ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معامله تسلیحاتی ایران و روسیه: موشک در ازای هواپیمای سوخو ۳۵

آمریکا می‌گوید احتمال می‌دهد ایران و روسیه وارد یک پیمان تسلیحاتی خطرناک شده‌ باشند. ایران قرار است موشک‌های بالستیک مورد نیاز روسیه را تامین کند و در مقابل هلیکوپتر، سیستم پدافندی و حتی هواپیمای سوخو ۳۵ دریافت کند.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل روز جمعه ۹ دسامبر/ ۱۸ آذر گفت روسیه تلاش می‌کند تا تسلیحات بیشتری از جمله صدها موشک بالستیک از ایران به دست آورد و در ازای آن سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به تهران ارائه می‌کند.

وودوارد گفت از ماه اوت، ایران صدها پهپاد به روسیه منتقل کرده است که از آنها برای «کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن غیرقانونی زیرساخت‌های غیرنظامی» در اوکراین استفاده کرده است.

وودوارد به خبرنگاران گفت: «روسیه اکنون در تلاش برای دستیابی به تسلیحات بیشتر از جمله صدها موشک بالستیک است.»

او گفت: «در مقابل، روسیه سطح بی سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌دهد. ما نگران هستیم که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را به ایران ارائه دهد که به ایران امکان می‌دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت کند.»

او همچنین گفت که بریتانیا «تقریباً مطمئن است که روسیه به دنبال تأمین تسلیحات از کره شمالی (و) دیگر کشورهای تحت تحریم شدید است، زیرا ذخایر تسلیحات روسیه به طور محسوسی کاهش یافته است.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، اواخر روز جمعه به شورای امنیت گفت که مسکو قبلاً «در بسیاری از موارد» اتهامات مبنی بر دریافت تجهیزات نظامی روسیه از ایران را رد کرده است.

وی گفت: «مجموعه صنعتی نظامی در روسیه می‌تواند به خوبی کار کند و به کمک کسی نیاز ندارد، در حالی که صنعت نظامی اوکراین اساساً وجود ندارد و کشورهای غربی به آن‌ها کمک می‌کنند.»

وودوارد قبل از نشست شورای امنیت در روز جمعه، به درخواست روسیه، درباره تسلیحات سرازیر شده از غرب به اوکراین صحبت کرد. به گفته روسیه این تجهیزات نظامی بالقوه خطرناک «به دست راهزنان و تروریست‌ها می‌افتد» و احتمالا به زودی در سایر نقاط اروپا، خاورمیانه و آفریقا به کار گرفته می‌شود.

ایران ماه گذشته اذعان کرد که پهپادهای مسکو را تأمین کرده است، اما گفت این پهپادها قبل از جنگ در اوکراین فرستاده شده بودند. روسیه استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین را رد کرده است.

دو مقام ارشد ایرانی و دو دیپلمات ایرانی در ماه اکتبر به رویترز گفتند که ایران قول داده است که علاوه بر پهپادهای بیشتر، موشک‌های زمین به زمین به روسیه بدهد .

ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است، اما واشنگتن شواهدی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

با این حال روز جمعه سخنگوی کاخ سفید گفت روسیه و ایران در حال گسترش همکاری نظامی خود هستند و هشدار داد که تهران در حال بررسی تأمین موشک‌های بالستیک روسیه در کنار پهپادهایی است که برای حمله به اهداف غیرنظامی اوکراینی استفاده شده‌اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا گفت که مسکو ممکن است هلیکوپترها و سیستم‌های دفاع هوایی به ایران بدهد و دولت بایدن بر این باور است که خلبان‌های ایرانی در حال آموزش برای پرواز با یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های روسیه، یعنی سوخو ۳۵ (SU-35) هستند.

کربی روز جمعه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «ما از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و این اقدامات را انجام ندهد.»

سازمان ملل کاری می‌کند؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت گفته است که سازمان ملل در حال بررسی «اطلاعات موجود» در مورد ارسال پهپادهای انتحاری ایرانی به روسیه است. غرب از سازمان ملل خواسته است تا کارشناسان و بازرسان این نهاد به اوکراین بروند و شواهد استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله به مناطق غیرنظامی را ببینند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اوکراین می گویند که عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ است که توافق هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

روسیه استدلال می‌کند که هیچ مأموریتی برای گوترش برای فرستادن کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بررسی منشأ هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد. گوترش در آخرین گزارش خود گفته است که انتقال پهپادها یا موشک‌های بالستیک - با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر از ایران به کشوری دیگر نیاز به مجوز شورای امنیت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.