاد رعب و وحشت در سطح جامعه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.