ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علیه سرکوب و جنگ − همبستگی زنان ایران و اوکراین

فریدا آفاری در گفت‌‌وگو با یولیا یورچنکو و اوکسانا دوتچاک دو فمینیست‌ و فعال مدنی اوکراینی.

اخیرا جمعی از فمینیست‌های اوکراینی بیانیه‌ای را به‌منظور ابراز همبستگی خود با خیزش مردم ایران و خصوصا مبارزه‌‌های زنان ایرانی منتشر کردند. در این بیانیه که توسط بیش از صد کنشگر و نویسنده و سازمان طیف چپ امضا شده است،  خواسته‌های تظاهر کنندگان ایرانی مبنی بر دموکراسی، عدالت اجتماعی، حق اختیار زن بر بدن خود و مبارزه علیه خشونت دولتی و خانگی برجسته شده است. فعالان اوکراینی تاکید کرده‌اند که دولت ایران تنها به شهروندان خود ستم روا نمی‌کند بلکه از دیگر رژیم‌های ستمگر و امپریالیستی در منطقه از جمله روسیه حمایت می‌کند. آنها نتیجه گرفته‌اند که مبارزه مردم ایران برای آزادی با مبارزه برای آزادی و امنیت شهروندان عادی اوکراینی گره خورده است.  

این تلاش فعالان عدالتخواه اوکراینی برای دراز کردن دست همبستگی به سوی تظاهرکنندگان ایرانی نیازمند پاسخ است.  اکنون روسیه در ازای دریافت پهپاد و موشک از ایران، «سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به تهران ارائه می‌کند.» ارتش روسیه توانسته با کمک پهپادها و موشک‌های بالیستیکی که از ایران دریافت کرده زیرساختار بسیاری از شهرهای اوکراین را نابود و مردم عادی را از آب و برق  و آذوقه محروم کند

فمینیست برجسته‌ی ایرانی، نسرین ستوده در سال گذشته پس از شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، فورا این حمله را محکوم کرد و در نامه‌ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل نوشت:

«من نیز مثل میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از این تجاوز گستاخانه وحشت زده‌ام و در همبستگی با مردم اوکراین و ایستادن در کنار آن‌ها اظهار می‌دارم که صلح جهانی بدون ایستادگی در مقابل تجاوز نظامی روسیه و حمایت از اوکراین بی‌معناست». 

در همین ارتباط گفت‌وگویی داشتیم با دو فمینیست اوکراینی و از آن‌ها پرسیدیم که چگونه می‌توان بین مبارزه‌های مردم ایران و اوکراین و به طور ویژه مبارزه زنان همبستگی برقرار کرد؟

گرداننده بحث: فریدا آفاری، کتابدار، مترجم و نویسنده کتاب رویکردی نوین به فمینیسم سوسیالیستی (انتشارات پلوتو: ۲۰۲۲)
وبینار به زبان انگلیسی است و توسط گرداننده بحث به فارسی ترجمه شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معرفی مهمانان

یولیا یورچنکو، مدرس ارشد و پژوهشگر در رشته اقتصاد سیاسی
یولیا یورچنکو، مدرس ارشد و پژوهشگر در رشته اقتصاد سیاسی

یولیا یورچنکو، مدرس ارشد و پژوهشگر در رشته اقتصاد سیاسی در دانشگاه گرینیچ، پژوهش خود را به مجتمع‌های  دولت/جامعه/ سرمایه و شکل‌گیری فراملی طبقه و اقتصاد سیاسی کشورهای پسا شوروی اختصاص داده است. کتاب او، اوکراین و امپراطوری سرمایه:  از بازاری شدن تا جنگ مسلحانه  در سال ۲۰۱۸ در لندن توسط انتشارات پلوتو منتشر شد.  نوشته‌های دیگری از او را می‌توان در  ژورنال سرمایه و طبقه و اقتصاد سیاسی جدید یافت. یورچنکو همچنین معاون گرداننده‌ی شبکه‌ی پژوهش اقتصاد سیاسی نقادانه در انجمن جامعه‌شناسی اروپا و یکی از گردانندگان گروه کاری اقتصاد جهانی و یکی از دبیران نشریه سرمایه و طبقه است.

اوکسانا دوتچاک، یکی از دبیران ژورنال اشپیلنه 
اوکسانا دوتچاک، یکی از دبیران ژورنال اشپیلنه 

اوکسانا دوتچاک، یکی از دبیران ژورنال اشپیلنه یا کامنز یا قلمروی عمومی در اوکراین است. او دارای درجه‌ی دکترای علوم اجتماعی و در حال حاضر پژوهشگر در "نهاد برلین برای پژوهش پیرامون مهاجرت" است. پژوهش او به موضوعاتی از جمله اعتراضات کارگری، نابرابری جنسیتی، بازتولید اجتماعی، کار مراقبت،  مارکسیسم و  فمینیسم مارکسیستی اختصاص دارد. هدف او پژوهش مبتنی بر تعهد اجتماعی  و دامن زدن به بحث‌ها و سیاست‌های مردم محور است تا صدایی برای کارگران و گروه‌های از لحاظ ساختاری فرودست باشد. او اکنون یک پناهجو در آلمان است و با دو فرزند و سگش زندگی می کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shirin

    وقت خوش، از تشکیل و به وجود آمدن این همبستگی خرسندم و امیدوارم با همکاری تنگاتنگ توسط مردم مظلوم ایران و اوکراین نتیجه ی دلخواه سریع تر حاصل شود. از افرادی که باعث ایجاد این همبستگی شدند بسیار متشکرم.